hoeveel flesvoeding geven?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Argos, 28 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Argos

Argos Lid

24 apr 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoontje van net drie maanden oud en rond de f6 kg.
    Ik ben nu aan het overstappen van borstvoeding naar flesvoeding.
    Met de borstvoeding dronk hij 4 keer per dag maar op de verpakking van de friso staat dat hij 5 x 180/6 moet hebben.
    Ik zou hem graag op 4 voedingen houden omdat hij nu eindelijk een goed dagritme gevonden heeft en niet meer zoveel huilt.
    Hij krijgt nu 2 x fles en 2 x borst. Elke week zet ik een voeding om naar fles.
    In de fles doe ik nu 210/7 omdat ik bang ben dat hij anders niet de hoeveelheid per dag krijgt die hij zou moeten maar deze krijgt hij echt niet leeg.

Zou het kwaad kunnen als hij gewoon 4 x fles180/6 krijgt of moet ik dan toch zijn hele schema omgooien naar 5 flessen met het risico dat hij weer zijn hele slaapritme kwijt raakt?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    210/7 is echt te veel hoor!

Ook als je gewoon borst zou blijven geven moet je rekening houden met het feit dat je kind regelmatig zijn schema kan omgooien. Kinderen zijn geen machientjes die op vaste tijden batterijen nodig hebben, ze groeien en ontwikkelen en daarmee kunnen hun behoeften veranderen. Een kind dat met 3 maanden genoeg heeft aan 4 voedingen kan heel goed een maand later opeens 6 voedingen of meer nodig hebben.

4 voedingen is voor een kind van 3 maanden heel erg weinig, als het volledog op verzoek met bv is kan het, maar als je kv gaat geven kun je beter naar 5 voedingen gaan. Zolang je combineert, probeer ook op 5 te blijven.

3. Argos

Argos Lid

24 apr 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie! Ik heb met mijn kinderarts overlegd en zij gaf aan in eerste instantie hem 4 x 180/6 te geven. Als hij dan meer honger blijkt te hebben gaat hij over naar 5 flessen.

Ik snap dat een kind geen machine is hoor en als hij 5 voedingen wil is dat voor mij geen probleem.
    Hij heeft alleen heel lang bijna niet geslapen overdag omdat hij heel snel overprikkeld raakte en dan vocht tegen zijn slaap. Hij sliep steeds maximaal een half uurtje op de arm waardoor hij oververmoeid raakte.
    Hij heeft nu gelukkig een goed slaapritme en slaapt 2 x een paar uur in zijn bedje overdag.
    Resultaat een blije baby :)

Daarom was ik dus bang om het schema om te gooien maar ik laat me leiden door hem. Voldoende voedsel is toch hhet belangrijkst. :)

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    4x 210+7 mag gewoon hoor.. mensen vinden het alleen 'een hele sloot'.. wij hebben ook 4 flessen van 210+7 gegeven vanaf 3 maanden en hij deed het er prima op..

5. Argos

Argos Lid

24 apr 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begreep inderdaad van de kinderarts dat 210/7 geen kwaad kon maar hij kan ze zelf niet aan. Hij laat dan minimaal 30ml staan en dan gaat het laatste deel echt met moeite.
    Als hij het niet op drinkt heeft het dus geen zin om grotere flessen te geven helaas.

Ga gewoon voor 4 x 180/6 en als hij hier niet genoeg aan heeft krijgt hij een extra fles.
    Hij groeit als kool en is behoorlijk stevig dus tot nu toe gaat het prima.
    Volgens de arts goed n de gaten houden of hij voldoende plasluiers heeft en tevreden is. :)

6. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Prima toch! Ik zou het ook zo doen

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Je kan nog 4x150 geven en de laatste 180 ?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ook kunstvoeding kun je prima op verzoek geven. Het valt zwaarder dan moedermelk, dus zitten ze met een kleinere portie al vol. Als je kind tijdens een fles stopt, dring dan de rest vooral niet aan, maar gooi het gewoon weg.

Vooral nu je nog combineert met borstvoeding zou een fles van 150/5 al eens genoeg kunnen zijn.

Wat het afbouwen betreft, om problemen bij jezelf en je kind te voorkomen, doe dat heel rustig aan! Trek per voeding die je afbouwt 10-14 dagen uit, dat gaat het voor jouw lichaam en voor je kind geleidelijker en is de kans op problemen (buikpijn, borstontsteking, kramp, theezakjesborsten) kleiner. Je kunt ook nu gewoon even lekker blijven 'hangen' en half borst, half fles doen.

Deel Deze Pagina