6 mnd en flesweigeren? Of minder honger?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Babel44, Apr 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik was net begonnen ons meisje wat minder vaak de borst aan te bieden - ik maakte me steeds zorgen of ze wel genoeg binnenkreeg, maar daardoor gaf ik steeds de borst voordat ze weer honger had en daardoor had ze dus nog helemaal geen trek en dronk niet goed.

Dat heeft 3 dagen goed gewerkt: 6 a 7 goede voedingen.

Toen wilde ze ineens niet meer of nauwelijks meer uit het flesje drinken bij papa, oma of op het kdv. Gevolg: zij bieden haar steeds maar weer aan - ook bang dat ze niet genoeg krijgt - en ze drinkt maar weinig. Wel wil ze slokjes uit het flesje drinken zonder de speen erop, of van een lepeltje. Maar is dat omdat ze trek heeft, of omdat ze het zo interessant vindt op die manier?

Ik vraag me af: is ze de fles/speen zat? (ik ben nu groot want ik eet ook broccoli :D) of moeten we het ook aandurven en de fles veel minder aanbieden - tot ze echt trek heeft en dat ze dan vanzelf wel drinkt?

Uit de borst drinkt ze nog goed: gister rond 19u en rond 20.30u voor ze de nacht in ging, om half drie vannacht, en vanochtend om half zeven voordat ik naar mijn werk ging.

Wat denken jullie? Herkent iemand dit?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ik snap eigenlijk je reden om minder aan te leggen niet zo. Ik heb namelijk gewoon altijd aangelegd als ze dat wilden. En ach dronken ze dan wat minder, geen probleem. Waarom zouden ze eerst echt honger moeten hebben voor ze mogen drinken? Honger is toch helemaal geen fijn gevoel?
    Als ze gewoon uit een beker wil drinken i.p.v. een fles, prima, dat kan op deze leeftijd al heel goed hoor!

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tuurlijk als ze wat wil dan krijgt ze! Ik zag alleen nooit meer of en ze iets wilde omdat ik heeeel vaan de borst aanbood, uit automatisme (drinken na het slaapje?) En vervolgens extra uit zorg omdat ze dan maar zo weinig had gedronken. Het was voor ons allebei frustrerend, ze was volgens mij de hele dag hyper van het continu "snacken" en sliep maar kleine beetjes overdag. Met de 6 a 7 goede voedingen is het allemaal veel rustiger, merk ik weer dat ze uit zichzelf wil drinken, en ze ging ook gelijk 1 of 2x een langer slaapje doen.

Bekertje mag maar wordt wel een natte bende...

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vertrouw op je kind, ze geeft echt zelf wel aan als ze wil eten/drinken :) Dus het er niet meer in gaan duwen en extra momenten aanbieden zonder dat zij erom vraagt, komt echt wel goed :)
    Hier merkte ik ook snel na start van vast voedsel dat ze minder BV vroeg. Hardstikke prima toch? :)

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Precies! :)

Maar dan zit ik nog met die fles die ze niet meer lijkt te willen. Vandaag - zelf thuis - maar weer eens goed voeden en dan oma en kdv overtuigen dat ze niet steeds kleine hapjes hoeft... Wellicht als ze wachten tot ze echt wil eten dat de fles ook gewoon goed gaat. Ze raken nl bezorgd/in de war omdat ze dan uit bekertje of lepeltje wel drinkt. En omdat het "warm" is deze dagen. Maar volgens mij komt dat doordat ze dat heel leuk vindt en heel braaf is ;)

Jij hebt ook lang gevoed, toch? Dat ging dus niet mis toen ze minder ging drinken na start bijvoeding?

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier werd er eerst meer gedronken en na een tijdje werd het korter per keer, er ging niet echt een voeding af. Ik gaf tot maand 9 ongeveer (productie gestabiliseerd) eerst borst, dan bijvoeding. En daarna tussen de vaste hapjes door.
    De bijvoeding is nooit van negatieve invloed geweest op de borstvoeding!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb 26 maanden gevoed idd :)
    Thirza dronk bij 5,5 maand overdag elke anderhalve uur en 's nachts elke 2 uur, en toen ik bij ben gaan voeden, ging dat schuiven en zaten we twee weken later op de hele dag en nacht door elke 3 uur voeden, met dus tussendoor de vast-voedsel-momenten.
    Thirza ging in eerste instantie snel redelijk wat vast voedsel naar binnen werken, (nouja: gepureerd :D), en heeft toen heel lang stabiel op die hoeveelheden gezeten. Mijn neefje (net zo oud) ging bijvoorbeeld best snel naar hele potjes wegwerken, nou, dat heeft Thirza echt nooit gedaan!

Maar dat het van invloed is op de hoeveelheid die ze drinken, dat maakt helemaal niet uit, zolang ze goed blijven groeien en voldoende plasluiers hebben. Buiten dat lijkt het mij normaal dat ze minder gaan drinken! Denk maar eens aan hoe dat bij flesmoeders gaat: die gaan dan ook stap voor stap flessen afbouwen.
    Dus lekker zelf laten bepalen, als je weet dat ze honger echt wel aangeeft, kun je daar gewoon op afgaan en hoef je verder echt niet te dwingen!
    Tussen de 1 en 2 eten ze vervolgens vaak erg slecht, maar lijken ze te groeien van lucht :) Mijn neefje was/is er zo een, die eet bijna niets en is een beer van een peuter hoor! ;) (3 kilo zwaarder dan Thirza, en ze schelen dus maar 6 dagen!).

Share This Page