Dit was mijn vorige onderwerp! Gehoortesten Gabriëlla 09 maart 2010 Ik was al een paar dagen zenuwachtig voor de gehoortesten.. Maandagavond op tijd naar bed, maar ik kon niet slapen, en toen kreeg ik ook nog buikpijn.. Heerlijk die zenuwen (not)! Fer had de wekker om 06.00 gezet, en dan zou hij de kleine wakker maken en een flesje geven. Ze moest slapen tijdens de gehoortest. Dus vroeg wakker maken en al die tijd ook wakker houden.. Dinsdagochtend al voordat het 06.00 was, hoorde ik een kleine dametje volop kletsen en gillen in d'r kamertje. Ze had het nogal naar d'r zin zo vroeg in de ochtend. Ik zei tegen Fer: Moet je d'r nou horen joh.. Lief meisje! Ze dacht vast: Nou ik moest er toch om 06.00 uit? Nou ik ben gewoon al eerder wakker als jullie hoor?!?! Fer ging zich wassen en aankleden en toen met de kleine naar beneden voor een flesje. Ondertussen ging ik me maar douchen etc. En had daarna alle spulletjes gepakt! Inmiddels was het 07.10 en nam ik de kleine over van Fer.. Even Gabriëlla wassen en aankleden, jasje aan en gaan! Om 07.30 waren we klaar. Mooi op tijd, want om 08.30 moesten we in het ZH zijn.. Maar toen hadden we dus een lekke band.. Snel bandje verwisselen en uiteindelijk om 07.50 zijn we vertrokken! Dat werd krap, aangezien er altijd wel file staat en we ook nog een parkeerplekje moesten zoeken. En inderdaad, net door de Heinenoordtunnel, zeer langzaamrijdend verkeer. Dat ging zo door tot aan de Vaanweg en toen reed het eindelijk weer. Om 08.35 reden we de parkeergarage in van het Sophia, dat viel nog mee dus.. En om 08.45 waren we binnen! Eenmaal wachtend op de gang.. Kwam er al snel iemand aangelopen die aan ons vroeg of wij de ouders zijn van Gabriëlla.. Ja dat zijn wij! Oké, dan mogen jullie meekomen. Ik ben ****** en ik neem vandaag de gehoortesten af bij Gabriëlla, want mijn collega **** is ziek.. Jammer, want ik vond het juist een hele aardige vrouw. Niet dat deze dame onaardig overkwam hoor, helemaal niet.. haha! Eenmaal in de kamer aangekomen, (wat net een kluis is, er zit een deur in joh, net een kluisdeur. Maar het is een geluidsdichte kamer, vandaar) had ik snel de fles in de flessenwarmer gedaan en ondertussen ging die mevrouw aan de slag om Gabriëlla klaar te maken voor de testen. Allemaal gel en plakkertjes op d'r hoofdje. 4 stuks. Dat vond ze helemaal niet leuk en dat liet ze merken ook!! Maar als snel kwam mama met de fles, en daar werd ze rustig van.. Ze lag toen heel relaxed om zich heen te kijken! Toen werd ook nog een hele grote koptelefoon bij d'r opgezet. Ze was er helemaal klaar voor, ze moest alleen nog gaan slapen. Na 15minuten had ze op het gemak d'r flesje leeg.. Ze pakte toen d'r doekje, en daarna in het andere handje Ollie het Olifantje. Zo lag ze nog 15 minuten te kijken en in d'r oogjes te wrijven.. Uiteindelijk lag ze heerlijk te slapen! De BERA-gehoortest duurde een half uurtje, en toen nog een test, de TYMP. Die meet de werking van de trommelvliezen, dat duurde maar een paar seconden. Dus rond 10.00 waren we klaar, mooi op tijd voor de KNO-arts. Wij moesten nog even wachten op de gang, en toen werden we een andere kamer in geroepen. Daar werd van alles verteld, maar Fer vroeg eigenlijk al heel snel wat de uitslag was. Toen begon die man een beetje vaag te lullen. Dat het linkeroortje goed was getest maar het rechteroortje niet, wegens een technische fout. Daar hadden ze al 2 weken last van.. Fer werd nogal pissig toen, en dat liet hij merken ook! Beetje belachelijk niet? Ze weten het al 2 weken, maar laten ons toch komen. Nouja raar gedoe. Het linkeroortje was iig wel goed gemeten, en daar kwam een flink verlies uit nu.. 80dB.. En rechts waarschijnlijk ook, maar dat durfde hij niet echt te zeggen.. Ik kreeg echt een klap in m'n gezicht, want 80dB is heel veel, dat betekent dus dat ze maar 20% hoort?!!!?? De tranen stonden in m'n ogen en ik moest echt rustig blijven. Ik kon even niet naar de kleine kijken want dan moest ik zeker huilen. Heb toen bijna niks meer gezegd, en Fer heeft toen van alles gevraagd.. Over hoe het nu verder moet enzo.. We moeten later terug komen, in april. Donderdag 8 april om precies te zijn. Dan word de test opnieuw gedaan, maar dan worden ook beide gehoorapparaatjes ingesteld. Want de KNO-arts zou gelijk een brief maken voor de audiciën waar we de gehoorapparaatjes kunnen bestellen en de oorstukjes kunnen laten aanmeten. Hij vroeg toen ook nog of we gezinshulp willen. Nou daar wil ik wel meer over weten. Hun kunnen mij helpen als ik vragen heb.. Mij vertellen hoe ik Gabriëlla goed kan stimuleren met praten etc.. Maar ook het omgaan met de gehoorapparaatjes, want dat is niet niks natuurlijk met een kleine van 6,5 maand straks! Ik wil er samen met de Kleine en Fer alles aan doen om te zorgen dat ze niet naar een speciale school moet. Ze is natuurlijk heel speciaal voor ons, maar ik wil niet dat andere mensen haar daarom speciaal gaan vinden. Ons meisje moet straks gewoon naar de Driespan. Zoals bijna alle andere kindjes. Het word nog een hele lange weg.. We moeten er zoveel energie en aandacht in gaan stoppen.. Maar echt, ik doe alles voor ons kleine meisje!! Ze is zoals elke ander kindje. Alleen met 2 gehoorapparaatjes. En ja, ze kan waarschijnlijk zonder de gehoortoestellen nooit normaal leren praten en functioneren. Dat betekent inderdaad dat ze in de toekomst altijd met gehoorapparaatjes zal lopen. Maar is ze daarom minder knap? Nee.. Is ze daarom minder lief? Nee.. Is ze daarom minder slim? Nee.. Ze is wie ze is.. En wij houden heel veel van haar en dat is het belangrijkste! De KNO-arts zei trouwens nog dat het een heel slim dametje is. Dat kon hij zien aan hoe ze doet. Ze wil graag alles volgen en overal aan deelnemen. En dat zal d'r heel veel gaan helpen in de toekomst.. Nu al doet ze d'r best om alles te horen of probeert ze dingen te compenseren met d'r oogjes! Wij zijn zo trots op ons kleine meisje!!!! Papa en mama houden heel veel van je, Dikke kus.. XXXX Het ZOU kunnen dat op 8 april het verlies iets minder is, maar de vorige test gaf 60 en 50dB als verlies. (omdat er vocht in d'r oortjes zat of door de apparatuur) En deze 2x 80dB. Dus het verlies is sowiezo gemiddeld behoorlijk pittig.. En nog steeds ben ik op zoek naar 'lotgenootjes' ..
Ik ben geen lotgenoot, maar ik wil je wel zeggen dat ik vind dat jullie er ontzettend dapper mee omgaan! Het is niet niks, een slechthorend meiske op die leeftijd. Weet je zeker dat 80 dB betekend dat ze maar 20 % hoort? Heftig hoor! Dikke knuffel voor jullie en veel succes met de komende tijd!
@ Binna. Dankje.. Lief dat je dat wil vragen.. @ Gentle, ja helaas wel.. Mn duimen draaien hard, dat de volgende test miss ietsje beter is...
Eerised, wat schrikken zeg. Heel veel sterkte en ik hoop dat je mensen vind met wie je ervaringen kan delen!
Jah ik kan je vorige topic nog goed herinneren, zo'n lief klein meisje met zo'n megakoptelefoon op haar hoofd!! Nou de uitslag is behoorlijk heftig zeg!! Ik zou zeker even hulp nemen om te leren hoe er mee om te gaan, tenminste wat het beste voor haar ontwikkeling is!! Ik vind je super sterk en positief overkomen en als je dat vast houd weet ik zeker dat ze een hele normale jeugd krijg!!!
Meid ik kan mij voorstellen dat je enorm bent geschrokken ondanks het feit dat slechthorendheid bij jullie in de familie voorkomt, als ik het mij goed herinner. Je hoop dan toch heimelijk "dat het allemaal wel zal meevallen" en dan is het natuurlijk een klap als het toch nog heel ernstig is. Is er geen lotgenoten groep voor ouders met slechthorende kinderen te vinden? Ik zal eens aan mijn buren vragen verderop in de straat. Hun dochter is 6 jaar inmiddels en heeft voor 60% gehoorverlies. Zij gaat/moet echter wel naar het speciaal onderwijs, dat schijnt bijna altijd het geval te zijn als kinderen slechthorend zijn? Dat heeft de moeder mij een keer verteld, zou kunnen want haar dochter is zelfs "boven gemiddeld" intelligent. Maar maak je geen zorgen hoor, speciaal onderwijs is echt niet zo'n ramp. De kinderen hebben het heel erg naar hun zin meestal en worden minder snel gepest en hoeven niet zo op hun tenen te lopen als in het reguliere onderwijs. Ik hoop dat het 8 april toch nog enigszins meevalt, heel veel sterkte!
Ik heb al gezegd hoe erg ik het vind. En hoeveel ik in je verhaal herken. Met Bjarne hebben wij vorige week een uitgebreide gehoorscreening gehad omdat hij dus meningitis heeft gehad. Hij heeft ook een stuk of 4 tests gehad en zo te lezen dezelfde als jouw meisje. En bij hem kwam er ook uit dat hij slecht hoort. Gesprekken op normaal niveau kan hij maar net horen. Maar niet verstaan. Ze hebben mij niets over dB-verlies gezegd. Wij hadden ook al aan hem gemerkt dat hij slecht hoort. Hij is meer in zichzelf gekeerd, hij reageert gewoon slechter. Schrikt opeens van harde geluiden zoals de hond die blaft. Door de hersenvliesontsteking is het vocht in het slakkenhuis (in je oor) kalk aan het afzetten -waarschijnlijk. Dat is een proces dat begint en doorgaat, dus het wordt slechter en slechter en het eindpunt is dus volledige doofheid, als er niet ingegrepen wordt. We gaan nu binnenkort (deze of komende week al) naar het UMCG voor een CT-of MRI-scan van zijn hoofdje, dat doen ze om te kijken of er kalk te zien is, en wellicht weer allerlei gehoortests. Als ik op internet lees zou de enige optie voor Bjarne implantaten zijn. En dat moet snel, voor de verkalking te ernstig is geworden. Ik ben sinds vorige week ook zo verdrietig. Er gaat zoveel door me heen. Ik vind het zo zielig voor hem. We zijn zo blij dat hij er nog is, dat was kantje boord, en nu krijgt hij ook dit nog. Arme ventje heeft wel genoeg meegemaakt dacht ik zo.. En ik blijf ook maar over zijn toekomst denken. Allerlei beroepen die niet meer kunnen.. inderdaad, medische kinderdagverblijven? Speciaal onderwijs? Pfff... Kortom, ik weet een beetje wat je voelt. Ik hoop dat het 8 april toch nog mee blijkt te vallen. In ieder geval kun je me altijd PB-en als je wil spuien. Sterkte!!
Wil je even een hart onder de riem steken. Een vriendin van mij heeft gewerkt met slecht horende kindjes. En vaak kunnen deze kinderen zich later prima redden. Alleen als ze echt doof zijn zal het wat moeilijker zijn.
Ik begrijp heel goed dat dit een moeilijke periode voor jullie is. Nu werk ik in het speciaal onderwijs met dove en slechthorende leerlingen en geloof me deze kinderen zijn net zo gelukkig als andere kinderen. Je kan je verdiepen in de gebaren om je kindje te ondersteunen. En 80 db verlies lijkt heel veel, maar mijn ervaring is dat kinderen met heel verschillend verlies heel goed kunnen functioneren en compenseren. ps 80db geeft niet aan nog maar 20% te horen, als je het even googeld vindt je wel meer info. Sterkte komende tijd
Nikki, klopt ja.. Mijn vriend is slechthorend, zijn vader, zijn broertje en tante etc. Mijn vriend heeft een verlies van 30dB, zijn broertje van 50dB. Beiden geen speciale school.. De KNO-arts vertelde mij ook, dat ze dat tegenwoordig echt willen voorkomen. Door samen met de ouders en gezinshulp er heel veel energie en tijd in te stoppen.. Nee als het moet dan moet het.. Maar als het even kan, liever niet! Het is toch veel leuker als ze met d'r neefje en nichtje mee naar school kan en de andere vriendjes/vriendinnetjes uit de buurt. Dat alle slechthorende kinderen naar een speciale school moeten dat klopt hier dus niet iig .. En een forum o.i.d. met slechthorende kinderen heb ik tot op heden niet gevonden helaas
Zomerjurk, nouja wat gek.. Zo legde de KNO-arts het mij wel uit namelijk... Gelukkig zijn we wel een beetje bekend met slechthorendheid, vooral mijn schoonfamilie. Maar ik vond die arts al een vage kwibus, en dan heeft hij dat denk ik verkeerder uitgelegd!
zou je geen contakt opnemen met een audiologisch centrum. ik vind die kno arts zo vreemd overkomen. ze zijn erg lief en hebben veel verstand van dit soort dingen.en kunnen je vast heel goed begeleiden.mijn zoon heeft ook een gehoorverlies van 70decibel gehad. maar na 12 operaties hoort ie nu (meestal) goed.
Kar, ook voor jullie vind ik het verschrikkelijk. Zo ineens, is jullie mannetje slechthorend.. Wel gek dat je niks over dB-verlies weet! Daar spreken ze wel over bij ons in het Sophia namelijk.. Voor Bjarn is het helemaal anders natuurlijk, Gabriëlla weet niet beter. En voor Bjarn is het allemaal ineens best stil geworden denk ik.. Wel heftig hoor allemaal, vooral omdat het zo plots is.. Ik ben benieuwd hoe het bij Bjarn allemaal gaat lopen! En hoe de CT/MRI-scan gaat en wat daar uit komt. Dan moet hij dus waarschijnlijk z.s.m. een CI ?? (cognitieve implantaat) Ja je krijg ineens zo'n klap in je gezicht hé? Gelukkig blijft m'n vriend vrij nuchter en helder.. Vooral omdat het voor hem wel redelijk bekend is allemaal en hij zelf weet dat slechthorend zijn geen ramp is .. Ik hoop ook voor jullie dat het mee valt, en dat ook Bjarn niet naar speciaal onderwijs o.i.d. hoeft! Want tuurlijk, zoals andere hier zeggen het is geen ramp. Maar iedereen wil toch dat zijn kindje gewoon naar een normale school gaat?? Sterkte ook voor jullie, knuffel!!
ik ben trouwens blij dat allebei mijn kinderen op het speciaal onderwijs zitten zij het om een andere reden. maar daar is de mentaliteit vele malen beter. pesten is er verboden om maar wat te noemen de klassen veel kleiner de persoonlijke aandacht veel beter. enz enz. maar het klopt inderdaad dat je er heel moeilijk tussen komt.
Yinte, wij zitten ook in het audiologisch centrum, namelijk in het Sophia.. En ja, die arts is nogal een vage kwibus helaas.. Maar waardoor had jouw zoontje gehoorverlies dan? Welk deel van het oor?
Yinte, ja dat is voor iedereen anders natuurlijk.. Mijn dochtertje gaat hopelijk ooit hier naar de Driespan, waar papa ook op school heeft gezeten, en haar ooms ook. En daar gaan ze echt heel goed met pesten om.. Mijn neefje is ook gepest, en binnen een paar dagen was het afgelopen.. Mijn vriend zelf, is overigens nooit gepest met zijn gehoorapparaten! Een enkele keer een opmerking, maar dan zat hij er zelf gelijk bovenop en dan was het klaar..
hey meis me man vertelde over het forum voor slechthorende kinderen dit is de link NVVS Zoekresultaat - als het goed is kom je er zo. en anders staat ie bij google. maar mischien had je deze al.