Hoi allemaal! Mijn eerste dochter is met 36 weken geboren (ik werd ingeleid) en woog toen al 3244 gram. In principe geen spannend gewicht, maar voor haar termijn toch al behoorlijk groot. Nu ben ik 35 weken zwanger van ons tweede meisje en het lijkt weer een behoorlijke baby te worden. Ik heb nu 3 groeiecho's gehad waar continue geconstateerd werd dat baby echt aan de grote kant is, en vandaag wederom bevestigd in het ziekenhuis. Zo groot zelfs dat ze het over p97 had. Baby heeft eigenlijk amper nog ruimte in buik en is nu over de 37 weken qua grootte. Nu gaan ze uiteraard voor de zekerheid op suiker testen, maar aangezien vorige baby ook erg groot was (nu een ukkepuk trouwens), verwacht ik niet dat daar wat uit gaat komen, maar dat ik gewoon grote kinderen baar. Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Er werd mij nu gezegd dat we dus over 2 weken weer een echo gaan doen om te kijken of het kindje nog heel erg doorgroeit en wat dan de volgende stappen zijn. Ik ben eigenlijk vergeten te vragen of ze het dan over een eventuele inleiding heeft. Oh ja, ik lees op internet trouwens veel dat ze er ook vaak naast zitten, maar ik denk dat we nou toch wel behoorlijk wat bevestiging hebben dat het echt om een groot kind gaat. Ook als we kijken naar de grootte van mijn buik, de echo resultaten en natuurlijk het geboortegewicht van mijn dochter..
Zoontje werd ook geschat op p97... ik ben met 37,4 ingeleid ivm hoge bloeddruk en is geboren met 3845 gram! Hij vertoonde prematuur gedrag en moest na 24 uur sondevoeding, uiteindelijk is hij pas na 3 dagen zelf beetje gaan drinken. Nu verwachten ze weer groot kindje, bloeddruk is nog prima. Ik heb ervoor gekozen om het nog niet over inleiden te hebben. Ze gaan me wel ergens tussen 39 en 40 weken strippen en met stipt 40 weken afspraak bij gyn.. maar ivm mijn vorige ervaring ga ik om hoe groot kindje is me niet laten inleiden voor de 40 weken... bovendien zie ik in omgeving steeds meer kindjes van boven de 4 kg waarbij het gewicht geen probleem is geweest tijdens bevalling! Succes met de keus en de laatste loodjes
Geen ervaring, maar hier na 5 groeiechos zit de kleine al vanaf 20 weken op de p99 lijn en niemand die zich zorgen maakt (zowel verloskundige als gyn niet, mag ook gewoon met de verloskundige bevallen) . Dus het is denk ik niet standaard? Naar misschien met de ervaring van een eerdere bevalling dat er dan wel sneller gekeken wordt?
Ik heb alleen bij de jongste groeiecho's gehad. Bij hem ben ik bij 39 weken ingeleid. Niet zozeer omdat hij groot zou zijn maar meer voor mijzelf: ik was op. Hij woog 4125 gram. Ook de andere kinderen waren zwaar. Ze varieerden van 4100 - 4390 gram. Allemaal zijn ze rond de 41 weken geboren. Als de jongste nog 2 weken was blijven zitten was dat wel een kleine Boeddha geworden. Grote kinderen hoort blijkbaar bij mij. Alle bevallingen gingen goed. De grootte is nooit een issue geweest.
Ik wil zelf het liefst ook niet ingeleid worden gezien mijn vorige bevalling (geen bewegingsvrijheid etc), maar tegelijkertijd wil ik geen superbaby op de wereld zetten haha! Maar het is dus echt even afwachten wat de volgende groeiecho laat zien, wel fijn om verschillende ervaringen van jullie te lezen! De gynaecoloog vond het niet gek dat ik het er zwaar mee had, dus het is wel fijn dat ze me goed begrijpt.
Waarom wil je niet bevallen van een groot kind? Hier bevallen van 2 grote kinderen, maar prima bevallingen gehad
Mijn zoon was 4200 gram bij geboorte (50 cm). Het gewicht is uiteindelijk minder het probleem geweest dan zijn schouders, die waren erg breed en niet heel erg flexibel. Alsnog 10 minuten over gedaan en geen knip of hechtingen. Fijn dat ze het in de gaten gaan houden. Goed blijven overleggen met je vk en vooral haar vragen wat de plannen zijn.
Ik wil best bevallen van een groot kind, maar niet van een abnormaal groot kind, dat was meer het punt wat ik probeerde te maken. Dat het geen kleintje gaat zijn lijkt mij wel duidelijk, en ik wil het liefst juist helemaal geen ziekenhuis rompslomp dit keer aangezien ik dat de vorige keer al genoeg op mijn bordje heb gekregen. Ik denk dat ik gewoon een beetje bang gemaakt ben door alle termen en plotselinge onderzoeken (hele zwangerschap niets aan de hand en een paar weken voordat ik in principe zou mogen bevallen is er ineens iets aan de hand)..
Maar wat is abnormaal in jouw ogen? Als je vergelijkt met je oudste, die zou met 41 weken dan zo'n 4,5 kilo hebben gewogen misschien, maar dat is toch niet abnormaal? Hier 2 kindjes gehad met p97. Denk ook dat er niets aan de hand is verder, maar dat je gewoon grote kindjes maakt
Dat ze er vaak naast zitten klopt wel. men dacht dat mijn kindje veel te klein was, ik had ook een klein buikje. Uiteindelijk bleek ze na de geboorte 3400 gram te wegen. Ik heb een vriendin die is bevallen van een kindje van 4500 gram en zij had een vluggere en snellere bevalling dan ik. Ik denk zelf dat je lichaam een hoop aankan, maar het gaat er natuurlijk vooral om wat jij prettig vindt. ik denk dat je vooral naar je eigen gevoel moet luisteren. Alleen dan kan je achteraf vrede hebben met de keuze die je hebt gemaakt.
Ze kunnen er nog steeds naast zitten hoor! ik had elke week een groeiecho, enorme buik (veel vw bleek) en schatting was 10 pond. Eerste bevalling was makkelijk gegaan dus ik wilde niet inleiden, vk ook niet. Op de echo liep baby 4 weken voor, benen zelfs zes (!!) weken. Met 39+4 spontaan geboren, zoon woog 3965 gram en had idd enorm lange benen. Bevalling duurde 25 minuten,1x persen en ik had geen scheurtje. Kan me voorstellen dat ze je niet willen inleiden hierom, maar vragen kan altijd.. hou er wel rekening mee dat inleiden ook niet altijd alles is.
Klinkt me bekend in de oren. Bij mijn echos bleek ook steeds dat de baby aan de grotere kant was. Maar niks om me druk om te maken. Met 34 weken nog een extra echo gehad en toen had de verloskundige toch haar twijfels. Ivm grote buik van de baby. Om deze reden doorgestuurd voor suikertest. Maar ze verwachtte er niks van. De suikertest kreeg ik met 35,5 week. En dezelfde dag de uitslag. Inderdaad suiker. Meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog waar ik 2 dagen later terecht kon. Deze maakte nog een groeiecho waar uitkwam dat de baby nu rond de 3400 gram woog. Was toen dus 36 weken zwanger. Gezien de suiker en de te grote baby was het protocol om eerder in te leiden. Uiteindelijk was ik ingeleid met 38 weken en 2 dagen en bevallen van een meisje van 3745 gram. Bij mij klopte de echos dus wel. Maar ik hoor ook vaak dat ze ernaast zaten. Zo heeeeel erg groot was ze bij mij ook niet. Maar ben zelf maar klein van stuk. Het was nu al een erg zware bevalling. Dus ben blij dat ze me eerder hadden ingeleid.
Smoothie123, kan ook zijn dat de bevalling zwaar was door het inleiden. Vaak zijn bevallingen dan zwaarder. Daardoor zou ik niet zoveel kiezen voor inleiden.
Bij mijn tweede doorverwezen naar het ziekenhuis met ruim 40 weken omdat de verloskundige (praktijk van vijf en had er 1 nog nooit gezien) schrok van de omvang van mijn buik en toen ze de baby voelde.. Uiteindelijk met 40+6 ingeleid maar hij was echt helemaal niet zo groot .. 3850.. Denk wel dat het een reden kan zijn voor inleiding maar niet heel vroeg verwacht ik.
Schatten kunnen ze niet in het ziekenhuis is mijn ervaring. .. zoontje zat normaal op gewicht werd verteld. Hij is geboren met 38 weken en was 3750. Als hij 40 weken had gehaald was hij ook zwaar geweest. Dochter was gemiddeld. Is geboren op uitgerekende data en woog 4490!!!!! Met beide een knipje gehad maar was snel hersteld. Ik zou me er niet te druk om maken ze zitten er zo vaak naast met het gewicht
Hier was onze dochter geschat op P85. Bij geboorte, na inleiding, bleek dit P98. Ben zelf erg smal (BMI 18) en het eindresultaat was een totaalruptuur. Geen pretje dus! Hier gaat dat de volgende keer anders..
Bij mijn zoontje zei de verloskundige een mooie 7/7,5 pond. Met 39 weken een ctg gehad ivm minder leven. En een echo baby werd toen geschat op 4800 gram. Met 39,5 een echo bij de gyn gehad ook geschat op 4700 gram. Twee dagen later gelijk ingeleid en werd geboren met 4570 gram. Dus de schatting van de verloskundige ben ik niet zo van. Nu met de tweede worden er ook groei echo's gemaakt en reken maar dat er eerder ingeleid word als deze weer zo groot is. Had nog net geen totaalruptuur. Kon nog net gehecht worden op de verloskamer.
Bij m'n jongste schatte ze dat ie groot zou zijn, maar verder geen groeiecho oid gehad. Meneer was ruim 9 pond bij de geboorte (40.2). Bevalling ging opzich vrij makkelijk, z'n schouders hebben wel even vast gezeten maar hij was er toch snel uit. Wel wat uitgescheurd, maar vergeleken bij m'n vacuumbevalling met knip bij de 1e stelde dit niets voor. Alleen omdat ie zo zwaar was moesten we 12 uur in het ziekenhuis blijven ivm controle van de suikerwaardes.