Hallo allemaal, Ik heb eerst via de zoekfunctie gezocht, maar ik kom toch niet helemaal uit op mijn situatie. Er gaan veel vragen over bijvoeden en doorslapen. Maar meestal met flesvoeding en jonge babietjes. Ons zoontje is nu ongeveer 6,5 maand. Na 2 maanden was het doorslapen geen probleem. Maar ik ben nu al tijden bezig met nachtvoeden. Het gaat me echt opbreken. Ik heb geprobeerd nog een late avondvoeding te geven om 23 of 00 uur, maar dan kwam hij toch nog weer om 3 of 4 uur. Nu geef ik de laatste voeding rond 20 uur en gaat hij rond 21:30 naar bed. Vannacht was hij er bijvoorbeeld weer om 00:30 en 4:00 en om 6:30. Terwijl ik overdag makkelijk om de 4 uur kan voeden. Ik lees over laten huilen, maar dat lukt ons niet. Het is niet zachtjes huilen, maar echt schreeuwen. Helemaal in paniek. Een speentje en/of aai werkt dan echt niet! Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van baby's rond de 6 en 7 maanden. Wat is jullie voedingsschema en hoe gaan de nachten? Tips zijn heel erg welkom! Groetjes, Marit
Hoi Marit, Mirre is net 6 maanden en heeft in die zes maanden 6 keer doorgeslapen. Twee keer in de kraamweek, toen 'mocht' het nog niet (ze was behoorlijk afgevallen) en in de afgelopen maand oid dus 4x. Tips heb ik niet voor je ... helaas. Bij mij hielp het heel erg om het van me af te zetten - de wens dat ze door zou slapen, nu trek ik het stukken beter. Hoewel nachten met meerdere voedingen echt wel slopend zijn. Ik denk dat het ook te maken heeft met het besef dat mama weg kan gaan / weg is. En dus is het niet zozeer eethonger, maar meer mamahonger. Tenminste ... dat is bij Mirre het geval als ze meerdere keren wakker wordt snachts. Ik geef dan ook niet altijd de borst. Lekker tegen me aanhouden helpt soms ook al. Hoe zwaar het ook is: gewoon aan toegeven. Ik geloof ook niet dat het iets te maken heeft met fles/borstvoeding. Sommige kindjes slapen gewoon lichter en willen meer aandacht of drinken. Schrale troost: het schijnt vanzelf over te gaan ... Sterkte!
Heb je al gekeken wat er gebeurt als je overdag om de 3 uur voedt? Bv. 6 voedingen overdag en de laatste rond 22 uur? Rond zes maanden is het vaak ook een regelmoment, dus hopelijk gaat hij straks naar een ander ritme. En zolang er nog nachtvoedingen nodig zijn... er idd maar gewoon aan toegeven, anders kost het je nog meer energie. Wat je nog zou kunnen doen is kijken wat er gebeurt als papa 's nachts gaat troosten, een paar nachten achter elkaar. Je weet maar nooit! Sterkte!
Hier hadden we rond de 6 maanden ook nog nachtvoedingen. Ik heb er maar gewoon aan toe gegeven. Lastig is het zeker maar troosten hielp hier niks. Je ziet vaak wel dat na de 6 maanden het gaat beteren. Na 6 maanden had ik geen nachtvoeding meer maar een vroege voeding om 05.00 uur en nu is dat verschoven naar 06.00 uur. De bijvoeding heeft dit proces niet versneld naar mijn idee.
Mijn zoontje is ook 6,5 maand! En doorslapen (dus ongeveer 5/6 uur achter elkaar) heeft hij maar gedaan toen hij 10-12 weken oud was. Toen was het afgelopen. Ik geef elke nacht zo'n drie tot vier voedingen. Erg vermoeiend inderdaad, maar ik geef er ook maar aan toe. Laten huilen is bij ons geen optie, dan raakt hij helemaal overstuur. Nu voed ik gewoon als hij er om vraagt en slaapt daarna vrijwel meteen weer verder. Hij zal het wel nodig hebben. Ik vind het trouwens wel irritant dat zoveel mensen dat niet snappen, een baby en zeker van een half jaar hoort toch door te slapen.....Niet altijd dus.
Mijn dochtertje komt ook nog voor een nachtvoeding, maar nu gelukkig maar één keer.. Voorheen was het soms ook wel drie of vier keer, ik gaf er gewoon aan toe omdat ik voelde dat ze echt behoefte had aan mijn warmte en aandacht. Je moet ook bedenken wat je kind allemaal heeft meegemaakt op een dag, het feit dat ze 's nachts alles verwerken, of een groeispurt hebben, de ontwikkeling die plotseling heel snel kan gaan in een bepaalde leeftijdsfase... Ik geloof niet in laten huilen, dit zijn juist cruciale momenten waar de emotionele stabiliteit wordt gevormd. Wees er gewoon altijd voor je baby...
Mijn zoontje krijgt nu 4 of 5 voedingen per dag. 's ochtends wordt hij om half 8 wakker (sinds een week) een eet dan overdag om de 3,5/4 uur en gaat rond 7 uur naar bed. Meestal probeer ik hem 5 voedingen per dag te geven. Omdat ik dan zeker weet dat hij doorslaapt. Met 4 is dit niet altijd het geval. Dat lijkt mij dan ook het enige dat je kan proberen. Dus overdag iets vaker voeden misschien dat hij het 's nachts dan niet meer nodig heeft. Verder weet ik het ook niet, sterkte ermee in ieder geval.
Oke, ik dacht al is hij misschien aan het regelen? tjee gister om de twee uur overdag en s nachts om 23 uur en om 2.30 en om 5.30... hier ook aan het regelen dus....
Heel herkenbaar, en super vermoeiend,maarja kind kan er ook niets aan doen. Aan toegeven is het beste, als je kind overdag slaapt, zelf ook gaan slapen. Hier heeft het wel lang geduurd. HIj sliep met 10 weken door, tot week 19 ofzo. En toen opeens weer 1 nachtvoeding. Opeens met 25 weken weer 3 nachtvoedingen. Rond de 30 weken 2 nachtvoedingen. Pas vanaf een maand of 11 werden de nachtvoedingen significant minder. En de laatste 2 maanden heb ik eigenlijk helemaal geen nachtvoedingen meer. Natuurlijk is het per kind verschillend, en de 1 wil 's nachts veel mamatanken, de ander niet. Net mensen , nietwaar
Overdag extra voeden is een goeie tip ... als je kindje dat wilt ... Mirre wil echt alleen maar drinken als ze wil drinken. Voeden op mijn verzoek? Forget it!
ik ga het eens proberen om overdag vaker te voeden! jullie horen het nog! hoe denken jullie over flesvoeding geven? Zou hij daar beter op slapen?
Kunstvoeding geeft absoluut geen garantie op doorslapen! Al zegt (bijna) iedereen van wel! Wat bij ons erg goed helpt is ervoor zorgen dat ze idd overdag goed drinkt en dat ze de dag afsluit met een flesje afgekolfde melk. Nu moet ik wel heel eerlijk zijn dat Camila overdag eigenlijk vanaf het begin al haast niet slaapt, 2 keer een half uur is veel. Ze slaapt zo tegen 22 uur (soms eerder, soms later) tot een uurtje of 6-7 in de ochtend. Dus het is ook niet zo raar dat ze zo lang slaapt.