Mijn zoontje is nu 16 mnd maar op de een of andere manier kan hij nog steeds niet echt kauwen. Hij slikt alles in 1 keer door, maakt de kauw-beweging soms wel een beetje (als we het heel overdreven voordoen aan hem) maar slikt dan toch bijv een stukje brood in 1 keer door. Hierdoor kan ik hem nog steeds geen koekje geven ofzo, en brood snijd ik in hele kleine stukjes. Het wordt toch nu wel eens tijd dat het allemaal wat beter zal lukken, ik probeer het steeds te stimuleren, bijv een kaakje geven en eerst een beetje in de koffie dopen en dan steeds iets minder, maar zodra hij iets 'droog' eet, gaat het meteen fout en belandt het hele stukje in 1 keer in zijn keel (en dat loopt er meestal op uit dat ik hem gauw uit zijn stoel moet halen om in te grijpen omdat hij dan half stikt...vind het echt eng). Wie heeft dit ook gehad met hun kindje en wie heeft de gouden tip? Op het consultatieburo kunnen ze me ook niet echt advies geven (behalve de dingen die we al doen..). Mijn tweede vraag: al sinds april heeft mijn zoontje altijd maar verhoging (zijn temp is tegenwoordig altijd tussen 37.2 en 37.8 en een enkele keer iets boven 38). Hij is verder gewoon heel fit en vrolijk enzo, merk eigenlijk niks aan hem. Maar toch hoort dat niet. Ik moet wel zeggen dat hij al vanaf april bezig is met kiezen krijgen maar kun je daar MAANDENlang verhoging van hebben? Ik dacht eerst, ik wacht gewoon af tot hij daarmee klaar is, maar hij krijgt de een na de andere kies/hoektand dus dat duurt nu al even. Veel mensen zeggen dat ze daar geen verhoging van zouden moeten hebben. Nu het zo lang duurt, begin ik me toch zorgen te maken. Iemand ook ervaring hiermee? Of moet ik me niet druk maken omdat het niet echt koorts is alleen maar verhoging? Alvast bedankt als er iemand met me mee wil denken....
Je eerste vraag. Doe je zijn voeding verder glad pureren nog steeds of grof prakken? Om te 'leren' kauwen kun je de volgende dingen doen: - niet meer pureren. Als je nog niet durft om stukken te geven, dan grof prakken. En dan geen grote stukken in laten (dat vind je eng en dat gaat nog niet goed), maar wel voldoende grof zodat hij structuur in zijn mond krijgt en geen 'pudding'; - als je zelf een stukje in zijn mond stopt, doe dat dan in zijn wang, achter de kaken. Op deze manier moet hij iets doen om die hap door te slikken, hij MOET dan kauwbewegingen maken om het achter de kaken vandaan te krijgen. Wij hebben onze kinderen op deze manier geleerd om stukken te eten met ong 8-9 maanden. - geef hem grote stukken broodkorst, liefst wat taai. Als je koeken of brood nat maakt (wat je boven schrijft), dan wordt het een plakkerige massa en kan het blijven hangen in zijn keel. Een wat harder stuk kan hij gebruiken om lekker op te sabbelen en knagen. Wat ie dan afhapt wordt op de juiste wijze door zijn eigen speeksel zacht gemaakt, en zal het niet zo snel blijven hangen in zijn keel Tenslotte: het is voor een klein kind helemaal niet erg om te kokhalzen! Dat hoort er echt bij. Kokhalzen is iets anders dan verslikken of stikken. De meeste kinderen hebben een sterk kokhalsreflex, en werken zo grote stukken eten weer naar buiten. Het ziet er doodeng uit, maar dat is het niet. Als je zelf heel erg schrikt van het kokhalzen kan het wel averechts werken, omdat je kindje de boodschap krijgt dat het wel eng en gevaarlijk is.
onze zoon is ook heel erg bezig met tanden en hij heeft ook al 6 weken continue verhoging. tussen 37,4 en 38.0. ik denk dat het erbij hoort, maar ik vraag het me ook weleens af hoor
Ik sluit me aan bij adi. En over de verhoging: 37,6 hoeft echt geen verhoging te zijn. Misschien is dat zijn basistemp wel. Natuurlijk is over de 38 wel wat anders...! Ik weet dat ze wel weken/maanden met tanden bezig kunnen zijn. Maar of ze dan ook zo lang verhoging kunnen hebben weet ik niet. Als je twijfelt zou ik even langs de huisarts gaan.
maar de basistemp van Denny is 36.6 dus dat gaat voor ons al niet op. hij is verder niet ziek ofzo dus ik maak me ook niet al te druk, zolang hij maar geen koorts heeft