Sinds kort heeft mijn dochter een paar nachten flink doorgeslapen! Vind ik best knap, gezien haar leeftijd. Nu komt ze sinds 2 nachten voor een fles (ik maak 120/4 die maakt ze op). De rest van de flessen krijgt ze 150/5. Ze krijgt dus 5x150/5 en 's nachts wanneer ze dus komt. Is 6x150 het max of gewoon not done? En moet ik bijv. iets meer geven? Bijv. 6x 120/4 en dan zien we wel waar het schip strandt? Ik wil natuurlijk niet dat ze om 12.00 's middags al 4 flessen van 150 op heeft want dan gaan we het niet redden tot de avond. Of is dit gewoon een fase (sprongetje ofzo) en komt het vanzelf in orde? Nu blijkt ze dus 5x150 niet te redden blijkbaar anders had ze wel doorgeslapen. Ik weet dat 30 schepjes het max is en daar wil ik liever niet overheen.
Toen mijn kind die leeftijd had kreeg hij nog enkel de borst, maar toen hij ouder werd en wél flessen kreeg gaf ik het zo vaak hij het nodig had. Altijd 150, want meer kreeg hij niet op. Soms wel 7-8 flessen op een dag. Ik ga m'n kind toch geen honger laten lijden omdat dat op het pak staat? Het is trouwens helemaal goed met hem gekomen
Kijk, wat op het pak staat is natuurlijk wel een richtlijn. Het moet niet zo zijn dat ik binnen een jaar al de nieren van m'n kind moet laten nakijken. Nu zal het misschien zo'n vaart niet lopen maar dan zou ik misschien beter water kunnen toevoegen aan de fles voor een verzadigd gevoel? Lange tijd over het maximaal aantal schepjes heen is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ze adviseren het niet voor niets.
Ik heb ook zolang mijn zoontje snachts wakker werd voor een fles 6x150/5 gegeven. Anders kwam ik overdag ook niet uit. En honger laten lijden kon ik niet. Z'n flessen dronk hij trouwens niet helemaal op. Sommige flessen wel maar sommige flessen ook niet. Sinds 2dg slaap hij door Hij had de dagen hiervoor duidelijk een sprongetje (slecht slapen slecht eten). Maar slechte eten doordat hij z'n schema omgooide en snachts ineens door ging slapen. Gisteren ben ik hem gaan volgen...met het volgende schema: 6-10-14-18-22 (laatste fles kwam hij om 22.45u, want ik wilde hem volgen). Dus 5 flessen Die van 18u en 22u geef ik 180/6. Maar echt, komt dus vanzelf. Wist ik ook niet hoor! Ook veel gelezen hier op zp maar uiteindelijk m'n gevoel gevolgd en na z'n sprongetje vooral hem gaan volgen. Vandaag: doorgeslapen tot 6.45u . Afgezien van 2x speentje rond 4u...zijn oude voedingstijd. Dus dat zat er bij hem ook in om wakker te worden. Maar duidelijk geen honger. En logisch want om 22.45u (= fles van 22u) slokte hij 190cc op.
Ik probeerde vannacht om 2.00 ook het speentje te geven, nou echt niet! Dat was binnen 2 minuten brullen. En om nou iedere minuut terug te lopen. Nee dat was duidelijk honger. Ik kijk ff hoe het vandaag gaat want nu zat er ineens wel bijna 4 uur tussen. Lastig! In sommige gevallen ben ik blij dat ik geen bv geef (kwam niet op gang), om iedere x aan te leggen lijkt mij ook bijzonder vermoeiend. En nu met de reflux had ik nu nog over moeten stappen op de fles en ik ga alweer bijna werken.... Kindje volgen is wel leuk maar soms ook verwarrend! Dacht ik net een mooi schema te hebben... ze sliep van 20.00 t/m 05.30 4 nachten in een week! Nou ja......
Ik zou voor 6x120/4 gaan gezien haar leeftijd en gewicht. Met reflux is het ook beter om vaker een kleinere hoeveelheid te geven. Met 6x150/5 zit je gelijk al op de max. en het is nog een lange ruk tot ze straks bijvoeding krijgt.
mee eens, je kunt ook 130/4 aanmaken. Ze zit nu rond de 6 weken, en heeft waarschijnlijk regeldagen, dus heel normaal dat ze zovaak wil drinken. Wat je ook kunt doen is om normale en forte kv te mengen, dan krijgt ze wellicht meer verzadigd gevoel.
Zo werkt het niet met kunstvoeding, daar zit met een heel goed reden een maximum van 1 liter per dag aan. Dat kun je niet vergelijken met borstvoeding. Kunstvoeding is gemaakt van koemelk, waarbij de eiwitten zodanig zijn afgebroken dat bij nr 1 kunstvoeding, een baby 1 liter per dag mag drinken zonder dat teveel (dierlijke) eiwitten binnekomen. Deze zijn o.a. schadelijk voor de niertjes. Daarnaast zijn alle toevoegingen aan kv afgestemd op die max van 1 liter. Dat staat niet voor de lol op het pak.
Nee dat vond ik ook verwarrend hoor kindje volgen.... En tot eergisteren had hij z'n nachtfles echt nodig! Vreselijke honger had hij en dronk z'n fles dan ook altijd leeg!! Maar ineens eergisternacht 100cc gedronken . Om 8u niet willen drinken....Werd er helemaal nerveus van, ik d8 waarom drinkt hij niet. Maar om 10u vette honger en dronk z'n fles leeg.... En toen uit het niets sliep hij tot 5.30u. Toen dacht ik, laat ik ém 's volgen , want ik wist dat hij om 10u honger zou krijgen net als de vorige dag. En ja hoor, 10u kwam hij weer. En sindien een mooi schema met als klap op de vuurpeil....hij kwam afgelopen nacht om 6.45u . Was ook na z'n sprongetje die hij duidelijk liet merken.
+1 ! Dat is mijn grootste zorg. Ik KAN wel 150/5 geven en dat 6x maar dan zit ze meteen gigantisch aan haar max en ik vraag me af of dat wel goed is voor haar... Ze weegt nu waarschijnlijk wel 4kg he (groeit gemiddeld 400gram per maand), dan mag ze 5x150/5 (staat aangegeven op het pak) daarom ook mijn vraag. Als het niet gaat werken, dan niet. Heel simpel maar dan ga ik idd terug naar 120/4 en dat 6x. Rekken vind ik zowieso zielig en niet te doen (word ik zelf ook vermoeiend van!) maar als ze 150 (eigenlijk 165) op heb dan neem ik aan dat ze toch wel enigsinds verzadigd is voor een paar uur? Ik wil liever geen forte meer geven, heb het 1 week geprobeerd maar het hielp niets. Ze werd er niet meer verzadigd van. En omdat ze al gevoelige darmen heeft (veel krampjes gehad, nu gestabiliseerd) en al dus de reflux vraag ik me af of ik friso comfort en forte door elkaar heen mag geven. Forte weegt waarschijnlijk wat zwaarder op de maag en verteerd neem ik aan ook wat moeilijker? Ik wil liever niet experimenteren als het niet nodig is.
Klinkt als regeldagen/groeispurtje. Als je een paar dagen aan de max zit, of er zelfs een beetje overheen gaat, kan dat niet direct kwaad hoor. Wat ook beter is, is kleinere beetjes vaker geven. Dan krijgt ze niet in een keer een sloot melk te verteren, maar eet ze meer verspreid over de dag. Hopelijk zit je dan niet direct aan de max, maar anders is dat een paar dagen niet erg. Meestal stabiliseert dat weer zodra haar groeispurtje voorbij is.
als zij nu in haar regeldagen zit, kan het zijn dat ze nu even behoefte heeft aan de max. voeding en dat het later weer stabiliseert. Ik durfde comfort nergens mee te mengen, idd door gevoelige darmen en reflux. Je kunt wel meer water toevoegen en dan indikken met jbpm. Dat is qua hoeveelheid wat meer en valt meestal ook niet zwaar op de maag.
Jbpm geef ik niet meer. Heb een dichte doos staan, er zijn 6 schepjes uit maar ze kreeg er giga krampen van! Ik ga t voorlopig anders doen. Ochtend en avond 150/5 en4 flessen tussendoor van 120/4 dan zit ze onder de max scheppen en kan ze toch iets vaker komen. Mi morgen, ben benieuwd of het werkt, het is een probeersel
Waarom hoog je de flessen niet op naar 180+6 (=200ml). Daar 5 flessen is precies het maximum. Waarom een 6e fles er tussen "proppen" als je ook kan ophogen
had even niet gelezen dat je baby nog zo licht is....maar als je schrijft dat je baby onverzadigbaar is en je al Forte geprobeerd heb dan zal ik toch eens proberen de flessen op te hogen voor een paar dagen en dan eens afwachten of je baby 's nachts nog komt: zo ja; dan weer terug naar de 150+5. wat je ook kan doen is 'sochtends er 4 uur tussen te laten zitten en einde van de dag 3 uur. 1.nachtvoeding 2. 07:00 3. 11:00 4. 15:00 5. 18:00 6. 22:00
Er zit ook veel verschil in kwa merk van Forte. Ons ventje vind Nutirlon helemaal niks en gaat soms ook tegen de max aan zitten of er net over heen. En hij krijgt er diarree van Heel vaag! En kruitvat is wat dikker en daar doet hij het wel goed op! Terwijl hij toen best veel darmkrampen had toen voor zijn 6 weken. Toen ik overstapte op normaal kruitvat 1 naar forte kruitvat, dacht oow nee dat wordt een drama met krampen. Maar dat viel allemaal reuze mee. Hij sliep zelf die nacht voor het eerst door (Hij heeft ook verborgen-reflux en hij kreeg toen hij doorsliep 5 x 180/6) Hij was toen precies 6 weken toen hij forte kruitvat kreeg en woog 5100/5600 gram (weet het niet precies meer). 07.00 11.00 15.00 19.00 23.00 uur
Ja zo deden wij dat ook, maar dan in de ochtend 3 uur er tussen en de laaste 2 voedingen 4 uur. 07.00 10.00 13.00 17.00 21.00 (laatste voeding) en dan de nacht voeding)
Nou ze is niet onverzadigbaar hoor! Kan me niet herinneren dat ik dat getypt heb, hoogstens dat ze nu wat meer dan normaal wil drinken. Ik typte wel dat ik niet wil dat ze om een bepaalde tijd al aan haar max zit. Ze heeft ook de verborgen reflux, ik vraag me af of dat wel slim is om dan zulke grote slokken op te hebben. En ja ik heb forte geprobeerd omdat ik voor een beter verzadigd gevoel ging omdat ze veel zuibehoefte had/heeft, achteraf bleek dat helemaal niet de oorzaak te zijn. Ik vraag me af waarom ik volgens jou de flessen moet ophogen als ik net aan 150/5 ben begonnen? (Niet aanvallend bedoeld) Het klinkt beter om idd er overdag en s avonds er wisselend 3 en 4u er tussen te laten. Wat ik net schreef over de reflux en het feit dat ze net 4kg is om dan al aan de 180 te zitten....
Ik ben het met je eens. Vooral cb heeft een handje van om bij elke obstakel te zeggen dat je de fles moet ophogen. 200cc lijkt me echt een sloot melk voor een babytje van 1 maand.
bijna 2 maanden maar dan nog idd... 200cc per keer... Ik heb de nachtfles afgelopen nacht iets afgebouwd zodat ik nog wat ruimte heb voor overdag. Vorige 2 nachten 120/4 gegeven, nu 100/3 en ze was er ook dik tevreden mee. (om 03.30) Dus die ga ik weer zo een aantal nachten aanhouden. Ochtendvoeding was dit keer om 7u en toen wel 150/5 gegeven, ook netjes op. Ik laat er altijd wel een bodempje in om te voorkomen dat ze lucht meezuigt met de laatste slokjes. Straks rond10.30/11u 120/4 geven en dan zien we wel weer Als ze de ochtend- en avondfles 150/5 krijgt, en dan 3 flessen overdag van 120/4, dan krijgt ze 660ml binnen, voor haar aantal kg mag ze 600. Nou ja dat vind ik ook geen ramp.