Mijn zoon van net 5 had vrijdag, zaterdag en zondag hoge koorts (40 a 40,5) en pijn in zijn keel (maar wees de klieren onder de kaak aan). Gisteren was de koorts lager en vandaag is hij koortsvrij. Maar nu zit hij ineens onder de kleine vlekjes. Zo ineens want hij had een uur geleden nog geen vlekjes. Ze zitten op zijn gezicht, buik en rug. Alleen lees ik overal dat de 6e ziekte voorkomt bij baby's en kinderen tot 3 jaar. Maar dit zijn toch echt symptomen van de 6e ziekte?
5e ziekte is van 4 tot 10 jaar.. zie gekopieerde tekst hierinder.. Wat zijn de verschijnselen van de vijfde ziekte? Uw kind krijgt rode wangen met grillige, rozerode vlekjes. De uitslag breidt zich uit naar de romp, billen, armen en benen. De vlekjes vloeien samen tot grotere vlekken. Uw kind kan wat koorts en jeuk hebben, maar voelt zich verder niet ziek. Na ongeveer tien dagen is de uitslag verdwenen. Bij warmte, kou of inspanning kunnen de vlekjes tijdelijk terugkomen.
De meeste kinderen hebben idd al voor hun 3e de zesde ziekte gehad, gewoon omdat het een besmettelijke infectieziekte is en ze elkaar aansteken. Ook mijn oudste kreeg het 'pas' toen hij 4,5 was. De vijfde ziekte begint met vlekjes, de zesde ziekte met koorts en daarna ontstaan vlekjes.
5e ziekte is het idd niet. Bij 6e ziekte hoef je niet de huisarts te bellen en zolang hij zich prima voelt doe ik dat ook niet. Hij is verder nu helemaal niet ziek meer. Heeft nu alleen kriebels zoals hij het noemt.
Er zijn honderden vlekjesziekten, dus kan ook zomaar iets anders zijn nog. Gaat meestal vanzelf weer over.