Hoi dames (en wellicht een heer in de buurt), Ik ben moeder van twee dochters. Oudste is nu 3 en de jongste 6 maanden (6,5 om precies te zijn ). Nu zijn wij met 6 maanden begonnen met vast voedsel erbij te geven (rapley en geprakt). Maar nadat mijn dochter na een paar dagen doorhad hoe het werkte kreeg ze de smaak te pakken. En sinds die tijd gaat het ‘s nachts heel slecht. Mijn dochter heeft onwijs veel last van krampen en om de 2 a 3 uur gaat er een soort luchtalarm af en kost het veel moeite om haar weer rustig te krijgen. Ik geef al vanaf het begin borstvoeding en geef op verzoek. We geven haar nu om de dag wat groente om het echt heel langzaam aan te pakken. Wie herkent zich in dit verhaal? En wat heb je toen gedaan? Inmiddels zijn we nu 2 weken van vreselijke nachten verder en ben ik ten einde raad. Niet omdat ik gebroken nachten heb, maar omdat mijn dochter al twee weken in de nacht buikpijn heeft . Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Ps vanmiddag al een afspraak staan met de huisarts en over een uur even afspraak maken met de osteopaat.
Ik zou 1x per dag bijvoeding geven en dan in de middag in de hoop dat het in de nacht een stuk minder is
Ja dat doen we idd ook, al vanaf het begin. En dan dus om de dag. Ik ben ook heel benieuwd of de huisarts nog met andere inzichten komt.
Eigenlijk heel simpel, een dag of 2 terug naar alleen bv om de darmen wat rust te geven en dan langzaam aan weer beginnen. En dan niets voeren, alleen haar zelf de regie laten zodat ze kan stoppen wanneer ze wil, maar ook zelf kan beslissen of ze iets al dan niet in haar mondje stopt.
Ja hebben we in deze tijd ook gedaan. Ga ik nu ook weer doen. Las net op een Engelse site dat de darmen eigenlijk met 7 maanden helemaal klaar zijn voor vast voedsel. Geen idee waar dat op gebaseerd is, maar op dit moment neig ik er naar om te stoppen en met 7 maanden weer te beginnen met Rapley en 3 dagen dezelfde groente. En heeeeeeel langzaam opbouwen, tot ze er iig een heel stuk minder last van heeft.
Je hoeft niet eens een paar dagen hetzelfde te geven of alleen maar groente. Door jouw bv heeft ze alle smaken e.d. al eens geproefd en op die manier binnen gekregen. Je kunt haar gewoon geven wat jullie eten (volgens het gedachtegoed van Gill Rapley) als je het maar aan haar zelf overlaat wat ze ermee doet. Door haar ook gepureerd aan te bieden volg je eigenlijk Rapley niet, maar geef je haar naast puree ook stukken. Door haar puree te geven ga je geheel aan Rapley voorbij die aangeeft dat juist de eigen regie zo belangrijk is en een natuurlijk vervolg op bv op verzoek. Begin met een paar dagen alleen bv, dan 1x per dag met jullie mee, als zij wakker is en jullie aan tafel zitten. Het is nog voor erbij en melk is het eerste jaar nog de hoofdvoeding. Ze hoeft er nog niets van binnen te krijgen, als ze het maar zelf kan beslissen...
Thuis rapleyen we, bij oppas niet (ouders en schoonouders). Daar krijgt ze puree, een paar hapjes. En ik weet het, daar ga ik dan voorbij aan de rapley methode. Maar daar is ze vorige week niet geweest en toch blijft ze veel, heel veel last houden. Want ze kreeg evengoed al wel wat binnen via de rapley methode. Voor nu houden we weer even rust, en vanaf dat het weer rustig is gaan we weer rapleyen en dan ook maar bij de oppas . Zijn er nog dames die zich in mijn verhaal herkennen? En wat was jullie oplossing hiervoor?