Hoofdje en buikje voor op groei

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nath91, 23 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hoi Dames.

Gisteren hebben wij een mooie 3D/ 4D pretecho laten maken. We hebben ons mannetje niet meer gezien sinds de 20 weken echo, dus was 7 weken en 5 dagen geleden. Met de 20 weken echo was alles prima. Groei en alles perfect. Gisteren met de pretecho hebben ze ook even gemeten. Buikje en hoofdje lagen iets minder als 2 weken voor op groei. Beentjes en voetjes waren wel op termijn.

Het was niet mijn eigen echobureau. Morgen heb ik de groeiecho dan ben ik precies 28 weken. Ze wou ons niet ongerust maken maar moest het wel aangeven bij mijn eigen verloskundige.

Wat zou het kunnen zijn? Kan dit zwangerschapsdiabetes zijn? Gewoon groei dat voorloopt? Afwijking met meten door apparatuur?

2. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Met 19 weken werd ons verteld (met de guo) dat het buikje van ons kindje voorliep op groei..

Afgelopen woensdag controle gehad bij de vk, en toen die het formulier van de guo zag waarop stond dat de beeb voorliep in groei (alleen buikje, voor de rest alles op schema) was er paniek bij haar.. ik was heel rustig, misschien een groeispurt gehad? Het was toen 19 weken, ik ben inmiddels 25 weken zwanger.. kan best zo zijn dat het nu op schema loopt.. vk vond mij te relaxt! (Wat een onzin!!) Met 28 weken krijg ik een groeiecho.. kan best dat dan alles weer goed is, en zo niet weet ik niet wat ze willen doen.. voor nu zou ik je adviseren om je er niet te druk om te maken.. zoals je zelf zegt, een meet'fout' is zo gemaakt, kan een groeispurt zijn geweest.. diabetes zou ik nog niet aan denken! Maar goed, ik ben dan ook TE relaxt

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ze vergelijken het altijd met gemiddelde groei, maar 2 wkn verschil is nog niet dramatisch. Er zijn nu eenmaal grote kindjes en kleine kindjes en die verschillen worden na 20 wkn steeds duidelijker... Ze zullen met groeiecho's in de gaten houden en je zult gecontroleerd worden op aanwezigheid van diabetes indien nog niet gebeurd. Kans is groot dat je simpelweg 'gewoon' een groot kind hebt. Daarnaast kan er ook sprake zijn van momentopname, dat je kindje net een spurt heeft gehad, maar daarna weer langzamer gaat groeien. Dat zie je dan terug bij een vervolg groeiecho.

Mijn oudste liep 4-5 wkn voor op gemiddeld, mijn middelste en jongste 3 wkn. Ik had geen diabetes, mijn kinderen waren gewoon groot, hadden het goed in mijn buik. Bij geboorte waren ze p95, p97 en p90.

4. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Bedankt voor jullie reactie.

Gisterenavond de officiele groeiecho gehad, zij kwamen inderdaad op hetzelfde uit. Lag iets minder als 2 weken voor op groei. Puur buikje en hoofdje. Het was niet direct iets om zorgen over te maken. Over 3 weken nieuwe groeiecho, en dan moet hij in ieder geval dezelfde eigen groeicurve aanhouden. Ik moet trouwens wel de glucose test doen. Dit omdat ik bmi protocol heb.

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    Mijn dochter liep vanaf de 20 weken echo afwisselend anderhalf tot drie weken voor op groei, dit is tot het einde zo gebleven. Uiteindelijk geboren met 38+0 met 50cm en 3550gr.

6. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Wij kregen exact hetzelfde te horen en zaten er ook over in de stress.
    Terwijl de echopiste het totaal niet verontrustend vond. Wel op zwangerschapsdiabetes laten testen: negatief.
    Uiteindelijk woog onze zoon 3325 en was hij volledig normaal.
    Ik denk soms echt dat er teveel echo's worden gedaan .... je wordt er alleen maar onzeker van

7. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

7 apr 2016
    223
    67
    28
    Bij ons merkte ze ook op tijdens de 3D echo met 27 weken dat de kleine voor liep. Buikje en beentjes lagen 2 weken voor. De echoscopist zei toen niks om ons druk over te maken. Met de echo met 30 weken was dit nog zo. Toen nog een echo met 34 weken en toen liep het buikje alleen nog voor. Dus afgesproken om toch maar suikertest te doen. Helaas had ik zwangerschapssuiker. Dus op het laatste moment nog over moeten gaan na het ziekenhuis en gynaecoloog.
    Uiteindelijk ingeleid met 38 weken en 2 dagen (ivm de suiker) en is de kleine geboren met een gewicht van 3740 gram.

Bij mij klopte de echos wel. Ze zagen in het ziekenhuis met 36 weken dat ze een gewicht had toen (met 36 weken) van 3400 gram en dat kon dus inderdaad kloppen.

8. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier andersom: armpjes en beentjes liepen 3 weken achter op groei bij de oudste. Na verschillende groeiechos bleek er niets te zijn. Ik zette gewoon een kleiner kindje op de wereld. Na de geboorte riep ik nog uit: oh z'n armpjes en beentjes zijn helemaal niet kort! (Ik dacht een soort gekke dwerg te krijgen ) Gyn vertelde me dat meten echt milimeter werk is...

Nu bij 20 weken liepen ook z'n ledematen 1,5-2 weken achter op groei maar binnen marges en ze schatten het weer als een kleine vent. Alleen soms wat merkbaar nog met mouwen en broekspijpen

9. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hoi Dames

Was ik weer. Groeiecho met 28 weken meldde hetzelfde. Buikje en hoofdje lagen rond de 2 weken voor op groei. Verloskundige wou toch wel dat ik de suikertest ging doen. Week later uitslag van gehad en gelukkig was deze score prima. 7.0.

Gisterenavond weer een groeiecho gehad met 31 weken en wederom buikje en hoofdje voor op groei. Wat ik zo zag, meer als 2 weken. Ze hebben hun eigen protocol gevolgd en dus wordt ik nu voor een echo doorgestuurd naar een gynaecoloog. Deze zal aanstaande donderdag plaatsvinden. Ondanks dat ik me geen zorgen wil maken ga je toch nadenken.

Misschien een domme/ rare vraag. Maar kan er iets mis zijn met het kindje? Lichamelijk of verstandelijk? Of hadden ze dat allang moeten zien met de echo's?

Onze verloskundige had het zelf ook gehad met haar oudste maar bleek verder ook een normaal kindje te zijn toen het geboren werd. Geen extra grote of zware baby.

Mijn vriend en ik zijn beide niet erg groot of zwaar geweest bij de geboorte.

Nog meer mensen met ervaringen?

10. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    De echos blijven schattingen. De ene baby is groter dan de ander.
    Hier zeiden ze altijd dat ze te klein waren, uit eindelijk beide met een prima gewicht geboren.
    3110 & 3280 gram.

Mijn vriendin haar dochtertje liep 5 weken achter op de groei wat nogal behoorlijk is, ze had een probleem met de placenta maar t kindje was klein en verder gezond

Ik denk niet dat er 'iets' aan de hand hoeft te zijn hoor wie weet is t gewoon een grotere baby of zitten ze qua meting ernaast?

Deel Deze Pagina