Hallo, Ik heb al een aantal dagen last van een stekende pijn links onder in m'n rug. Vooral bij alledaagse bewegingen, zoals bukken, even de koelkast open doen, draaien naar het aanrecht enz. Met lange stukken lopen heb ik niet veel last, maar soms heb ik het gewoon wanneer ik stil sta. Dan opeens voelt het alsof er iemand met een stok in m'n rug prikt. Ik vraag me af of dat normaal is of niet. Ik lees wel veel over lage rugpijn, maar daar heb ik niet zo'n last van. Het zijn vooral die steken rond de knobbel in m'n onderrug. Ik ben nu 9 weken zwanger ik ik ben bang, dat wanneer ik het op z'n beloop laat, het alleen maar erger zal worden. Ik heb me nu vandaag ziek gemeld op m'n werk omdat ik daar met zware pannen moet sjouwen (werk in een gezinsvervangend tehuis en kook voor 20 mensen) en veel moet lopen en bewegingen maken en dus steeds steken krijg waardoor ook m'n linkerbeen even uitgeschakeld wordt. Het voelt alsof ik er elk moment doorheen kan zakken. Ik vraag me af of dit normaal is of dat ik me rustig moet houden of beter even langs een fysio kan gaan?
Hoi mama to be, die stekende pijn is bekkenpijn (geen instabiliteit dus!). Dit is een heel normaal verschijnsel in de zwangerschap. Er wordt dan bijvoorbeeld een zenuw afgekneld waardoor je je been even niet meer voelt. Ook kun je van die stekende pijn onder in je rug krijgen. Het is wat vroeg om die pijntjes al dusdanig te hebben dat je je ziek meldt, maar het kan. Je bekken wordt weker door de zwangerschapshormonen en dan kan er heel wat klem komen te zitten. Wat heel belangrijk is, is dat je rust afwisseld met beweging. Let goed op je bewegingen, ga door je knieen als je iets optilt, sluit je voeten aan als je de trap oploopt. Probeer je lijf wel in conditie te houden en loop soms een stukje of ga af en toe zwemmen oid. Wanneer je er zoveel last van hebt dat het je dagelijkse dingen belemmerd, kun je even een afspraak maken bij de fysio. Je moet namelijk nog een hele tijd tot je bevalt! Groetjes Brigitte