Ik ben nu 6 weken zwanger en vorige week is er longontsteking bij mij geconstateerd. Ik heb antibiotica meegekregen voor 10 dagen. Vandaag moest ik voor controle terug naar de huisarts en wat ik vermoedde, blijkt dus waar.... De kuur heeft niet aangeslagen. Een foto laten maken, lijkt de huisarts geen goed idee en hij moet nu uitzoeken welke eventueel andere antibiotica kuur ik mag... Zelf zou ik het liefst een longfoto willen hebben, zodat duidelijk wordt hoe ernstig het is. Maar een foto schijnt erg schadelijk te zijn in het eerste trimester van een zwangerschap. Welk advies kunnen jullie mij geven? Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik een kaakontsteking toen ik 5 weken zwanger was. Mijn baby is gezond ter wereld gekomen, maar wel zeer licht (2100 gram). Ik maak me toch wel wat zorgen, dat als de longontsteking niet weg gaat het schade toe brengt aan het kindje in mijn buik. Ik houd zelfs al rekening met een miskraam.... Groet, Angie
hoi geen zorgen voor nu! Het is wel van belang dat je een goede kuur krijgt. Er zijn nog wel antibiotica-mogelijkheden voor zwangeren hoor. En als je huisarts er zelf niet uitkomt stuurt ie je wel even door naar de internist. Succes en beterschap! Mirjam
Bedankt voor je antwoord, Mirjam! Zijn er meerdere antibioticakuren dan? Ik kreeg het idee dat de HA niet wist welke hij nog meer kon voorschrijven... Het rare is dat ik me helemaal niet erg ziek voel, geen koorts. Wel veel en pijnlijk hoesten (er komt dan 'groen' naar boven) en veel pijn tussen mijn ribben onder mijn bh beugel... waarschijnlijk door het vele hoesten. Is het waar dat ik nu helemaal geen longfoto mag laten maken?
Mirjam, net telefoon gehad van de huisarts. Ik krijg geen antibiotica meer, ik moet het twee weken aankijken.... Wat nu? groet, Angela
hoi het maken van een foto is nu niet ideaal nee. Je hebt heel veel vormen van antibiotica, soms slaat de een beter aan dan de ander. Als je niet heel ziek bent, je hebt geen koorts, dan kun je proberen het zelf uit te zieken. Of dat verstandig is weet ik niet, dit is niet ons terrein. Als de huisarts dat zo bedenkt zal het wel goed zijn. Als je echter veel klachten hebt of je voelt je niet goed bij dit besluit, dan zou ik hem weer bellen om het heroverwegen of om alsnog een verwijzing te vragen. Mirjam