Met 35 weken inleiden??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Isa28, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Vandaag ben ik precies 35 weken zwanger en lig sinds maandag in het ziekenhuis met een te hoge bloeddruk. Deze hoge bloeddruk had ik ook al voordat ik zwanger was. De bloeddruk varieerde vanaf maandag van 122-85 (heeel netjes) tot 190-120 (veel te hoog). Gelukkig zijn mijn bloed en urinewaarden goed. Ook heb ik zelf geen last van klachten ondanks dat ik best veel medicijnen slik (methyldopa en labetalol).

Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat de baby sowieso voor 13 juli geboren gaat worden (37 weken is de max.) en misschien zelfs volgende week al wordt gehaald. Nu vraag ik me af of er meer vrouwen zijn die met 35 weken zijn bevallen / zijn ingeleid en hoe groot, zwaar en gezond de baby was. En daarnaast vraag ik me af of er moeders zijn die hebben afgewacht tot 37 weken (zodat de baby wat groter was) of wel de keuze hebben gemaakt om de baby te halen voor de veiligheid van de moeder. Ik maak me best wel een beetje zorgen... 35 weken is heel vroeg!! De baby is dan nog zo klein... En omdat het met mijzelf goed gaat heb ik zo iets van laat de baby maar rustig zitten. Ohja, 'extra feature': de baby ligt al sinds het begin in een stuit...

Hopelijk zijn er vrouwen die me wat meer 'wijsheid' kunnen geven.

2. tulip

tulip Niet meer actief

geen ervaring, maar wilde even met je meedenken. Mocht je daar zelf over mogen beslissen, dan zou ik een paar vragen duidelijk stellen aan de gyn:

- op welk schema groeit de baby?? Als die netjes op termijn of zelfs daarboven is zou het voor mij makkelijker zijn dan wanneer je een heel klein babytje hebt.
    - welk risico loop ik als moeder, wat zijn de risico's precies en hoe groot.
    - en wat kunnen complicaties bij de baby zijn en hoe groot zijn die risico's tov van mijn risico's als ik tot 37 weken blijf dragen...

Ik persoonlijk zou de risico's van de baby zo klein mogelijk houden, maar dat betekend dus ook als jij echt gevaar loopt dat ik toch zou ingrijpen omdat ik niet zou willen dat mijn kindje de eerste weken met een doodzieke mama zit..

3. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    De baby groeit goed, net iets boven het gemiddelde. De risico's voor mij zijn dat ik door de hoge bloeddruk zwangerschapsvergiftiging of zelfs het Hellp syndroom kan oplopen. En qua complicaties: de arts vertelde dat er niet echt een groot gezondheids verschil is tussen gezonde babys die met 35 weken zijn gehaald of met 37. Het enige verschil zou gewicht ziin...

4. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ik ben ingeleidt met 36 weken en 2 dagen
    maar door andere reden, ik had al 5 cm ontsluiting en toen besloten ze haar maar te laten komen

ze woog 3196 gram en mocht naar 3 dagen mee naar huis
    ze heeft het vanaf het begin al heel goed gedaan
    maar ik denk dat ze er gewoon ook klaar voor was

stertke

5. Nannie

Nannie Fanatiek lid

22 nov 2006
    2.706
    0
    0
    Hey isa

brenden mijn zoontje van nu 4 jaar. Is geboren met 34 wk! ik lag toen al 2 wk in het ziekenhuis met gebroken vliezen. Hij woog 2275gram bij de geboorte. HIj had als apgar een 10! Ik zou niet teveel risico''s nemen. Ze stellen niet voor niks voor om evt volgende week in te leiden meis... je baby heeft er ook alleen maar nadeel van als jij gevaar gaat lopen...

Ik snap dat je met veel vragen zit maar dat je kindje al op 2300 gram zit is al een goed teken. Volgende week zou hij dan al 2800 gram of zo kunnen zijn...
    Rustig aan en wat goed is voor jou is ook goed voor je kindje!

Liefs Nannie aug 2012 mama''s

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.578
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze zoon is destijds geboren met 35+4 weken.Totaal onverwacht braken mijn vliezen en binnen 12 uur was die al geboren.
    Hij was 2680 gram en 48 cm.Zijn start was goed maar wel moeizaam maar dat kwam temeer omdat die niet goed door het geboortekanaal kon komen want hij bleek in een zgn kruinligging te liggen.Ik ben ruim 1,5 uur aan het persen geweest om hem eruit te krijgen.Hij had een enorme toeter op zijn hoofd en de verpleging dacht iedere keer dat die met de vacuumpomp was gehaald.Hij heeft 1 dag in de couvese gelegen en toen een aantal dgn in een zgn warmhoudbedje.Hij kon moeilijk zijn warmte vasthouden en was een slechte drinker omdat die iedere keer in slaap viel.Na 10 dng mocht die mee naar huis waar het nog wel een beetje aanmodderen was met zijn temperatuur en met het drinken.Maar na een aantal weken kreeg dat steeds meer structuur en regelmaat en groeide als kool.
    Ondertussen is die ruim 8 1/2 jaar en is bijna 1.40 cm lang en doet het harstikke goed op school.Hij heeft er niets aan overgehouden.Hij was doorgaans wel later dan gemiddeld met lopen en praten maar dat kan ook het karakter zijn.

Ik zou zeker het advies volgen van het ziekenhuis want een geboorte met 35 weken is prima te doen.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Snap dat je je die dingen af vraagt. Ik zou ook dneken: laat maar lekker zitten! je denkt toch als moeder als eerste aan je kind! Maar die dokter stelt het niet voor niks voor inderdaad dus ik zou als ik jou was gewoon die dokter vragen wat de voor en nadelen zijn en vooral of het niet slecht is voor het kind om nu al te komen enz. Hij is de enige die daarop antwoord kan geven!

Willen ze de baby trouwens draaien eerst voor de bevalling of krijg je dan meteen een ks of een stuitbevalling? Mijn baby ligt ook in stuit namelijk....

8. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Dank voor jullie verhalen! Geeft me toch meer vertrouwen dat het op met 35 weken 'gewoon' goed komt.

We zouden waarschijnlijk met 35+5 worden ingeleid. Voor het inleiden zou dan geprobeerd worden om de baby te draaien. Mocht dat lukken dan ga ik gewoon bevallen, anders wordt het meteen een keizersnee. Zoals het nu staat vinden ze mijn waarden nog acceptabel, maar ik denk dat dat niet lang meer gaat duren (voorgevoel).

9. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    ik ben met 37 weken ingeleid ivm hoge bloeddruk. Vanaf week 27 heb ik regelmatig in het ziekenhuis gelegen, en tussendoor meestal om de dag terug ivm CTG en echo doppler. groeiecho's etc. uiteindelijk met methyldopa en adalat gered tot 37 weken/ ben toen ingeleid en de bevalling geen supersnel waardoor mijn zoontje veel vruchtwater in de longen had, heeft dus aan de beademing gelegen, toen hij daarvan af was bleek dat hij prematuur gedrag had bij het drinken, hij heeft dus nog twee weken in het ziekenhuis gelegen. Ik heb toen wel van de kinderarts begrepen dat dit een uitzondering is omdat kinderen van moeders met hoge bloeddruk vaak "eerder klaar" zijn dan kinderen die om een andere reden eerder gehaald worden.
    succes met de rest van je zwangerschap, ik hoop dat de kleine nog even mag blijven zitten, en dat hij/zij nog netjes draait.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn zusje is in december bevallen, ook ingeleid met 35+4 en bevallen met 35+5. Zij MOEST bevallen vanwege HELPP-syndroom. Ook zij was al van tevoren "bekend" met te hoge bloeddruk en stond daarom onder controle van de gyn. Uhm neefje was goed gezond en woog 2540 gram (uit mn hoofd), heeft 2 dagen in de couveuse gelegen en in totaal 4 weken in het ZH gebleven.

11. marieki

marieki Niet meer actief

mijn zoon is met met 35+1 geboren, via een spoedks. Hij was 43 cm en 1880 gram, had ook erg veel opstartproblemen, het begon al met een hartstilstand. Hij heeft een dag volledig aan de beademing gelegen, daarna nog een tijd aan de cpap en vervolgens nog zuurstof, hij heeft ook nog longrijping gehad. Hij heeft ook een paar weken in de couveuse moeten liggen, kon nog niet drinken, nog geen temp. houden, etc. Maar hij had in de baarmoeder al een groeiachterstand opgelopen en ik begreep dat zijn situatie bij de termijn echt een uitzondering was, we moesten hem vergelijken met kindjes van 32 weken.
    dus als jouw kindje nu al 2300 gram weegt en de artsen hebben er vertrouwen in, zou ik hun advies opvolgen.

12. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Ik heb 3 bevallingen gehad, op 38, 37 en 36 weken rond.
    Bij de bevallingen van 37 en 36 weken waren mijn kindjes goed op gewicht. 2750 en 2600 gram. Voor de termijn prima. Echter waren ze beide nog niet helemaal rijp. Met als gevolg 9 dagen couveuse. Cpap, zuurstof en geel zien. Het drinken ging moeizaam, want ze hadden nog weinig kracht om te kunnen drinken en ook de temp schommelde veel in het begin.

Ons ziekenhuis is geen voorstander meer van inleiden voor 39 weken. Uiteraard wel als het medisch noodzakelijk is. Ze zien toch dat kindjes voor 39 weken relatief vaker problemen hebben met het natte longen syndroom. Mijn ervaring is idd zo.

Aan de andere kant, als het voor jou en daardoor voor de baby gevaarlijk word, heb je geen keuze. Elk verhaal is anders, en elk kindje is anders.
    Toen mijn 3de kindje geboren werd, werd er diezelfde avond een kindje geboren op 34 weken, maar die mocht na een dag mee op de kamer. Zo'n verschil kan er soms zijn.

Succes!

13. beautifullbabie

15 feb 2012
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wens je allereerst heel veel suc6 met je bevalling en erna! Ik ga er vanuit dat alles goed gaat!.
    Mijn dochters zijn precies met 37 weken geboren niet ingeleid gewoon spontaan . De 1 is een paar uurtjes in de couveuse geweest vanwege tempratuur maar mocht zelfde dag naar huis en de ander ook gelijk mee.

14. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik ben spontaan bevallen met 36,6. Had ook een hoge bloeddruk en zoals je in mijn onderschrift kunt zien was het een klein licht mannetje voor dat termijn, maar hij deed het supergoed meteen. Maar zijn lengte en gewicht hoorde dus eigenlijk bij een beeb van 35 weken. En we hebben 1 dag voor mij en hem in het zh moeten blijven omdat hij pas met 37 weken naar huis mocht en ik vanwege mijn bloeddruk.

Succes

Xxx joyce

15. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Ons zoontje is geboren met 35.1 weken. Hij woog 2340 gram en was 47 cm groot. Was echt een toppertje want hij mocht na 5 dagen al mee naar huis! Wel kon hij zichzelf erg moeilijk om temperatuur houden dus dat was stressen, en hij kon niet direct uit de borst drinken, maar dat kwam helemaal goed toen hij 1,5 maand was. Hier dus een succesverhaal op die termijn! Als ze denken dat het voor het kindje niet goed is laten ze hem heus zo lang mogelijk zitten. Heb er vertrouwen in :) heel veel succes. Ben benieuwd naar de suiker uitslag!

Edit: Ik had trouwens wel al longrijpings prikken gehad met 32 weken zwangerschap. Dus we hebben wel iets vals gespeeld haha ;)

16. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje is geboren met 34+1 weken. Spontaan begonnen doordat de vliezen braken. Sterrenkijkertje waardoor het uitdrijven wat moeizaam ging, verder ging het razendsnel. (totaal 5,5 uur) Apgar 9/10/10, 2.265 gram, prima voor de zwangerschapsduur.
    Vrij snel naar de couveuse gegaan en daar begonnen al snel de long/zuurstofproblemen. Zo'n 3 dagen aan de CPAP gelegen en twee keer onder de blauwe lamp ivm geel zien. En later moest ze nog blijven ivm drinken, dat ging ook allemaal niet vanzelf.
    Ze heeft ruim 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

M.i. een baby zolang als mogelijk is laten zitten. Maar ook wel kindjes gezien die geboren zijn met 29, 31 en 33 weken en als ik dat allemaal zo bekeek dan toch ook wel weer een heel verschil met ons dochtertje. Ze worden toch met de dag zo ongeveer een stukje rijper en daardoor minder problemen na de geboorte.
    Dus ik zou zeggen: zo lang mogelijk proberen te rekken maar het moet natuurlijk ook weer geen gevaar voor de moeder (en ook de baby) opleveren.

17. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Vandaag een gesprek met de gynaecoloog gehad en ze vonden mijn bloeddruk aardig stabiel. De baby blijft dus voor nu zo lang mogelijk zitten (maximaal tot 37 zolang mijn gezondheid het toe laat) en daar ben ik stiekum wel heel blij mee :)

Dank allemaal voor jullie verhalen. Het verschilt natuurlijk allemaal per baby, maar ik word wel blij van alle positieve verhalen. Lees wel dat drinken en temperatuur soms een probleem kunnen zijn en dat sommige baby's lang in de couveuse hebben gelegen, maar fijn dat het nu ze groter zijn allemaal goed gaat!

18. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meis, heb vertrouwen hoor!! Vanaf 35 weken is je kindje zo goed als klaar staat in de meeste boekjes. Elke dag die hij/zij langer blijft zitten, is gewoon meegenomen. Ik heb natuurlijk geen enkele ervaring op dit gebied, maar we zijn samen uitgerekend en dan is het gewoon een raar idee dat je echt elk moment zou kunnen bevallen.

Deel Deze Pagina