Hallo meiden, Sinds vorige week heb ik zeker dagelijks al last van harde buiken. Eigenlijk alleen in de avond als ik rustig ga liggen. Weten jullie of het normaal is om dit al zo vroeg in de zwangerschap te hebben?
ligt er aan hoeveel het er zijn en of ze pijn doen je mag er als ik het goed zeg 20 harde buiken hebben op 1 dag maar dan mogen ze geen pijn doen dus niet gepaard gaan met krampen en je kan ook even je urine laten controleren als je het niet vertrouwd het kan namelijk ook duide op een blaasontsteking
In geval van twijfel: altijd je vk bellen om advies. Mijn ervaring: in beide zwangerschappen kreeg ik al vroeg last van harde buiken (ook al voor de 20 weken). Deden geen pijn, maar ik voelde ze wel heel duidelijk en echt aangenaam waren ze niet. Ik kreeg ze meestal tijdens 'inspanning' zoals lopen (en dan trok het weer weg als ik langzamer liep), maar ik ken ook veel vrouwen die het juist 's avonds krijgen als ze overdag eigenlijk te veel gedaan hebben. Het is misschien wel verstandig om even na te gaan wat je overdag allemaal gedaan hebt als je er 's avonds veel last van hebt, misschien kun je dan in het vervolg een beetje rustiger aan doen. Vorige zwangerschap is na 40+6 geresulteerd in een supergezonde jongen, deze zwangerschap duurt nu 39+4 en gaat ook heel voorspoedig, dus het hoeft helemaal niets te zeggen over aanstaande vroeggeboorte of zo. M'n baarmoeder reageert blijkbaar nogal stevig op prikkels van binnen en van buiten (krijg ook steeds harde buiken als de kleine ligt te woelen).
Bedankt voor de reacties zover! Blaasontsteking kan ik op het werk zo even nakijken. Maar denk eerder dat het de drukte is. Vroeg me alleen af of het kwaad kon ja of nee. 20 Is wel veel joh! Zoveel zijn het er niet en ze doen ook geen pijn. Het voelt alleen ongemakkelijk.
Had met 15 weken al regelmatig harde buiken, volgens mn gyn kan dat geen kwaad. Let er alleen op dat ze niet pijnlijk zijn of dat ze regelmatig komen bijv om de 5 min, want dan kan het zijn dat er (lichte) weeenactiviteit is, dus dan moet je wel gelijk je verloskundige/gyn waarschuwen.
Ik had ze ook al zo vroeg, maar bij mij waren ze dus wel pijnlijk en dat was het tegen dat ik het rustiger aan moest doen. Wat al gezegd is: laat voor de zekerheid checken of het geen blaasontsteking is en hou in de gaten dat het er niet te veel zijn. Voor de rest: gewoon genieten!