De aanmaak van nieuw/vers zaad is 60-70 dgn dus vaak wordt een 2e test pas herhaald na 3 mnd. Mocht je man roken, dan is het beter om te stoppen daarmee want dat is echt killing (voor het zaad). Een nieuwe zaadtest geeft dan pas na 3 mnd weer wat voor effect het stoppen met roken heeft gehad.
Wij hebben nooit 3 mnd hoeven te wachten omdat wij ook niet rookten en gezond leefden... In totaal hebben wij 3 onderzoeken gehad die allemaal niet zo best waren dus de conclusies bleven gelijk. Mocht jullie uitslag ook ondergemiddeld zijn, dan moet er een zgn. opwerktest gedaan worden. Dan wordt het zaad als het ware gefilterd, net als in de baarmoeder gebeurd. De uitslag van die test bepaalt voor welke behandeling jullie in aanmerking komen. Nogmaals, dit is alleen als jullie onder de maat zitten qua zaadonderzoek.
Ik bel morgen even de ha wat hij er over zegt. Wat is onder de maat zitten? Wij hebben maar 1% goed gevormde zaadjes. De rest is dus flut. Motiliteit A is 61% en we hebben 45 milj zaadcellen.
1% normaal gevormd is wel weinig... De rest van de waarden is helemaal in orde!! Ik zou idd morgen even de HA bellen en kijken wat hij ervan zegt. Ik weet dat mijn zkh nauwelijks keek naar de morfologie; volgens hun is het meeste toch misvormd en gaat het vnl om hoeveelheid en beweeglijkheid. Maar dan nog... 1% is wel erg weinig.
Ja daarom, het meeste ziet er niet uit. Ik heb zelf geen idee wat onze waarde was want daar hebben ze het niet eens over gehad omdat ze dat dus niet interessant vonden. We hadden ook andere waarden waar we ons zorgen over moesten/konden maken. Eerst maar ns met de HA bellen en ik zou toch een doorverwijzing vragen naar de gyn. Al is het alleen maar vanwege de morfologie.