mijn kindje ligt sinds enige tijd in stuit. tevens is de knul vrij groot. we moeten dus rekening houden met een eventuele keizersnede. dat op zich is niet iets waar ik tegen op zie. wel maak ik me veel zorgen over de borstvoeding die ik graag wil geven. ik heb al vaker gehoord dat ziekenhuizen er niet echt mee bezig zijn dat jij na de bevalling borstvoeding wilt geven. Wat voor tips en trucs zijn er om op te letten? zo meende ik dat het van belang is dat je kindje het eerste uur meteen aan de borst gaat, klopt dat? kan ik dat na een keizersnede ook verlangen? en komt de borstvoeding wel goed automatisch op gang bij een klinische bevalling? ik kan me voorstellen dat je lijf bepaalde hormonen (nog) niet aanmaakt als het niet natuurlijk gaat. en zijn er bepaalde dingen die ik in het ziekenhuis kan doen of kan zeggen/vragen aan de verpleegkundige? ik wil héél graag borstvoeding geven en ook met een goede start en ben bang dat dit door een eventuele keizersnede niet gaat lukken.
Beste Claartje, een keizersnede geeft inderdaad iets meer problemen bij het starten met borstvoeding dan een gewone bevalling. in een normale situatie wordt er aangeraden om het kind zo snel mogelijk aan de borst te leggen of in ieder geval dit te proberen. er zijn kinderen die meteen drinken andere doen dit niet meteen. bij een keizersnede is het afhankelijk van jou herstel hoe snel je weer op zaal bent. hier kun je zelf weinig invloed op uitoefenen. het is dan fijn als je terug bent op zaal dat je dan even lekker van je kindje gaat genieten, bekijk het goed en probeer het aan te leggen. VRAAG HIER ALTIJD HULP BIJ. ten eerste kun jij zelf niet vaak een makkelijke houding aannemen waardoor het aanleggen wat wordt vermoeilijkt. vandaar dat je hier altijd hulp bij moet vragen. Probeer daarna je kind om de twee a drie uur aan te leggen. In de meeste gevallen wordt er een datum geprikt en wordt je een dag eerder in het ziekenhuis opgenomen. meestal krijg je dan een opnamegesprek met een verpleegkundige van je afdeling. ik wil je dan ook aanraden om dit goed met haar te bespreken. vertel dat zo snel mogelijk het kind aan wilt leggen, en dat je graag veel hulp daarbij wilt. sommige ziekenhuizen beschikken tegenwoordig ook over een lactatiekundige. sterkte
dank je wel voor je uitgebreide antwoord! nu weet ik in ieder geval wel wáár ik moet beginnen! ik zal dat gesprek dan in ieder geval goed in de gaten houden mocht het zover komen!