twijfel twijfel twijfel... wanneer houden jullie je kind thuis van het KDV? Vannacht is Jesse aan het spoken geweest. Hij had behoorlijke koorts en was veel wakker. Vanochtend viel de koorts wel weer mee hij is wel wat jengelig nog. Echter ik moest sowieso naar het werk. Mijn vriend moest ook heen. Heb dus besloten om hem wel naar het KDV te brengen. Maar nu ik op het werk zit voel ik me toch wel schuldig. Ik kan later op de ochtend uiteraard wel naar huis mocht het niet gaan op het KDV. Maar wanneer hou je je kleine nu thuis?
Bij koorts blijven ze natuurlijk thuis. Maar als de koorts geweken is, probeer ik ze toch ook naar de kdv te brengen. Ze moeten dan ook eerst goed kunnen eten en drinken voordat ze weg gaan en er moet wel wat leven in zitten. Dan zodra ze op de kdv zijn kunnen ze weer wel op in hun spel met de andere kinderen. Anders is het toch een kwestie van vrienden en/of familie natuurlijk. Er zijn maar weinig werkgevers die je vrij geven voor een griepje van je kind. Kijk, voor serieuze gevallen, als ze bijv. naar het ziekenhuis moeten, ja, dan krijg je zorgverlof. Maar voor een gewone griepje van onze kleine mag ik ook geen vrij nemen. Is soms ook zo moeilijk he, werkende moeder te zijn.
Als ze ziek aandoen houd ik ze thuis. Met koorts mogen ze van mij best gaan als ze maar wel gewoon mee kunnen spelen en eten enzo.
Ligt er hier echt aan. mevrouwtje kan 38 koorts hebben en zo vrolijk zijn als het maar kan. Zodra ze hangerig en jengelig is of hoge koorts heeft blijft ze thuis maar voor de rest gaat ze er gewoon naar toe. Moet wel afkloppen, ze is in het ruime jaar dat ze nu naar het KDV gaat maar 1 dagje thuis geweest. Oudste idem, verhoging/ koorts maar goed te hebben, gewoon naar school. Echt ziek blijft hij thuis.
Ligt ook aan het beleid van het KDV.. Bij ons KDV mogen ze met 38,5 graden koorts niet komen, en moeten ook 24 uur koortsvrij zijn eer ze weer komen..
Bij koorts en zware verkoudheid word je hier geacht om je kinderen thuis te houden. Dit doen de ouders dan ook braaf, gewoon om het aansteken van andere kinderen zoveel mogelijk te beperken. Heel anders dan in Nederland dus waar kinderen nog naar kdv en school gestuurd worden met koorts, zware snotneuzen en verschrikkelijk hoesten.
Algemene regel voor mij: als ik het idee heb dat mijn kind (door ziekte e.d.) slechter af is op het kdv dan thuis, dan hou ik haar thuis. Dus als ze veel extra zorg/aandacht nodig heeft, of als ze zich zichtbaar rot voelt dan ga ik niet werken. Wat ik wel doe, is mijn telefoon extra goed in de gaten houden of ik word gebeld dat het slechter gaat, en tijdens het middagslaapje even bellen of het wel goed gaat. In geval van twijfel van de leidster haal ik haar dan na het slapen op. Verkoudheid is voor mij en voor het kdv geen reden om een kind thuis te houden. De meeste ziektes zijn allang besmettelijk voordat je kind uberhaupt symptomen krijgt, dus het thuishouden om aansteken te voorkomen is niet zo ontzettend zinvol.
KDV hier geeft aan bij koorts van 38,5 of hoger. Krijgt hij dit terwijl hij al op het KDV is kijken ze ten eerste hoe hoog de koorts is, is dit 38,5 en is hij verder heel vrolijk en levendig, en weten ze bijv dat er tandjes aankomen, of dat hij net prikjes heeft gehad dan bellen ze niet, is hij bij die 38,5 ook hangerig en jengelig, dan moeten we hem halen...tot nu toe nog nooit nodig geweest gelukkig
Hij heeft op het kdv een zetpilletje gekregen en was na het slapen weer fitter maar toch heb ik besloten om naar huis te gaan... Hij is nu nog wat schor en snotterig maar voelt zich prima dus vanmiddag gaat hij gewoon weer heen... Is gelukkig ook maar een paar uurtjes...
Ons beleid op het kdv is dat kinderen mogen komen als het goed met ze gaat, ze lekker spelen en lekker in hun vel zitten. En soms is dat ook met verhoging gewoon het geval. Andersom als een kind geen koorts heeft maar heel de dag moet huilen of lamlendig op de bank hangt vinden we het fijn voor het kind om thuis te zijn. Helaas kun je als leidster zo'n kindje niet de zorg geven die het nodig heeft. Kindje wil bv heel de dag op schoot terwijl we dat niet kunnen bieden zonder de rest van de groep tekort te doen. Verder qua ziekten zijn er maar een paar ziektes waarbij de GGD adviseert om kinderen thuis te houden. Bij de meesten is het besmettinggevaar er allang voor het kind ziek wordt dus is het kwaad toch al geschiedt. Alleen bij natte waterpokkenblaasjes bv en destijds met de Mexicaanse griep moesten kinderen echt thuis blijven.
Hier mogen ze op kdv gewoon komen met verhoging/lichte koorts tenzij ze zich echt ellendig voelen. Ikzelf doe het niet omdat onze dochter regelmatig koortsstuipen heeft en dat wil ik de leidsters niet aan doen om mee te maken.