Welke leeftijd is "jong" om moeder te worden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leaf, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hoi hoi,

Ik krijg best vaak wat gekke gezichten of opmerkingen dat ik "zo snel" aan kinderen begin. Ik ben 24 jaar en vind dit totaal niet gek jong!
    Gewoon een mooie leeftijd. Had ook een paar jaartjes later gekund maar wij hebben ervoor gekozen om nu te beginnen omdat mijn vriend 30 is en we er gewoon klaar voor zijn :).

Nu ben ik benieuwd wat jullie een jonge leeftijd vinden om moeder te worden. Zelf vind ik niet dat er echt een leeftijd aan zit maar dat het ligt aan je situatie.

Maar goed, zijn er hier mede "jonge" aanstaande moeders hier op het forum die ook vaak opmerkingen of gezichten krijgen?

Liefs,
    Leaf

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik was 19 bij de eerste 21 bij de tweede en 24 bij de derde,bij de vierde zal ik net 26 zijn,

Ik ben/was wel een jonge mama, ben me er ook bewust van, de meesten die ik ken van mijn leeftijd beginnen nu, hebben nu net een baby of zijn zwanger, de eerste drie waren gepland, de derde een verrassing,
    Wij waren net getrouwd, hadden een huis, een vast inkomen, wij wouden dolgraag een baby, we waren er helemaal klaar voor,

Af en toe wel een opmerking gekregen toen ik met 19 jaar met een baby rondliep maar dit waren dan meiden van 16/17 jaar die mij niet kennen en achter mij stonden te smoezen " zou ze weten wie de vader is" en een keer van een opa die mij vaker had zien lopen in de supermarkt hoeveel respect hij had voor mij om zoveel op een kleintje van een ander te passen ;) die had niet in de gaten dat het mijn kleintje was haha,

Maar vaak positieve reacties nu moet ik ook zeggen dat ik me er weinig van aantrek,

Op het schoolplein zei laatst iemand wel....4 blagen, ik moet er niet aan denken, vind deze 2 echt wel genoeg, nee moet er echt niet aan denken,
    Dan reageer ik met gelukkig maar dan dat ik zwanger ben in plaats van jij met een vriendelijke glimlach, wil natuurlijk niet bot overkomen ;)

Of... Zie je dat wel zitten met 4 kinderen ? Hmm nee eigenlijk niet denk dat we hem maar afstaan na de geboorte ofzo ???!!, tuurlijk zien we het zitten aandeel beginnen we er niet aan ;)

Maargoed dat zijn 2 opmerkingen, verder eigenlijk ook van vreemden veelal positieve reacties,

3. summer22

summer22 Fanatiek lid

24 mei 2014
    1.007
    130
    63
    Ik vind 24 helemaal niet jong. Wel rot deze opmerkingen. En merk wel dat er dan sneller gevraagd word of het gepland was. Zelf ben ik pas 23 en zwanger. Als je er zelf klaar voor bent en je hebt alles in orde. Is het toch prima.😊

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben ook 24 en krijg ook vaak de opmerking; Nu al? Je bent nog zo jong.
    En dan komt vaak ook nog ; dan was het zeker niet gepland?

Wij hebben er bewust voor gekozen omdat de vrouwen in mijn familie allemaal rond de 30ste in de overgang zijn geraakt en wij niet het risico willen lopen om pas laat te beginnen met kindjes, want stel dat het dan niet lukt.
    Daarbij wilde we ook graag jong ouders worden :)

Tsja wat is jong?
    Persoonlijk vind ik onder de 20 jong maar sommige meiden/vrouwen zijn er dan wel al klaar voor.

Dus het ligt er echt aan of je er klaar voor bent.

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    <20 vind ik jong. niet té jong, maar wel erg jong.
    gelukkig zegt leeftijd niets over de kwaliteit van het ouderschap ;)

6. Fleurtjeee28

Fleurtjeee28 Niet meer actief

Ik ben 23 en mijn vriend 25 en we zijn heel bewust bezig om een kindje te krijgen.
    Wat ik te jong vind is <21 maar dat wil niet zeggen dat je dan geen goede ouder kan zijn! Dat zeker niet.
    Te oud vind ik >40 maar het blijft iedereen zijn eigen keuze (meestal) en dan heb ik er verder niets op tegen.
    Tenzij je de opvoeding niet goed kan volbrengen door je leeftijd.

7. VSC

VSC Niet meer actief

Onder de 18 vind ik zelf te jong omdat je dan nog wettelijk onvolwassen bent.
    Ik ben zelf 20, was 19 toen ik vorige maand mijn meisje kreeg :) kreeg van de kraamhulp t compliment dat ik zo zelfverzekerd was voor mijn leeftijd en het zo goed deed. Ben ook al snel hersteld, helemaal de oude en de slapeloze nachten kan ik wel aan dus ik zie jong zijn ook echt als een voordeel!

8. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Hier was ik 20 toen,ik,me eerste kreeg 22 me 2e en 24 me 3e. En ben nu 28 en net bevallen van de 4e

En ik krijgt ook vaak,opmerkingen van,poeh,zoveel moet niet aan senken

9. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Hier was ik 16 met de eerste was niet gepland. 20 met de tweede ook niet gepland en 23 met de derde wel gepland. En met hartstikke blij met alle drie me boefjes&#128525;&#128525;&#128525;

10. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    Ik was 21 toen we besloten om aan kinderen te beginnen, nu inmiddels 22 en mijn vriend net 27.

Ik vind zelf dat leeftijd niet veel uit maakt, al vind ik het onder de 20 nog best jong. Maar als je er klaar voor bent, en alles op orde hebt, dan vind ik dat het moet kunnen :)

11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik vind meiden onder de 25 jong, maar wat té jong is vind ik niet aan mij om te beoordelen. Een vriendin van mij is 24 en zwanger maar zij heeft al best wat levenservaring en is er gewoon klaar voor. Ikzelf was al boven de dertig toen ik er klaar voor was. Sommige mensen vinden mij oud voor de eerste (ik ben 33). Ik denk dat je zelf als beste weet wanneer je er klaar voor bent. Wat wel een valkuil is als je (heel) jong moeder wordt is dat je vriendinnen (en misschien jij zelf ook nog wel) nog flink willen stappen en dat soort dingen wordt met een baby wel iets lastiger. Een andere vriendin die jong moeder is geworden liep hier erg tegenaan.

12. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik vind 24 gewoon normaal eigenlijk..

Ik was 21 bij de eerste, 23 bij de tweede en nu 25 bij de derde.

13. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ach persoonlijk zou ik jong eerder aan situatie of levensfase koppelen. Onder de 20 vind ik jong. Maar snap dat als je doorstudeerd en net klaar bent met de opleiding. 24 ook heel jong klinkt. Terwijl een ander al 4jr werkt wanneer ze 24 is.

14. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Wat ik te jong vind is wanneer je zelf nog emotioneel gezien een kind/onvolwassen bent en dat is voor iedereen anders... Sommige mensen worden alleen nooit volwassen :p mijn moeder was 20 bij haar eerste, 22 bij haar tweede en 32 bij haar derde.. We zijn alle drie goed terecht gekomen dus een leeftijd kan je er voor mijn gevoel niet echt aan koppelen, het ligt aan de individu.
    ik vind mezelf dus bijvoorbeeld alweer aan de 'oudere' kant met 27 omdat ik gewend ben dat mensen rond hun 20ste hun eerste kindje krijgen en dit ook altijd is geweest waar ik voor mezelf vanuit ging.

(27 is natuurlijk niet oud, voor ik mensen voor hun neus stoot :( )

15. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Ik vind het ook niet jong, maar merk wel dat in mijn omgeving eind 20 gebruikelijker is. Dus in die zin ben je een jonge moeder.
    Ik was 24 bij de eerste (net 22 toen we er voor gingen). Nu ben ik zwanger van de 2e en 26. Als het aan mij had gelegen was mijn gezin al klaar geweest (wil heel graag 3 kindjes), maar die kleine komen nu eenmaal niet op bestelling. Wel hoop ik voor mijn 30ste klaar te zijn, voor mijn gevoel is dat voor mij aan de oude kant.
    Al is dat voor een ander vast een schitterende leeftijd om te beginnen.

16. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ieder voor zich toch :)
    Persoonlijk wilde ik ook niet voor mijn 25e moeder worden, heb er voor gekozen om eerst te feesten en erna maar eens verder te zien. Om eerlijk te zijn had ik ook nooit dat "ik zou wel een baby'tje willen" tot ik bij mijn huidige partner kwam dan (nu 3 jaar geleden)

Ben nu 35 en dat vind ik een prima leeftijd, ook ivm goede baan die ik nu heb, heb leuke feestjes en een leuke tijd gehad en nu tijd voor een grote(re) verantwoordelijkheid ;)

17. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    24 is niet schokkend jong volgens mij. Ik was zelf 28 bij mn eerste.
    In onze omgeving zijn de meeste vrouwen rond de 30 als ze hun eerste kind krijgen.

18. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Onder de 25 vind ik jong, maar niet in een negatieve "jong". Onder de 20 vind ik eigenlijk wel "te jong" maar dit is ook weer per persoon verschillend. Uiteindelijk is het maar net hoe oud je je voelt. Merk verder dat verschillende omgevingen ook echt uitmaken, in het dorp is het normaal (was net 28 toen dl geboren werd) maar bij mij op het werk kreeg ik laatst te horen dat ik toch echt wel een jonge moeder ben (hbo/wo niveau collega's). Ben ik ook wel veruit de jongste moeder, overige zijn minimaal 30 toen hun 1e kind geboren is.

19. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik had 2 meisjes in mijn straat worden en die zijn op 13 en 14 jarige leeftijd moeder geworden dat vind ik echt veel te jong!! Ik vind onder de 18 jaar echt te jong..

20. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Onder de 25 vind ik jong maar niet negatief, onder de 19 vind ik te jong. Dan is het een kind met een kind.
    Ik vind zo tussen de 28-32 een gangbare leeftijd voor een eerste kindje maar dat is wat ik om me heen gewend ben(en vanuit de familie). Zo'n leeftijd dat de meeste mensen hun schaapjes een beetje op het droge hebben.

Deel Deze Pagina