Hoi Hoi, In het begin was ik onder controle van een verloskundigen. Mijn bmi was 38 en ze vond het verstandiger mij door te sturen naar een gyn. Toen ik net onder controle was van de vk heb ik uitgelegd dat ik vorig jaar mei een longembolie heb gehad ( half jaar na de bevalling ) maar ik was net in november gestopt met antistolling. Ik hoefde van de vk niet weer te beginnen en pas te gaan spuiten vanaf de bevalling tot 6 weken daarna. Dus hier ben ik op ingesteld. Een maand geleden voor het eerst bij een gyn geweest en die vroeg dus na de medische geschiedernis. Nou blijkt dat het een protocol is van het ziekenhuis preventief antistolling te gaan spuiten. Maar dit wil ik helemaal niet. Kan ik dit ook weigeren? Ik wil helemaal geen medicijnen in mn lichaam zolang ik zwanger ben. Ik voel me goed heb nergens last van. Ik vind het goed dat ik na de bevalling 6 weken moet spuiten, maar niet tijdens de zwangerschap. Want hoe gaat het als ik moet bevallen? Ik wil deze bevalling normaal proberen en niet direct voor een keizersnede kiezen ( vorige bevalling keizersnede gehad ) en het lijkt me dat ik heel veel bloed verlies als ik antistolling zou spuiten. Is het medicijn gevaarlijk voor de kleine? En natuurlijk mag ik dit weigeren?? Groetjes
hoi als je een longembolie hebt gehad is het wel verstandig om weer fraxiparine te gaan nemen. Antistolling kan geen kwaad in de zwangerschap. Wordt regelmatig gegeven. Bespreek je bezwaren met de arts en overleg de mogelijkheden. Hun advies zou ik uiteindelijk wel opvolgen, een longembolie kan heel gevaarlijk zijn, en dat wil je echt niet in de zwangerschap of vlak erna. De kans dat het weer een keizersnede wordt, wordt niet groter als je weer antistolling gaat gebruiken, dat hangt af van andere dingen. Stel al je vragen op en neem je lijstje mee naar de volgende afspraak. Succes! Mirjam