spugende prematuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door silkie, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Onze dochter is met 31+5 wkn met een sectio geboren. Ze is nu 34+1 wk. Heeft een week op de NICU gelegen en is daarna overgeplaatst naar een streekziekenhuis.

Op zich gaat het best goed, ze groeit goed (weegt nu 2200 gr). Maar sinds ze in het streekziekenhuis is, heeft ze problemen met de voeding. Aan het eind van het toedienen van de sondevoeding (in bolussen) begint ze te spugen en krijgt 'dipjes' (daling van saturatie en hartslag). Daarom is de sondevoeding op continue toediening gezet en dan gaat het wel goed. Inmiddels is al een aantal keer geprobeert weer bolussen te geven, maar dat gaat elke keer weer mis. Ze gaat dan weer spugen, dippen en is echt ongemakkelijk.

Er is een foto van haar buikje gemaakt, maar daarop was niets te zien. De KA weet niet zo goed waarom ze zo spuugt en gooit het op "onrijpheid". Maar inmiddels zou ze bij deze termijn al wel grotere porties voeding moeten kunnen verdragen.

Herkennen jullie dit spugen bij jullie premature kindjes?
    Is het normaal, of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
    Wat zou je er aan kunnen doen? of is het een kwestie van geduld hebben?

Ik dacht dat de meeste premature kindjes gewoon sondevoeding in bolussen kregen, maar zijn er meer die ook continue sondevoeding nodig hadden? Hoe en wanneer werd dit bij jullie afgebouwd?

2. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochtertje kreeg ook vaak dipjes bij het inlopen van de sondevoeding. Vaak ging het dan gewoon te snel naar binnen. Ik weet niet hoe het bij jullie toegedient word?
    Groetjes

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

bij het ene ziekenhuis deden ze de melk in een spuitje en dan liep het in de zwaartekracht naar beneden, net wat het maagje toeliet.

In het andere ziekenhuis deden ze de melk in een spuit die werd ingedrukt door een apparaat en dan konden de artsen het tempo bepalen.

maar het spugen van voeding heeft ons kindje geen last van gehad in de eerste maanden. Sterkte!

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Hier ook veel gespuugd.... Sondevoeding werd toegediend door 'zwaartekracht'. Hier ook ivm onrijpheid (reflux). Als je kindje wel goed groeit ben je ala een heel eind, maar echt vrolijk word je er niet van, ik weet het. Thomas heeft tot ruim na zijn eerste jaar snel, makkelijk en relatief veel gespuugd... We hebben van alles geprobeerd, maar niet veel hielp. Idd vaker kleine beetjes, voeding verdikken met jbpm (maar daar is het te vroeg voor denk ik) etc etc.

Bespreek anders de optie reflux met je arts en wat ze er aan kunnen doen met medicijnen (heeft die van ons nooit gehad door terughoudendheid van de KA).

succes!

5. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Silbeeb heeft nu andere voeding gekregen die 'indikt' in de maag. Sindsdien spuugt ze niet meer!
    Maar hebben we een ander probleem; ze valt nu af....
    gisteren 110 gram afgevallen en vandaag nog eens 50 gram.

6. adi

adi Niet meer actief

Maar valt ze nu af terwijl de voeding wel in de maag blijft zitten? Wat raar! Dat is niet zo best, wat zegt de kinderarts?

Hopelijk gaat ze nu echt goed opknappen met betere voeding en goed gaan groeien!

7. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Het afvallen was wrsch toch een teken van een infectie.

Gisteren werd ons prinsesje erg ziek, uit het bloedonderzoek bleek een infectie. Ze krijgt nu antibiotica. We hopen dat het snel aanslaat. Het hele voedingsgebeuren staat nu weer op een laag pitje.
    Ze heeft vandaag een rustige dag gehad, het lijkt erop dat we het ergste gehad hebben.

Jullie zullen het wel herkennen, maar bah, wat is dat spannend.

8. Ons Kleintje

he bah dat heeft Ons Kleintje ook gehad met 3 weken. Mocht ze wel gewoon in het ziekenhuis blijven waar ze was? Sterkte! het is ontzettend eng als zoiets gebeurd.

9. Mika013

Mika013 Lid

10 dec 2009
    93
    0
    0
    Hoe gaat het nu met jullie kleine meisje?

10. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Het gaat nog steeds niet goed.
    Gisteren was ze weer heel erg afgevallen, maar ze oogt wel iets minder ziek. Nadat we "ruzie" met de kinderarts hadden gemaakt, is er weer bloedonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat ze veel meer vocht nodig had. Ook is de infectie nog steeds actief.
    Ze hebben weer andere voeding geprobeerd, maar die spuugde ze acuut weer uit.
    We maken ons best wel zorgen.

11. Mika013

Mika013 Lid

10 dec 2009
    93
    0
    0
    Dat jullie je zorgen maken kan ik mij heel goed voorstellen... Het is ook niet niks... Nu maar hopen dat meer vocht ook gaat helpen, als ze elke keer een soort van uitgedroogd is zal ze ook niet snel opknappen, daar zal ze alleen maar zwakker van worden...

Ik denk aan jullie en zal duimen!

12. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Silbeeb werd vandaag weer zieker en is overgeplaatst naar een ander ziekenhuis. We hopen dat ze daar snel ontdekken wat er aan de hand is en ze weer beter wordt.

13. adi

adi Niet meer actief

Oh meid, wat erg! Ik zal een kaarsje voor jullie aansteken! Hou je taai, hopelijk gaat het daar beter met je meisje!

14. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Jee Silkie, wat rot dat ze weer een paar stapjes terug moet! Is het andere ziekenhuis wel bij jullie in de buurt? Of kun je in een Ronald McDonaldhuis verblijven?
    Sterkte, ik hoop dat je kleine meisje snel weer opknapt en al haar energie kan richten op groeien en bloeien!

15. Mika013

Mika013 Lid

10 dec 2009
    93
    0
    0
    Das niet goed.... Ik denk aan jullie en zal een kaarsje branden
    voor positieve energie...
    Is ze naar Groningen gebracht?

Heel veel sterkte

*knuf*

16. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Hoe gaat het met je meisje Silkie? Weten ze al wat meer?

17. Ons Kleintje

he bah ik lees net het slechte nieuws.. is ze naar Groningen gebracht? ik wil jullie veel sterkte wensen!

18. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Ook ik wens jullie veel sterkte.

19. Mika013

Mika013 Lid

10 dec 2009
    93
    0
    0
    Hier alleen maar even een berichtje om te laten weten dat ik aan jullie denk! Ik hoop met heel mijn hart dat het goed gaat met de kleine meid!
    *knuf*

Deel Deze Pagina