Hoi Eveline, Daar ben ik weer Wanneer is het handig om met brood te beginnen? En aardappelen en vless door haar groenteprakje te doen? En doe je dan alles door elkaar of groente, aardappels en vlees apart van elkaar?(maaar wel tijdens 1 maaltijd.) En wat is een goede verhouding tussen groente, aardappels en vlees?
Hallo, Vanaf 7 maanden kun je het beste beginnen met brood. Wanneer je kindje het moeilijk vind om direct stukjes brood te eten, dan kun je de stukjes ook even drenken in een beetje van de melk die je kindje krijgt, dan worden de stukjes iets zachter. Als het fruit- of groentehapje goed gaat, kunt u bijvoorbeeld een kleine warme maaltijd van wat aardappelen en groente proberen. Gaat dat goed, dan kunt u wat vlees of vis proberen. Een tijdje daarna is er misschien ook nog plaats voor een toetje. Kook of stoofvlees, vis of kip eerst gaar. Kook eieren helemaal gaar. Kies bijvoorbeeld voor een stukje kipfilet, visfilet, een hamlapje of wat tartaar. Daarna kunt u het vlees heel klein maken in een keukenmachine of met een staafmixer. Eet uw kind dit gemakkelijk, dan kunt u het vlees minder klein gaan snijden. Groeten Eveline
Dank je voor je antwoord, maar wat is nu een goede verhouding tussen aardappelen/pasta en groente en vlees? Bijvoorbeeld: 100gr groente en 50 gr aardappel/pasta/rijst en 50 gr vlees. Of is een andere verhouding beter?
Hallo Saskia, De verhouding die je aangeeft is prima. Wanneer je kindje de hoeveelheid niet goed op eet, dan zou ik minder vlees geven. Groeten Eveline
En wat betreft het brood, eerst een brood korstje geven om op te sabbelen? Heb ik gister gedaan bij m'n schoonouders, maar toen ging ze kokhalzen, m'n schoonmoeder vond dat nogal eng, maar ze kan er toch niet in stikken?