Kan rijstebloem stoppend werken? En de meergranen pap???

Discussie in 'Voeding' gestart door sannie1981, 1 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Sinds maandag krijgt onze dochter van bijna een half jaar smorgens een papfles op pap uit bordje. Ik gebruik de rijstebloem vanaf vier maanden.
    Vannacht heeft ze twee uur liggen huilen en ik had het idee dat ze krampjes had.vanmorgen had ze een poep broek,maar het was een harde klont. Sinds ze op de rijstebloem zit poept ze ook minder.
    Kan het zijn dat het stoppend werkt en zij hier last van heeft?

Is het dan slim om over te stappen op de meergranen of werkt die mogelijk ook stoppend?
    Ik heb nu vanmorgen naar een gewone fles gegeven.

Ze heeft deze week ook wel nieuw fruit op en nieuwe groente, dushet is misschien ook wel lastig om te ontdekken waar het aan ligt. Of misschien had ze der nacht niet.

Liefs sannie

2. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

bij ons gebeurt dat niet, maar goed onze zoon krijgt nutramigen dus miss dat het daar door komt.
    tja ik denk dat het aan meerdere dingen kan liggen, zou idd even stoppen met rijstebloem en kijken wat er dan gebeurt.
    wat voor fruit/groente heb je haar gegeven dan?

3. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik zou overstappen op fijne granen van Bambix.

Hier werkte rijstebloem ook stoppend en zorgde voor krampjes.

4. adi

adi Niet meer actief

Rijst is een natuurlijk middel tegen diarree bij kinderen, dus kan idd stoppend werken.

Ik zou voor 6mnd nog geen granen geven.

5. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Dat klinkt wel als het werk van de rijstebloem. Hier werkte dat ook enorm stoppend, en sinds we ermee gestopt zijn geen problemen meer mee gehad. Duurde alleen ff tot wij erachter waren dat het aan de rijstebloem lag, en al die tijd had onze dochter zo'n last... zielig..

Wij zijn overgegaan op pap van granen voor kindjes vanaf 8 maanden, maar moet erbij zeggen dat zij toen ook bijna 8 maanden was. Weet niet of dat daarvoor al mag.

6. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Ik gaf eerder alleen rijstebloem door de laatste fles, maar vanaf 5,5 maand ben ik daar mee gestopt, en 's morgens bambix fijne ontbijtgranen gaan geven die vanaf 6 maand is.
    Je geeft zelf aan dat jou kleintje ook bijna half jaar is, dus je kunt daar rustig mee gaan beginnen dan.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Rijstebloem heb ik nooit gegeven, maar de fijne granen pap (van biobim) die ik heel soms geef (als ik ben vergeten brood te bakken, oeps, en dus geen ander ontbijt heb voor hem) werkt hier laxerend.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan dan beter vanaf 6 maanden rijstMEEL geven (Biobim). Da's met vezels en zonder gluten (rijst is glutenvrij).

9. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bloem werkt inderdaad verstoppend, meel daarentegen niet. Je kunt dus beter rijstemeel gebruiken dan bloem (te koop bij de natuurwinkel).

10. zogelukkig

Vergelijk het met wit brood en volkoren.

Sommige mensen zijn een beetje bang voor vezels of verwarren het met gluten, maar vezels zijn juist goed voor de darmen na 6 mnd.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier met 4 maanden begonnen met rijstebloem, na een week onrustig slapen en krampjes maar weer gestopt en voila, daar waren weer rustige nachten. Verstopping heb ik niet gemerkt maar een week is ook maar erg kort.
    Ik heb even gegoogled op verschil tussen meel en bloem, lijkt erop dat meel een bewerkte vezelvrije vorm van bloem is. Nou kan ik me voorstellen dat juist de vezels voor verstopping zorgen aangezien de darmen van een baby nog niet volledig ontwikkeld zijn.
    Bij volwassenen kunnen vezels trouwens ook voor verstopping zorgen als je niet genoeg drinkt.

Je zou ook kunnen stoppen met de rijstebloem tot je dochter oud genoeg is voor tarwe (gluten)?

12. zogelukkig

#12 zogelukkig, 1 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2011
    Nee, dat heb je toch echt verkeerd: meel is de vezelrijke vorm van graan.
    Bloem wordt gemaakt van uitsluitend het binnenste deel van de graankorrel. Alle overige vezeltjes worden er na het malen uitgezeefd, waardoor er een wit graanpoeder overblijft. Bloem wordt gebruikt voor de bereiding van witbrood.
    Voor bruin brood wordt tarwemeel gebruikt waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van "meel" is daardoor heel lichtbruin.

Volkorenbrood wordt gemaakt van volkorenmeel, de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. De kleur van "volkorenmeel" is daardoor lichtbruin. Doordat het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezel zich in de buitenste laag van de korrel bevindt, is volkorenmeel het meest rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Vezels zorgen voor een goede darmwerking en kan een kindje vanaf 6 maanden gewoon hebben. Groente en fruit bevatten ook vezels.
    Je hoeft niet meer te drinken bij het eten van vezelrijke voeding; je moet gewoon altijd voldoende drinken.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit kind is nog geen zes maanden. Dus gaat het vezelverhaal niet op. Daarnaast, niet ieder kind kan meteen na zes maanden goed met vezels omgaan.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen over wat slim is is: gewoon kind melk geven, zonder toevoegingen. Alles anders dan melk is bijvoeding. En ook op rijst, of dat nou bloem of meel is, kan een kind reageren. Dit kind reageert er op, dus gewoon stoppen ermee.

14. zogelukkig

Als je goed leest, zeg ik tot 3x toe: vezels introducereen NA 6 maanden.
    En uiteraard bouw je de introductie van bijvoeding langzaam op, dat spreekt vanzelf. En als het even niet gaat, dan stop je en geef je tijdelijk alleen melk. Het is logisch dat darmen moeten wennen aan vast voedsel. Niemand zegt dat een kind meteen een hele broccolistronk en volkorenboterham moet eten.
    Darmen hebben voor een goede darmwerking vezels nodig uit granen, groente en fruit.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Gaat hier om een kind dat nog geen zes maanden is, dus verder niet aan de orde. Gewoon niet geven, en al helemaal geen andere granen.

16. zogelukkig

Jeetje zeg, wat loop je weer te vitten!

Lees:Sinds maandag krijgt onze dochter van bijna een half jaar.

BIJNA EEN HALF JAAR dus en ik adviseer voor NA dat halve jaar rijstMEEL van Biobim.

Je moet niet op elke slak zout leggen hoor!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geen slak op jouw zout hoor, maar 'bijna' zes maanden is nogal rekbaar, dat kan zowel een paar dagen als weken zijn.

Voor mensen die geen biobim winkel in de buurt hebben: bij de Turkse winkel kun je ook rijstemeel kopen. Dat heet pirinc umum, zuiver rijstemeel (net als vroeger in Nederland het Molenaars Rijstmeel). Het is niet instant zoals Nutrix, je moet het net als de ouderwetse Molenaars eerst even koken. Maar het smaakt veel beter dan Nutrix, het vult meer en het verstopt niet. Ik vind Nutrixpap altijd zo 'leeg' smaken, dat het je met pirinc umum niet.

18. feetje75

feetje75 Lid

9 okt 2010
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ons zoontje kan er ook niet tegen. Eerst bij zijn fles gedaan en toen na 1 dag meteen gestopt.
    Maar het zit dus ook in potjes babyvoeding.... nu maak ik alles vers. maar ik heb een paar keer gehad, dat hij na zo`n potje ook verschrikkelijke obstipatie met de nodige krampjes kreeg. Opletten dus....;)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sorry, mijn Turks is niet zo goed.
    Ik keek net op het pak, en zag dat het pirinc unu heet.
    Ideaal om tomatencremesoep lekker te binden ook.

Deel Deze Pagina