Wij zijn ook net begonnen en ik merk dat als ik zelf wat maak (waar dan wat stukjes in zitten omdat ik het niet gladder krijg met de blender), dat hij het niet weg krijgt en er haast in stikt. Ik vind het doodeng en geef dus veel liever potjes. Het is vast een kwestie van wennen, dus wil het blijven proberen, maar spannend vind ik het wel..... Voorlopig bij ons dus potjes (heeft ook moeite met de 6 maanden-potjes, zie topic) en dat vind ik ook prima. Ga vanzelf wel over naar vers.
@Zogelukkig, aha @Juffie, dat komt waarschijnlijk omdat hij niet snapt dat hij op die stukjes moet kauwen. Voor hem is het happen en doorslikken en dan kun je je idd verslikken in de stukjes. Een kindje wat zelf eet met grote stukken, weet dat ie moet kauwen en zal zich minder snel verslikken. Hier verslikte ze zich eigenlijk alleen in drinken, dat het even te snel gaat, en met vaste voeding en paar keer gekokhalst, maar die keren zijn denk ik op 1 hand te tellen.
Dus dan zou je dus eigenlijk beter stukken in zijn hand moeten geven? een worteltje ofzo? dan gaat het beter? En zo leert hij het dan?
Nee hoor, het is niet beter (geen enkel wetenschappelijk bewijs voor) maar je moet vooral doen waar JIJ je prettig bij voelt. Een kind leert zolang je tijdig de structuur aanpast ook met gepureerd en geprakt eten prima eten. Rapley is een prima methode zolang het bij jou als ouder past. Pureren en prakken is ook prima mits je de structuur tijdig aanpast aan de leeftijd van je kindje. Kijk vooral waar je kindje het lekker 'op doet'
Volgens Kleintjes is juist "prut met stukjes" erg lastig omdat dan niet duidelijk is wat je ermee moet. Je moet er voor een deel op kauwen, maar op het andere deel kun je niet kauwen en dat moet je juist zo doorslikken. Geen idee of het echt zo werkt bij de kindjes, maar ik vond het wel logisch klinken. Ik houd zelf ook niet van stukjes in mijn vla
Dat denk ik ook tupp! Of je kind wil zelf de regie en pakt een stuk, hapt ervan, kauwt erop en slikt het door OF je geeft in het begin een glad gepureerd papje. Niet dat 'in-between' met klontjes, dat is verraderlijk en komt later wel aan de orde. Ik had gewoon geen vogeltje en mijn zoontje deed het gewoon goed met de bab-led-weaning. Ik vond het een mooi natuurlijk vervolg op de borstvoeding op verzoek. Ik vond het ook niet eng, ik denk dat je je daar overheen moet zetten of dan maar een glad papje moet geven, want moeders die vol angst naast hun kind zitten als ze eten, dat is niet goed.
Nah, ik vond de eerste 3 x toch wel eng hoor. Maar kreeg al heel snel door dat het eigenlijk niet eng was. Maar denk idd dat als je altijd gestressed naar je kindje zit te kijken dat het dan geen goede methode is.
Ach, eng.... Da's een kwestie van een keer een cursus EHBO aan kinderen volgen. Dan hoef je niet steeds met angst en beven toe te kijken elke keer dat je kind een stap in zijn ontwikkeling zet.
hoi meiden, nou 3 dagen krijgt meneertje nu fruit. 1e keer banaan, dat vond hij super en kreeg hij geen genoeg van. avocade ging er op dag 2 geheel niet in... en dag 3 appeltje fijn gemaakt, dat vond hij matig... maar nu lees ik dat je beter met groente kan beginnen en dat ga ik dan ook maar als ene dolle doen.. heb het idee dat hij alleen zoete dingen lekker vindt. met een lepeltje is niet zo´n probleem blijkens dag 1 waarbij hij zo een banaan verorberde, weliswaar fijn geprakt door mij!