Mijn zoontje is 7,5 maand oud en hij slaapt voor mijn gevoel nog net zoveel als toen hij 4 maanden was Hij kan nog steeds maar 1,5, soms 2 uur wakker zijn en moet (wil!) dan echt weer op bed. Dit betekent dat hij, vanaf het moment dat hij 's ochtends wakker wordt tot het moment dat hij zijn laatste fles krijgt, overdag 4 á 5 slaapjes doet. Deze slaapjes variëren van ongeveer 45 minuten tot dik 2, soms 3 uur, maar een echt vast slaapschema heeft mijn zoon niet. De ene dag is de andere dag niet wat slapen betreft. Mijn gastouder vindt dat we zijn slaapjes moeten proberen te clusteren, dus hem langer wakker houden zodat hij langer achter elkaar zal slapen. Volgens haar had hij al lang op twee slaapjes per dag moeten zitten. Maar onze ervaring is juist dat als hij te lang wakker is, hij oververmoeid raakt en we hem bijna niet meer in slaap krijgen. Ik ben van mening dat hij zelf prima weet wanneer hij wil slapen, hij zal het wel nodig hebben denk ik dan? Mijn vraag: Slaapt hij nou echt zoveel? Teveel? Kún je überhaupt slaapjes clusteren? We hebben wel een heel actieve zoon, moet ik er even bij zeggen
Uit je verhaal maak ik op dat je go het wellicht lastog vindt dat hij zoveel slaapt. Mijn go probeerde meerdere keren om dl op te houden. Gevolg: dikwijls oververmoeid! Mijn dochter had met 9 maanden pas 3 slaapjes, met 1 jaar 2 en vanaf 15 maanden 1 lange ruk van 12-15u. Nu van 12-14 en heeft ze nog steeds hard nodig. Ik zou je go duidelijk maken dat jij en je zoontje bepalen wanneer en hoe lang hij slapt.
Mijn dochter is bijna 8 maanden. Maar ze doet precies hetzelfde. Slaapt ook meerdere keren en dan kort. Kheb er geen last van. Mw heeft het nodig denk ik dan.
Mijn oudste is 21 maanden en heeft soms nog 2 slaapjes En slaapt 's nachts ook gewoon nog 12 uur... Wij, oma(past 1 dag op) en kinderdagverblijf gaan gewoon met zijn ritme mee. Vind dat jouw go dat ook moet doen. Als hij oververmoeid raakt ben je nog verder van huis toch. Je zoon kan slaapcycli aan elkaar plakken (slaapt ook langere slaapjes), dus ik zie het probleem niet. Hij is nog maar zo klein...!
Je bent hartstikke goed bezig joh! Volg lekker je zoon! Schema's en baby's......tja leuk voor in de boekjes maar je kan er ook zo lekker onzeker van worden!
Lotte is 10 maanden en heeft 3 a 4 slaapjes per dag meestal anderhalf uur wakker 45 minuten slapen, het begint nu eindelijk wat beter te worden.
Bedankt voor jullie reacties, zo ongewoon is het dus niet Ik heb al eens vaker aangekaart dat ze hem eerder naar bed moet brengen, ik zal het nogmaals aangeven...
Ik hou niet van schema's en timen. Wat mij betreft: baby's slapen op verzoek, net zoals ze op verzoek drinken. Is toch helemaal niet moeilijk? Kind gaat slapen als het moe is, en wordt wakker als het uitgeslapen is.
Ons zoontje ook hoor. Max 2 uur wakker en dan slapen. In praktijk komt dit neer op 3 slaapjes per dag variërend van 45 min tot 2,5 uur. Hij zal het wel nodig hebben. Als ik hem wakker houdt raakt hij echt oververmoeid hoor. Ik zou hem dus vooral blijven volgen.
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je gastouder zich op baseert. Je baby is nog steeds heel jong, het is toch helemaal niet erg als hij nog wat vaker wil slapen. Misschien zijn minder en langere slaapjes handiger, maar ja... een baby staat er nou eenmaal niet om bekend dat hij kiest voor wat het meest handig is voor paps en mams . Hij heeft zn hele leven nog om lang overdag wakker te zijn, dus ik zou hem gewoon lekker laten slapen als hij daar behoefte aan heeft. De ene baby is de andere nou eenmaal niet en om te zeggen dat alle baby's van een bepaalde leeftijd hetzelfde slaap/waakpatroon zouden moeten hebben is waanzin.
Helemaal tegenovergesteld van ons dochtertje. Die wil maar 1x overdag slapen. En dit al toen ze 4 maand was ofzo. Ze slaapt s'nachts van 20:00 tot 8:30/9:00. En s'middag's van 13:00 tot 15:00 en soms 16:00. En dat slaapje overdag moesten we ''inbouwen''. Dat wou ze ook echt niet. Nu krijgt ze middag's een broodje, en een flesje. En dan naar bed toe. Op een vrij vaste tijd. Anders lukt het echt niet.
Volgens mij slapen de meeste baby's van 7,5 maand nog 3 keer per dag, dus die 2 keer die je gastouder roept, snap ik sowieso niet. Daarbij is zij professional die kinderen opvangt en zal ze zich, zover dat te combineren is met de andere kinderen die ze opvangt, moeten voegen naar hoe jullie dat graag willen. Daar waar het niet te combineren is, zal ze moeten overleggen. Wat ze nu doet, klinkt als een oplossing nogal sturend opdringen. Dat is haar rol niet, en daar zou ik zelf heel duidelijk in zijn.
Ik vind het ook een beetje raar dat de gastouder daarop aanstuurt. Alsof dat haar beter uitkomt. Ik ben het met bovenstaande eens dat zij jouw baby moet volgen in wat hij gewend is en goed op doet. Wakker houden werkt idd juist averechts! Hier blijft onze dochter van 6,5 mnd maximaal 2 uur wakker en dan moet ze weer naar bed. Ze doet 3 slaapjes van 1,5-2 uur per keer. Zolang ze dat nog nodig hebt vind ik het prima!
Bedankt voor jullie reacties! Het is wat, dat moederschap haha De gastouder doet het verder prima hoor wat de zorg betreft. Ik heb weer zijn 'slaaptijden' (meer richttijden) opgeschreven en mijn man zal nogmaals aankaarten dat hij veel slaap nodig heeft en dat ze moet proberen op de signalen te letten (ook dit staat al in zijn boekje). Het is natuurlijk prima als ze hem uit zijn bedje haalt om de andere kindjes van school te halen, je weet dat dat kan gebeuren als je voor een gastouder kiest.