is dit clustervoeding??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door missmamsie, 29 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik zou graag even van iemand een mening willen over mijn voedingen...
    Mijn zoontje is nu 3 en een halve week en heeft ongeveer dit schema (ik voed op verzoek dus kan een beetje verschillen per dag):

21.30
    01.00
    06.00
    09.30
    12.30- 13.30
    14.15-15.15
    16.30-17.30
    21.30

De overige voedingen duren ongeveer drie kwartier, soms iets langer, soms iets korter. Maar zoals je kunt zien ben ik bijna de hele middag aan het voeden (of is dat mijn gevoel?) en de ene keer drinkt hij dan effectiever dan de andere keer. Vooral de voeding van 14.15-15.15 is héél langzaam, met veel pauzes. Kan ik dit patroon een beetje doorbreken, of moet ik het nemen zoals het komt. Ik heb nog een zoontje van 2 jaar en negen maanden en die heeft zijn mama's gezelligheid natuurlijk ook nodig... Heeft iemand tips?? En zijn dit nu clustervoedingen of niet??

Alvast bedankt:)

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja het lijkt idd op clustervoeding, maar je kind is nu 3½ week, kan best zijn dat het verlate regeldagen betreft. Het beste is nu om daar gewoon aan toe te geven.
    Als het clustervoedingen zijn, dan zal dit patroon zich in de loop van de aankomende weken doortrekken. Het zal wat meer gestabiliseerd zijn rond week 12.
    Het is sowieso goed om je kind hierin zelf de regie te geven, ze kunnen dit namelijk heel goed zelf regelen.
    Mocht het mamahonger zijn, nog een mogelijkheid, dan is een draagdoek misschien een optie voor je, zodat je je ook goed met je andere kind kan bezighouden ´s middags.
    Maar dat is natuurlijk iets wat je moet ervaren, en of dat voor jouw en je 2e kindje werkt.
    Succes.

3. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Bedankt voor je reactie:) Vandaag op cb geweest en de kleine man is afgelopen week 330 gram gegroeid, nadat hij dus hele middagen bij me heeft gelegen. CB heeft me aangeraden voedingen toch wel wat meer te gaan rekken tot 2,5/3 uur en hem op andere manieren zoet te houden, ook niet meer op schoot houden, maar in bed leggen. Anders wordt het ook wel echt zwaar voor mij, met onze oudste in huis die ook aandacht wil. Maar, gisteren ging het veel beter en vanmiddag helemaal geen 'cluster' (volgens cb gewoon een manier van aandacht om lekker aan de borst te mogen blijven) gehad en hij heeft heerlijk in zijn bedje liggen slapen. Wat een verschil, zeg. Ik weet dat ik, met het oog op alle borstvoedingsleed van sommige andere mama's, niets te klagen heb, maar ik zou het wel heel fijn vinden als het zo blijft!! Ook 's nachts vind ik het moeilijk in te schatten wanneer hij nou echt komt voor voeding. Hij maakt veel geluidjes natuurlijk en slaapt naast ons bed, dus ik hoor alles. Dan ga ik na een tijdje er toch maar weer uit en geef ik hem voeding, blijkt meneertje niet geïnteresseerd... Nou ja, we zien wel...alles sal recht kom:)

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Oh oh oh.... wat kan het cb soms doen alsof het kind 'de vijand' is die trucjes 'verzint' om aan de borst te 'mogen'. ;)

Maar goed, voor jou fijn dat het nu beter gaat. Ik heb eergisteren ook elke 2 uur gevoed en gisteren en vandaag laat hij er ineens ook weer 3 uur tussen en slaapt ook rustiger in zijn eigen bedje of wippertje.

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Misschien kun je hem s nachts als hij wakker wordt een speentje geven?

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hij is 3,5 week, dus die nachtvoeding is nog wel nodig hoor!!

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Maar ik dacht te lezen dat hij dan geen voeding wilde?

Als hij heel langzaam drinkt kun je misschien borstcompressie toepassen? IK heb er zelf geen ervaring mee, maar er staat vanalles over op www.borstvoeding.com

8. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik vond het op het begin ook erg lastig om in te schatten wat hij nu eigenlijk wilde. Had hij gewoon last van krampjes, hij had dan ook extra zuigbehoefte. Ik ben toen gestopt met het volledig voeden op verzoek, maar ben toen zelf een soort van schema aan gaan houden. Niet zo heel strak hoor, maar wel een soort van richtlijn. Ook qua tijd van drinken, kan me voorstellen dat het erg vermoeiend is als je kindje zo langzaam drinkt en je daarnaast nog een klein kind rond hebt lopen. Borstcompressie zou je inderdaad kunnen doen, dan komt er sneller de vettere melk. En een speentje was hier ook echt een uitkomst. Voor mij was het heel prettig om het gevoel te hebben dat het niet uitmaakte op wat voor manier ik het deed, dat je het gewoon op je eigen manier kan doen. Wat bij jou past, naar mijn mening hou je het dan ook veel langer vol om borstvoeding te geven en dat komt je kindje alleen maar ten goede.

9. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Een speentje heb ik wel geprobeerd, maar ik weet niet hoe andere mama's het doen, maar mijn kinders willen geen speentje inhouden... Vannacht overigens wel weer heerlijk geslapen en hij kwam netjes om 21.30, 23.15, 02.15, 05.45 En tussendoor gewoon heerlijk geslapen. Echt fijn!! Even afkloppen...

Lotte, ik heb ook besloten om niet meer heel volledig op verzoek te voeden, maar nu komt hij gewoon netjes na de juiste tijd zelf om voeding... Alleen vanmiddag heb ik hem wat gerekt, voor mijn gevoel, maar eigenlijk kwam het neer op 'hem niet meteen als hij wakker wordt aan te leggen';) Wat de tijd van het drinken betreft; ik liet hem ook wel erg lang aan de borst blijkt nu, ik kwam gisteren op internet tegen dat als de pauzes langer duren dan het drinken, dat het dan gewoon klaar is. Dat doe ik nu en dat werkt ook nog, hihi:) Ben het met je eens dat je op zoek moet naar een manier die voor mama en kind werkt en niet zomaar alles aannemen wat doorgaans als beste gezien wordt... Moederinstinct is de belangrijkste graadmeter, lijkt mij:) En zo blijkt maar weer: al doende leert men.

Ik ben overigens enorm duizelig, iemand enig idee waar dit door komt??

10. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Hoe is je hb? Wanneer ben je duizelig? Ik weet eigenlijk niet meer of ik duizelig was, ben wel toen mijn zoontje nog heel klein was (paar weken) een keer "weggeweest" toen ik op de wc zat. Ik lag ineens voorover op de badmat, een heel rare ervaring.

Maar inderdaad moederinstinct is de beste graadmeter, je moet toch doen wat voor jou en jouw kind het beste is. En net zoals er geen standaard kind bestaat, bestaat er ook geen standaard moeder.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een raar CB. Je kind had gewoon regeldagen, dan moet je niet gaan rekken! Die stoppen vanzelf weer en dan komt je kind ook vanzelf minder vaak!

Lekker bij je houden als je kind er om vraagt het komt echt wel goed!

Deel Deze Pagina