wel of geen cerclage?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jomay, 13 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hallo,
    Ik ben nu 21 weken zwanger en heb vorig jaar een vroeggeboorte gehad met 19+5 weken, oorzaak onbekend. Daarvoor heb ik wel een gezond zoontje gekregen na 40 weken zwangerschap.

Deze zwangerschap krijg ik sinds week 16 progesteron injecties en cervixmetingen om te kijken of de baarmoederhals korter wordt.
    Vanaf 2.5 en korter loop je risico op vroeggeboorte en overwegen ze een cerclage. Tot ong 2 weken geleden waren de metingen nog goed, rond de 5 cm. Nu sinds 2 weken naar rond de 3 cm, het neemt duidelijk af. Eergister was het ineens 2.4, ben opgenomen, er was sprake van mogelijk een cerclage maar omdat ik de dag erna weer op 3 cm zat wilden ze het toch niet doen, en ben naar huis gestuurd met bedrust.

Nu ga ik morgen overleggen met mijn vaste gynaecoloog over een cerclage. Ik ben bang dat die bmh steeds korter wordt en het weer mis gaat, waarbij ik dan misschien te laat ben, en hoop dat een cerclage kan helpen dit te voorkomen. Ik merk alleen dat de gynaecologen niet zo happig zijn om dit te doen, omdat het ook risico's met zich mee brengt, zoals prikkeling of breken van vliezen en infecties, zeggen ze. De gyn zei al dat hij de risico's niet in percentages kon uitdrukken.

Ik neig er naar om het wel te willen (al vind ik het doodeng), maar ik wil natuurlijk ook niet de boel alleen maar erger maken nu het nog niet zeker is of het wel de verkeerde kant op gaat (al betekent dat wel plat liggen rest v zwangerschap vrees ik).

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een cerclage, of advies hebben?

Deel Deze Pagina