Ik heb een vraagje voor ervaren rapley-mama's; onze dochter van 14 maanden eet volgens de rapley-methode en dat vindt ze geweldig. Nu is vooral de vraag vanaf wanneer wij haar kunnen leren om met een lepeltje of vorkje te eten. Zou je jouw ervaringen willen doorgeven? Vanaf wanneer en hoe jullie het aangepakt hebben.
Wij hebben haar al heel vroeg een lepel gegeven. Volgens mij al rond de 10 maanden. Niet dat het direct goed ging, maar ze speelde er al wel wat mee. Echt goed met een lepel eten lukte pas met 18 maanden. Yoghurt kon ze al wel zelf met een lepel eten rond de 12 maanden, overigens wel met een hoop geklieder. Gewoon eentje geven en kijken wat ze er mee doet. Ze kijken veel af van papa en mama en ze zal rond deze leeftijd vast al wel een poging gaan doen. Overigens gebeurt het hier nog regelmatig dat als ze niks op haar vorkje geprikt krijgt dat ze het met haar handjes pakt en zelf op haar vorkje legt .
Hier denk ik ook zo met 13 a 14 maanden. Vorkjes en lepels. Ik heb eigenlijk niet echt opgelet wanneer het lukte om met een lepel te eten. Maar denk met een maand of 18 dat het wel al redelijk/goed ging.
Wij hebben 't ook ongeveer rond de 13-14 maanden gedaan. Eerst pakte ik haar bestek altijd af omdat ze er gigantisch mee rommelde maar ineens begon ze te huilen als ze geen vorkje had en toen at ze er ook razend snel heel netjes mee. Fruit prikt ze keurig aan dr vorkje, een lepel vind ze nog wat moeilijker want die draait ze vaak vlak voor dr mond ondersteboven waardoor alles eraf valt.
Met 12-13 maanden werd hier nadrukkelijk om de vork gevraagd (lees keihard 'die' roepen en het op een krijsen zetten als die vork niet werd gegeven). Prikken gaat aardig. Met lepel willen stukjes ook maar yoghurt beginnen we niet aan omdat ze half liggend moet eten. Dan komt die yoghurt overal behalve in de mond.
Zoontje van bijna 14 maanden eet al rapley vanaf dat ie 7 maand was. Nu pas vraagt ie zelf om de lepel, wij mogen echt niet meer het lepeltje in zn mond doen, dat wil ie zelf. En het lukt hem ook goed, dus denk dat je gewoon naar je kindje moet kijken. Vaak geven ze het zelf wel aan.
Ik denk dat ze hier al rond de 10-11mnd de boterham aan het vorkje prikt. Althans pogingen deed, haha! Inmiddels gaat dat al heel lang hartstikke goed en als het niet lukt of niet snel genoeg gaat dan pakt ze het met haar handjes en legt ze het alsnog op de vork! Lepel lukt pas goed vanaf 18mnd of zo. Ineens had ze het door. Maar als ze moe is of zo, dan is het nog wel eens een kliederboel, zeker met yoghurt of zo!
Mijn ervaring is ook dat ze er zelf op een gegeven moment om vragen. DL wilde vanaf een maand of 2 geleden bestek omdat papa en mama dat ook hebben. Prima, meid, krijg jij toch bestek. Vorkje ging heel snel vrij aardig. Lepel is inderdaad nu nog op het laatste moment ondersteboven houden. Heel sneu als ze rijst eet (of níét eet, eigenlijk )
heb de lepel altijd aangeboden bij dingen zoals yoghurt/kwark, of stamppotje..., maar vaak dronk hij de yoghurt liever uit een beker of "voerde" ik half....of gaf een lepel met iets erop aan... maar zelf echt echt vanaf 15 mnd, toen soep echt netjes daarvoor at hij met de bolle kant naar boven
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga het Nathanja nu aanbieden en dan zien we wel wat er gebeurd.