zoontje slaapt alleen met mama's handen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zanetti, 8 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Beste ouders,

Is misschien een rare titel, maar zal het proberen uit te leggen en hoop op een oplossing te lezen, of herkenning.

Mijn zoontje van bijna 2jr is al altijd een onrustige slaper geweest, en nu komt het 'probleem' ; hij wilt altijd inslapen met mn handen in zijn handjes, dan blijft hij spelen met mn vingers en handen totdat hij in slaap valt. Je zou dan denken, oke en wat is het probleem nu precies. Nou wanneer hij snachts wakker word (en dat kan soms 4, 5x per nacht zijn) dan wilt hij ook mijn hand, anders blijft hij huilen, en begint dan weer te 'knuffelen' met mn hand totdat hij weer in slaap valt. Ik vind het hartstikke fijn, begrijp me niet verkeerd, maar heb toch liever dat hij in slaap (terug) valt zonder dat hij huilt om mama's handen.
    Ik ben nu bang dat het een gewenning is geworden, ik ben nu op zoek naar een oplossing en hoop dat jullie mee denken. Een knuffel heb ik al geprobeerd, maar die gooit hij direct weg. Ik begin nu te denken aan een speenkoord, hij heeft nog een speen voor in de nacht, en je hebt nu tegenwoordig van die leuke speenkoordjes van knuffelstof, maar of hij die zal pakken, betwijfel ik eerlijk gezegd.

Ik weet het echt niet, en zal misschien reacties krijgen als laten huilen, maar dat kan en wil ik niet, dan maar mijn handen zodat we na (10min tot 15min) weer verder slapen tot de volgende wakker periode. Maar het blijft vermoeiend hoor, want ik loop dan zo'n 4x of vaker per nacht naar zn kamer, waar ik op de grond zit/lig met man hand tussen de spijlen te gapen en te wensen dat hij snel in slaap valt, zodat ik ook terug naar bed kan.

En zijn hier ouders die dit herkennen?

groetjes.

2. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het niet. Maar het zal idd gewenning zijn. Het geeft hem rust en hij is gewend om zo lekker warm in slaap te vallen.
    Als je er zelf geen problemen mee hebt lekker doen!
    Ik denk dat de enige manier om hier echt vanaf te komen is, de manier is die je zelf beschrijft, laten huilen....
    Ik zou persoonlijk zelf niet voor een speenkoort kiezen, omdat een koort om de vingers, nek of dergelijke van je kindje kan draaien!
    En dat is echt heel gevaarlijk.
    Ik zou dan een tutteldoekje aan de speen vast maken.

3. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Hier precies hetzelfde!! alleen dan met een flesje drinken ipv handen.
    Als we hem niet steeds opnieuw wat te drinken geven dan kan hij goed de hele nacht door blijven krijssen en zn bed half verbouwen en zn kop tegen de muur rammen.

4. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Mama van sem bedankt voor je snelle reactie. Ik heb er op zich geen problemen mee, alleen ben ik inderdaad bang dat het nu gewenning is en dat hij straks een kleuter is en alsnog mn handen wil, dat wil ik weer niet.

Ja dat is ook weer zo met die speenkoorden, vind ik ook altijd een eng idee, en hier heeft hij er nog nooit een aan zn spenen gehad. Maar het merk bibi schijnt speciale speenkoordknuffels (als ik het goed zeg) te verkopen, zijn niet zo lang en van knuffelstof met een kopje van een knuffelbeertje o.i.d. Ziet er heel schattig uit, maar of ze geschikt zijn voor snachts geen idee, en aangezien ik ook twijfel of mn zoontje deze wilt pakken, denk ik even verder.

We zijn bezig een afspraak te maken bij een osteopaat voor zn slaapprobleem, en we geven hem sinds een paar dagen sleepzz rust en junior, en dan hoop ik dat hij ooit eens gaat doorslapen, dan hebben het 'handen-probleem'ook niet meer (of minder).

Een tutteldoekje ga ik proberen, bedankt. :)

5. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

#5 Zanetti, 8 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2011
    Och jeetje, dat is wel heel heftig. :(
    Wat geven jullie hem te drinken in zn flesje? Melk? Water? Heb je geprobeerd af te bouwen?

*edit.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Lastig...

Ik ben niet voor laten huilen, maar het kan wel werken om het af te bouwen en om 'gedoseerd te laten huilen' (of hoe je het wilt noemen). Zo is J. tenminste door gaan slapen. Eerst hebben we haar flessen 's nachts afgebouwd (steeds minder geven en tot slot niets meer). Vervolgens is mijn man (want ik kan het dus echt niet, haar langer dan een minuut horen huilen :eek:) een aantal nachten als ze wakker werd en huilde om de twee minuten naar haar toe gegaan, daarna om de drie minuten, toen om de vier minuten, toen om de vijf minuten, enz. En dan niet te lang bij haar gebleven, alleen even laten zien dat we er waren en eventueel goed terug in bed gelegd, zeg maar. Dat heeft goed geholpen, want sindsdien slaapt ze in principe door.

Wat J. ook erg helpt is muziek. Nu nog, als ze 's nachts wakker wordt, dan probeer ik eerst of ze met het muziekje van de babyfoon weer in slaap valt en heel vaak is dat zo. Maar goed, J. is het dan ook van kleinsafaan gewend om met muziek in slaap te vallen...zal ook uitmaken.

Speenkoord zou ik ook niet doen...ook geen korte. Dat wordt ook echt afgeraden in bed. Dan zou ik inderdaad eerder een knuffeltje aan de speen knopen.

Succes in ieder geval, want het is erg vermoeiend om er meerdere keren per nacht uit te moeten!

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat een grappig probleem!
    Ik herken het wel een beetje, ons guppie kan ook zo lekker mijn hand tegen zijn wangetje duwen en dan al tuttend in slaap vallen. Hij heeft het gelukkig niet per se nodig.

Ik zou in jouw situatie proberen een knuffel in mijn eigen bed te leggen zodat hij lekker naar mij ruikt, en die dan aan de kleine geven. En dan maar hopen dat het werkt..

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik herken het. Onze oudste zoon had precies hetzelfde.
    Nu nog af en toe dat ie graag onze handen wil bij het inslapen.

Wij hebben het gedoseerd afgebouwd. ( wij wilden hem ook niet laten huilen want dat kan ie heeeeel lang volhouden )

Dus elke keer iets eerder onze handen terug trekken. Dan als dat goed ging dat ie alleen onze vingertoppen mocht vasthouden. Dan als dat goed ging dat ie onze handen niet meer vast hield maar dat onze handen op zn arm lagen enz enz. steeds een beetje verder weg.

Dit proces kan lang of kort duren. Maar net ook of je zoontje eraan toe is om zonder mama's handen te slapen ;)

oja wat we ook deden is de eerste keren dat we zelf een knuffel vasthielden. Zo hield hij dan mn handen EN de knuffel vast.
    Zo word de knuffel net zo veilig als je handen.

succes!

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    ik wilde tzelfde als hierboven adviseren ;) (gedoseerd afbouwen zonder huilen)
    Ik zou t zelf niet kunnen, maar omdat je t al zo lang doet, is het t proberen zeker waard lijkt me.

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben dat ook gehad met een flesje snachts...tot hij op een gegeven moment om t uur wakker werd om te drinken.
    Na een paar maandan zat ik er zo doorheen, dat ik accuut er mee gestopt ben.

Dus mijn advies...stop hier mee...zal echt wel ff een paar moeilijke nachten zijn, maar meeste gevallen ben je er dan door heen.

Ik ging er dus wel heen als hij huilde, maar stopte hem weer onder, aaide over zijn bol en zei dat het tijd was om te slapen.
    In het begin krijste hij dan met gemakt 1.5 uur aan een stuk en ging ik om de 10 min naar hem toe en herhaalde dit.
    Iedere nacht werd het wakker worden en de huiltijd minder, tot hij na een week gewoon weer doorsliep

11. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    tja ik kan ook niet anders zeggen als gewoon mee stoppen. Het is gewenning want hij heeft het niet echt nodig. Hoe langer je ermee doorgaat, hoe moeilijker het wordt om af te leren. En je zegt zelf, je wilt niet dat ie dit als kleuter ook nog doet. Het is in mijn ogen hetzelfde als bij je in bed laten slapen. Is allemaal leuk maar ik ken toch ook meiden die nu met een kind van 8 in bed liggen omdat het niet meer makkelijk af te leren is. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is, die van mij sliep niet zonder te wiegen op de stoel. Hij heeft de eerste avond dat ik er mee stopte 2,5 uur gezeurt en gehuild in totaal, en nee het was zeker niet makkelijk. De tweede avond duurde het 4 minuten. Ik snap dat je ze niet wilt laten huilen, dat wil volgens mij niemand, maar dit lijkt me ook heeel vermoeiend, zeker omdat het ook snachts gebeurt. Maar goed, je wou niet laten huilen dus ik hoop dat je iets anders erop vind. In ieder geval sterkte met wat je ook gaat proberen

groetjes

12. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Lieve moeders wat fijn al die reacties met tips, ik waardeer het zeer.

Mamzie oooh een herkenning, ik ga jouw tips eens opvolgen want die zie ik helemaal zitten, ik heb het vanavond met 1 hand gedaan en dat ging niet van harte omdat hij mijn beide handen wou, maar toch bleef ik standvastig mijn ene arm naar achteren houden, en hij voelde dat ik het meende, hij hield dit keer wel heel hard mijn ene hand vast, alsof hij dacht dat ik die ook zou wegtrekken.

Het gedoseerd afbouwen zónder huilen, voelt en klinkt een stuk fijner, dus zo ga ik het ook doen. En het maakt niet uit hoe lang het gaat duren, heb die geduld wel. Want toch na elke nacht (veel wakker of minder wakker), wanneer hij mij smorgens staat op te wachten in zn bedje met open armpjes en de allerliefste glimlach van de wereld, dan ben ik de nacht alweer vergeten. :D

Iedereen bedankt voor het lezen en reageren.

Liefs yach. :)

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    succes Yach! Het gaat je lukken!

En misschien een knuffel erbij een idee. Dan houd ie en je ene hand vast en de knuff. Of misschien wilt ie de knuff nog niet vasthouden maar als je die erbij legt dan gaat ie de knuffel ( hopelijk )associeeren met jouw vertrouwde gevoel.

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn zoon doet dat ook ( is altijd ons momentje van de dag en ik koester het zelf ook), ik heb er geen problemen mee. als hij ouder wordt gaat het vanzelf weer over op het moment dat hij eraan toe is. sommige dingen lossen zichzelf namelijk vanzelf op.

flesjes doe ik niet aan,als hij s'nachts wakker wordt dan ga ik er heel even naast liggen en pakt hij mijn hand en met 5 minuutjes/10 minuutjes is hij weer vertrokken en kruip ik weer in mijn eigen bed.

Deel Deze Pagina