Tuitbeker vs. gewone beker

Discussion in 'Voeding' started by MamaMarije, Mar 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi allemaal!

Ik ben nu met mijn manneke druk aan het oefenen met een tuitbeker met zachte tuit. Hij heeft tot voor kort volledig borstvoeding gekregen en sinds een paar dagen zijn we met de hapjes begonnen.

Over drie maanden wil ik stoppen met de borstvoeding en aangezien mijn manneke een flesweigeraar is, moet ik iets anders verzinnen om zijn vocht binnen te krijgen. Het oefenen met de tuitbeker gaat mwah... Hij knaagt op de tuit en proest hard al het water weer uit. Hij vindt hem wel helemaal cool om mee te spelen ;)....

Nu heb ik ook al eens een gewone beker geprobeerd, dat had meteen een complete omkleedsessie tot gevolg.
    Ik vraag me nu echt af wat handig is.

Na hoeveel dagen/weken/maanden oefenen gingen jullie kindjes fatsoenlijk uit een tuitbeker drinken? En wanneer uit een gewone beker (met wat hulp, maar zonder knoeifestijn)?
    Zou ik beter een rietjesbeker of tuitbeker met harde tuit kunnen nemen omdat Lucas de fles ook weigert? Of een beker met neusuitsparing?

pfff... ingewikkeld allemaal, graag jullie advies!!

Liefs!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit welke beker je gaat gebruiken, hij krijgt t vanzelf door, en snel ook. Zeker binnen die 3 maanden. En dan idd af en toe ook even oefenen met een gewone beker.
    Persoonlijk zou ik de rietjesbeker niet aanprijzen, liever een beker met tuit.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn kindje dronk binnen een maand uit tuitbekers door hem gewoon te laten oefenen. Later heeft hij snel geleerd te drinken uit rietjesbekers en gewone bekers (met hulp. Nu pas kan hij het ook vrij goed zonder hulp maar het blijft een risico).

Ik vind rietjesbekers ideaal maar goed, dat is persoonlijk.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Tuitbekers werkten hier niet. Wij zijn vanaf 7 maanden begonnen met een gewone beker, is even flink oefenen, maar het ging al snel best goed. Vanaf 1,5 jaar pakt ze gewoon zelf de beker van tafel en zet 'm weer netjes terug.

5. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Het drinken uit een tuitbeker is hier geen succes. We zijn als een tijd bezig maar Jasmine kauwt wel heerlijk op de tuit, maar drinken ho maar. Ook al wel eens uit een gewone beker geprobeerd, maar dat was ook nog niet zo'n succes.
    Gisteren bij het CB het advies gekregen om het eens met een rietjesbeker te proberen. Ze vertelden dat sommige kindjes dit fijner vinden. Vanmiddag dus maar eens op pad voor een rietjesbeker en dan eens kijken hoe dat gaat.

6. Jem

Jem Actief lid

Sep 7, 2008
    421
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Mamamarije,

Ik heb een beetje hetzelfde verhaal als jij. Ook tot 6 maanden volledig bv gegeven en een flesweigeraar. Het KDV heeft toen met ca. 7 maanden denk ik, de tuitbeker met zachte tuit geintroduceerd, maar ZONDER antileksysteem. Dus dat het er gewoon uit loopt. Dit ging eigenlijk vanaf het begin best goed en het gaat tot op heden nog steeds redelijk. Nog steeds niet super, maar de minimale hoeveelheid van 500 cc per dag haal ik nu wel zonder al te veel drama's. 's Ochtends en 's avonds geef ik nog bv.

Misschien werkt dit bij jou ook. Kan je kindje wennen aan de tuit in z'n mondje en de melk loopt er gewoon in, later kan hij dan leren om er zelf iets uit te krijgen met het antileksysteem. En dan kan je mannetje leren om zelf de fles te hanteren.

Wij geven wel melk uit een beker als hij in de eetstoel zit bij fruithapje, boterham en warme hap. Dit, omdat het in de eetstoel niet handig is om de tuitbeker te gebruiken. Dat krijg je dan niet in z'n mond, omdat hij te rechtop zit. Drinken uit de beker in de eetstoel gaat redelijk zonder al teveel geknoei.

Gaat het bij jou niet goed, omdat je mannetje te fanatiek is (wil hij te graag)? Of te beweeglijk (zit niet stil)? Of ligt het echt aan de drinktechniek? Volgens mij is er niet veel techniek, want Daniel maakt met zijn onderkaak nog altijd een kauwbeweging om de melk naar binnen te werken. Daardoor klotst het soms nog wel eens eroverheen.... Haha.

Ach, over een maandje gaat het waarschijnlijk alweer veel beter! Kwestie van geduld en blijven oefenen.

Suc6!
    Jem

7. 894hi

894hi Niet meer actief

gewone beker proberen... en wij hebben tegenwoordig zo een beker met rietje er in (anti lek) van nuby... daar moet ze het rietje van "plat" knijpen met haar mond zeg maar... voor ze er wat uit kan krijgen... nou dat werkt hier prima.. staat alleen op vanag 12 maanden... maar omdat het dezelfde manier als bij mama is gaat het hier prima... de fles wil ze hier ook niet een de zachte tuitbeker heel soms... maar dit gaat prima:D
    http://www.babynation.co.nz/WebRoot/ecdb8/Shops/babynation/48CB/2F25/0EED/D4E5/9B2E/C0A8/D218/23F5/nuby9801-1.jpg deze is dat.. een beker is meer knoeiboel hier aangezien ze tegenwoordig met dr 2 ondertandjes graag tegen dr beker aan "schraapt"

8. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

Jan 3, 2009
    509
    3
    0
    Hier ook tot zes maanden volledig BV gegeven en nu net begonnen met bijvoeding! Jara is alleen geen flesweigeraar, dus (tuit)beker is op zich niet nodig, maar wel leuk om af en toe te proberen natuurlijk! Wij hebben op aanraden van het CB ook de antilek uit de tuitbeker gehaald en dat werkt heel goed. Ik kan Jara de beker dan alleen niet zelf geven, want dan laat ze alles eruit lopen. Maar het gaat wel goed als ik haar help. Paar slokjes rooibosthee en dan is het ook wel weer genoeg voor haar, maar wel leuk om te proberen! We hebben ook zo'n oefenbekertje van Difrax gekocht. Die wil ik ook af en toe gaan proberen, bijvoorbeeld als ze in bad zit. Dan geeft het ook niet als ze hem per ongeluk in één keer omkiept!

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik heb ook een zoontje die de fles weigert. Geef nog steeds volledig borstvoeding naast de bijvoeding. Ik ben met zes maanden verschillende dingen gaan proberen om hem extra vocht te geven. Ben ook begonnen met hem uit een gewone beker te laten drinken, en dit werkt bij ons tot op heden nog het beste. Het heeft wel even geduurd, maar nu gaat het eigenlijk hardstikke goed. Ik geef hem nog wel alleen water er in. Dus binnenkort maar eens proberen met melk.... We hebben nog twee maanden voordat voedingsverlof erop zit. Denk dat je moet kijken wat jou en je kindje het beste bevalt. Maar idd, een tuitbeker (dus niet antilek) kan ook goed werken. Uitproberen dus!!!
    Succes!

10. MamaMarije

Hoi allemaal!

Super bedankt voor jullie reacties. Hier zit er nog niet veel schot in. De tuitbeker gaat nog steeds niet echt jofel en ook een gewone beker is een drama. Hij krijgt bij beide wel het sap in zn mond maar laat alles zo in zijn nek lopen.

Ik geef hem nu eerst fruit/groente, dan sap en daarna nog borst (die drinkt ie altijd nog goed), dus het is ook niet zo dat ie al vol zit. Het lijkt er bijna op dat ie het sap niet als 'drinken' ziet. Misschien moet ik het eens met melk proberen of hebben jullie andere ideeën?

Drinken uit een gewone beker gaat slecht omdat ie de beker uit mijn handen maait, zijn hoofd helemaal voorover gooit en alles daarna uit zijn mond laat lopen. Aan de ene kant is ie dus té enthousiast en aan de andere kant vind ie het sap helemaal niks volgens mij....

Heb nu ook een bekertje met harde tuit geprobeerd, maar ook weinig effect. Mijn tuitbeker met zachte tuit is zo simpel (HEMA) dat ik de anti-lek er niet uit kan halen volgens mij.... :( of ik kan het niet vinden :D.

Ik ga toch ook maar eens een rietjesbeker halen, niet geschoten is altijd mis....

Liefs!

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,086
    3,870
    113
    Ik oefen inderdaad alleen nog met melk uit de tuitbeker. Je hoort regelmatig dat kindjes als ze van de fles af zijn, geen melk willen uit een beker, gewoon omdat ze dat compleet aan de fles gekoppeld hebben.
    Ik heb zo'n tuitbeker met een harde tuit van Friso met anti-lek. Ik neem hem op schoot en eigenlijk had hij aardig snel door hoe hij die leeg moet slurpen. Binnenkort krijgt hij er ook sap uit, omdat dit nu goed gaat. Sap geef ik nu nog uit een flesje.
    Hier is hij verder wel de fles gewend, waar hij voornamelijk uit drinkt, tot een paar dagen geleden ook nog de borst. Ik denk wel dat het lekker is voor ze als er tenminste een vertrouwd smaakje voor ze uit zo'n 'raar' ding komt.

12. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    ik lees hier toch veel dat kinderen vanaf 6 mnd al oefenen uit tuitbekers. die van mij krijgt gewoon nog de fles, eigenlijk omdat ik niets afweet van leeftijden en bekers e.d.

waar is het goed voor? en is het verstandig of ook te beginnen met een tuitbeker?

13. MamaMarije

@Terra:

Bij ons is het 'pure noodzaak' omdat mijn ventje de fles weigert en ik de borstvoeding wil afbouwen. Ik denk wel dat het handig is om op een gegeven moment te gaan oefenen met andere vormen van drinken (dus tuitbeker, gewone beker, oid.) omdat je kind dat toch een keer moet leren. Ik geloof ook dat flesjes wat minder goed zijn voor de tandjes?! (maar hier spreekt een bv-mama, dus ik weet niet veel van flessen)

Ik weet alleen niet precies vanaf welke leeftijd je echt zou gaan 'moeten' oefenen, proberen kan altijd, toch?

Liefs!

14. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Wij zijn Aaron met 5 maanden aan een tuitbeker gaan laten wennen. Dit ging eigenlijk meteen wel redelijk. Hij kreeg er wat slokjes uit. Een maand later kon hij er gewoon uit drinken.
    Nu laat ik hem uit een gewone beker drinken (dat vindt hij veel interessanter en schijnt beter te zijn voor de mondmotoriek).

Ik denk inderdaad dat het een kwestie van gewenning is. Ze krijgen het vanzelf door.

15. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    heb het gevoel dat ik vanaf 6 maanden opeens met een heleboel extra's ''moet'' beginnen.

fruit, groente, rijstebloem, andere beker proberen.
    alsof hij opeens heel groot aan het worden is. terwijl ik het gevoel heb dat ik niet alles tegelijk kan oefenen. ik vind hem nog zo'n klein babietje om al uit een tuit beker te drinken, kan ook aan mij liggen :D

16. MamaMarije

@ terra: dat gevoel heb ik ook hoor! Het pasgeborene is er nu echt wel af, het wordt nu een echt kind, zeg maar!

Ik probeer ook alles echt stapje voor stapje in te voeren, niet alleen voor zijn gewenning, maar zeker ook voor de mijne! Je kunt ook echt niet alles tegelijk oefenen, het eten gaat bij ons nu vrij goed, het drinken is momenteel een 'hot item', zeker nu die o-zo-makkelijke borst er langzaamaan af gaat ;)

Onze ventjes schelen trouwens maar 1 dag, leuk hoor!

Liefs!

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,298
    1,463
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Het is heel normaal hoor dat kindjes van 6 of 7 maanden nog niet uit een tuitbeker of gewone beker kunnen drinken. Mijn zoontje heeft een maand nodig gehad om te snappen hoe je uit een tuitbeker moet drinken, hij zat alleen maar naar de tuit te happen. Pas bij 11 maanden pakte hij de tuitbeker zelf van de tafel en hield hem achterover om te drinken. Daarvoor moest ik hem altijd helpen.

Mijn zoontje kan nog steeds niet zelf uit een beker drinken, ik moet de beker vasthouden en dan drinkt hij er uit, inmiddels wel zonder knoeien maar dat is pas sinds een paar weken. Als ik hem de beker met sap zelf laat vasthouden en dan drinken dan gooit hij het over zijn hoofd.

Veel liefs
    Nataly

18. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    Ohja, Stern is 1 dagje ouder, :D leuk!

Ik ben sinds 2 weken begonnen te oefenen met fruit en groente. als hij dat eenmaal doorheeft en het in mijn systeem zit ga ik naar het volgende.
    de tuitbeker mag van mij nog even wachten ;)

Share This Page