Hoi, Ik heb wat vraagjes over voeding, slaapjes en dergelijke rond 7 a 8 maanden. Mijn meisje is zo ongeveer 7, 5 maand. Het is een flinke meid, rond 6 maanden was ze 68, 5cm en woog ze 8, 2 kilo. Ze doet het echt goed, maar ik heb toch wat onzekerheden over ons schema. Ook omdat het toch regelmatig wisselt en ik me nu ook afvraag of dit een beetje normaal is voir deze leeftijd. Natuurlijk moet ik gewoon naar haar kijken maar op de een of andere manier zoek ik toch een beetje bevestiging van andere moeders. Dus wie wil even meekijken en aangecen hoe jullie hetdoen of zouden doen. Dit was een beetje ons schema, ven het een beetje aan het veranderen. Rond 8 uur bordje pap. 180/6 met 6 eetlepels fijne granen van bambix. Vandaag op bordje gegeven ipv fles met 2 eetlepels. Is het een goede keuze om op bordje te geven ipv fles? Vult dit beter en is het op deze leeftihd beter om met lepel te geven ipv fles? 9.45 fruit. 10.15 tot 11.15 slapen. Net leek ze nog helemaal niet moe, toch naar bed gevracht en ze sliep meteen....dus toch moe. Ik vroeg me namelijk ook af of 3 slaapjes nog nodig is oo deze leeftijd. 11.30 boterham zonder korst met boter en beetje water. 12.30 flesje 180 14.00 tot 15.00 slapen 15.30 de laatste dagen gaf ik 170/5 maar ze drinkt de fles echt snel, alle flessen zijn binnen 5 min leeg en soms is ze daarna echt verdrietig. Ik gebruik difrax fles met m speen. Zou ik weer terug moeten naar de s speen? Moet deze fles er al vanaf? 17.00 tot 18.00 ongeveer slapen. 18.00 groente en aardappel en beetje water. Badje 19.00 180/6 en rond 19.30 naar bed. Zoals je zuet heb ik wat twijfels. Over de speen wel of niet terug naar s speen. Pap wel of niet van bord. Vandaag liet ze er wat van staan. Tles 15.30 niet meer geven? 2 of 3 slaapjes. Zouden jullie dus even jullie mening en of tips willen geven. Bedankt. Liefs een onzekere miep
Pap van bord is prima! Maar heeft ze het nodig? Fles om 15:30 zou weg kunnen of wat minder. Schema is hier zowat gelijk. Maar ik geef geen fijne granen, om 12:00 brood met korst 15:30 vaak water diksap lauwe thee met koekje of komkommer... Siem drinkt de fles ook snel leeg maar heeft er geen moeite mee daarna... En gebruik ook m speen difrax Slaapjes waren hier ff 2 x 1,5-2 uur per keer en om 18:30 laatste fles en naar bed. Maar laatste tijd weer 3 slaapjes... Daarin ga ik niet dwingen...
ik zou ff proberen wat ze doet met een s speen, als je die nog hebt liggen tenminste... pap van een lepel is beter omdat de fles gewoon niet zo goed is en eten van een lepel beter. stimuleert de mond motoriek ook al. als ze de fles van 15.30 kan missen mag ie er vanaf volgens mij, qua gewicht kan ze hem igg wel missen. je kan het vervangen door wat water met een koekje/komkommer, soepstengel. ofzo iets iig. en korstjes mag ze ook gewoon hoor, hebben wij vanaf t begin meteen gedaan.
Tja of ze pap nodig heeft is een goeie. Het leek mij een fijne stap om straks bij ontbijt boterham te geven over een tijdje. Ik wil qua slapen ook niets dwingen. Vind het soms alleen lastig om te zien of ze het nog echt nodig heeft en ook moe is. Maar goed ik dacht net ook dat ze niet mie was maar ze sliep meteen. Nog meer moeders die willen reageren?
Ik heb nog een s speen liggen. De fles van 15.30 wil ze echt nog graag denk ik. Ik was ook op zoek naar rihstewafel maar kan er geen zonder zout vinden. Geeft het die wel?
je hebt van die baby rijstwafel weet ik. hele kleine ronde... en anders nijntje koek of liga. word wel een zooitje dus een slabber is geen overbodige luxe! haha rijstwafel kreeg mijn zoontje toen nooit weg, spuugde alle losse korrels weer uit dus hij kreeg een gewoon koekje. nu smult ie er wel van. ik heb nu altijd de goedkoopste, maar mijn zoontje is ook al 15 maanden.... tsja slapen blijft lastig, ik zie het hier ook niet altijd of hij moe is hoor... en of ze 2 of 3 x slaapt maakt niet zo veel uit, ze pakt maar korte slaapjes dus dan is het niet zo gek dat ze een keer vaker wil slapen. mijn zoontje sliep (en slaapt) altijd minstens 2 uur achter elkaar dus die had al snel genoeg aan 2 slaapjes maar ieder kind is gelukkig anders!
Ik kan lang niet overal op antwoorden want onze dochter krijgt borstvoeding, maar ik kan wel een aantal dingen zeggen. Pap van een bordje is goed, uit de fles lijkt me wat lastiger want dan moet je het heel dun laten. Zelf krijgt onze dochter pap uit een open beker zodat ze het min of meer zelf kan doen. Ze heeft daar wel hulp bij nodig maar gevoerd worden met een lepel wil ze echt niet. Dit uit een beker gaat prima zo. Als tussendoortjes geven wij Nijntje koekjes of soepstengels. Soepstengels zijn hier echt het meest favoriet en ze word helemaal enthousiast als ze de doos tevoorschijn zit komen. Slapen was hier heel duidelijk ineens dat ze minder wilde slapen. Zolang ze nog gaan slapen zullen ze het wel nodig hebben. Maar onze dochter ging haar ochtendslaapje ineens niet meer slapen dus toen hebben we hem weggelaten. Ze doet nu nog 1 slaapje overdag.
Zeslaapt inderdaad steeds korte slaapjes. Toen ze wat jonger was niet maar zo vanaf 5, 5 maand is dit. Ik heb een keer 2 slaapjes geprobeerd. 1 in de ochtend rond 10 uur en 1 rond half 4. Maar dat houdt ze alleen vol als je met haar op stap gaat. Thuis met spelen enzo redt ze dit niet. En toen met 2 slaapjes sliep ze maar 2x 1 uur dus ging ook niet clusteren.
Ze heeft nu vanmiddag van kwart over 2 tot kwart voor 3maar geslapen en werd vrolijk wakker. Ik had haar vanmorgen om kwart voor 12 boterham gegeven en om 13 uur flesje 180. Daarna dus rknd kwart over 2 naar bed. Net om half 4 half fruit en kleine soepstengel met water. Zelijkt genoeg te hebben. Ik twijfel toch echt of ze niet toe is aan 2 slaapjes. Omdat ze net maar 30 min sliep. Maar hoe kan ik dat een beetje 'sturen'zonder dat ik haar te veel stoor zeg maar. Is het handig om haar bijvoorbeeld in de ochtend te laten slapen zo rond 10 uurnet als nu en haar dan in de iddag later naar bed te doen, bijvoorbeeld rond 15 uur ipv 14 uur? Of het ochtendslaapje overslaan en haar dan rond half 12 boterham te gevenen rond 12 uurfles en half 1 naar bed ofzo? Op zondag doen we altijd babyzwemmen en dan krijgt ze rond 11 uur boterham en 12 uur fles en dan naar bed. Gisteren sliep ze van kwart over 12 tot half 3. En toen nog een keer van 17 tot 18 uur. Waar ik nu een beetje mee zit, en misschien klinkt dit egoïstisch, maar als ik het schema aa houdt zoals vandaag dan kan ik de hele dag niets doen of even oo stap gaan met haar. Want dan slaap ze tot half 12, dan brood en om 13 uur fles en 14uur weer bed. Normaal gaf ik brood en fles achter elkaar rond 12 uur en dan had ik wat tijd tot 14 uur zeg maar. Maar als kk haar rond 12 uur alles geef dan redt ze het niet om rond 15.30 zonder fles te doen denk ik. Mijn vriend zegt ook dat we er een beetje naartoe moeten werken naar hoe het straks zal gaan bij 1 slaapje dat ze dan waarschijnlijk in de middag zal doen. Hem lijkt het dus het handigste om haar in de ochtend niet meer naar bed te doen. Ze is in de ochtend ook best vrolijk en lijktniet moe, maar ze valt in bed wel snel in slaap. Het klinkt nu misschien alsof ik veel wil sturen en regelen, maar ik weet ook niet of je dat ook een beetje moet doen om een bepaald ritme tekrijgen.
Ik geef rooibos thee, deze is van nature cafeïnevrij.. Bij AH zijn er rijstenwafels zonder zout, staan in het schap bij de Zonnatura producten..
Ze is pas 7 maanden, slaap is ook nog belangrijk. 2-3 slaapjes... Prima Hier volgend schema voor tandjes 08:30 fles 09:30 fruit 10:00 1-1,5 uur slapen 12:00 boterham 13:00 fles 13:30 1,5-2 uur slapen Soms babykoekje cracottes, water, diksap. 16:30 groente 18:30 fles en naar bed Tijdens en na tandjes 16:30 weer naar bed 18:00 groente 19:30 fles en naar bed Vandaag 18:00 groente, naar bed Straks fles en naar bed wanneer hij weer moe is. Dus nu weer 3 slaapjes...
Klopt dat slaap belangrijk is. Net hebben we haar om 16.45 naar bed gebracht want ze werd jengelig en leek moe. Ging moeizaam slapen, sliep pas na 15 min. En normaal echt meteen. Om 17.30 was ze ook alweer huilend wakker? Honger doordat ze geen flesje heeft gehad? Of toch niet moe? Maar ze had vanmiddag ook maar 30 min geslapen. Net eten gegeven en heeft smakelijk gegeten ennis nu ook weer vrolijk.
Waarom wil je haar slaapjes perse sturen? Laat haar daarin lekker vrij. Je ziet snel genoeg of ze slaapt heeft of niet en dan breng je haar gewoon lekker naar bed. Soms is het ritme daarin even zoek, maar dat vindt ze vanzelf wel weer terug. Mijn zoon is bijna een jaar maar doet af en toe ook nog 3 slaapjes. Het ligt er maar helemaal aan wat hij allemaal doet op een dag en hoe moe hij daarvan wordt. Wij laten hem gewoon (min of meer) zelf zijn schema bepalen. Voor wat betreft je voedingen: Pap uit een bordje is een goed ontbijt voor je kleintje, maar het mag ook een boterhammetje zijn, al zou ik met haar lft nog even lekker op de pap blijven zitten. Ik zou het juist met een lepeltje geven, want daar leren ze veel van. En als ze wat laat staan, gewoon laten gaan. Jij hebt toch ook wel eens wat minder trek? Ik heb nog even terug gedacht naar het schema wat wij hanteerden rond de lft van jouw dochter en dat was dit schema: 07:00 uur bordje pap (= met opvolgmelk) 08:30 - 09:30 uur slapen 10:00 uur fruit 12:00 uur boterham en fles 180 + 6 13:00 - 15:00 uur slapen 15:30 uur 180 + 6 en soepstengel (of koekje, rijstwafel e.d.) 18:00 uur warme maaltijd en yoghurt als toetje 18:30 - 20:00 uur slapen 20:30 uur 180 + 6 Met 9 mnd ging bij ons de fles van 15:30 uur eraf en die heb ik toen vervangen door water/thee. Mijn zoon is ook een flinke eter, dus die fles er eerder afhalen was echt geen optie. Qua snel drinken zou je een kleinere speen kunnen proberen en als dat niet helpt, zou je de voeding iets kunnen verdikken met jbpm. Succes!
Ik wil niet perse de slaapjes sturen maar ik twijfel of ze het nog wel nodig heeft en ik vind het moeilijk om te zien of ze ook echt slaap heeft. Net als gisterochtend toen leek ze niet moe maar sliep meteen en een dik uur. In de middag leek ze moe en slidp ze maar 30 min. En rond 17 uur wasze ook jengelig en leek moe en toen ging ze heel moeizaam slapen en ook maar 30 min. Dus ik vind het gewoon lastig. Kk heb gisteren ook de s speen gebruikt en dat ging wel iets beter.
Pfff misschien is het toch een sprongetje....maar tijdens de andere sprongetjes heb ik niet ze veel gemerkt dat ze van ritme enzo ging veranderen, ook het eten bleef vrij stabiel. Maar ik weet nu ook even niet wat wijsheid is, dua wil er nog iemand even meekijken? Gisteren zijn we rond 7.45 begonnen met een bordje pap. 9.45 peer. Hier at ze vrij weinig van....misschien geen honger door de pap? 10.15 tot 11.15 geslapen. Ging gemakkelijken snel slapen. 11.30 boterham met boter en slokjes water. 12.30 flesje 180. Ging helemaal op. Toen even boodschappen gedaan rn rond 14 uur thuis. 14.15 naar bed, ging niet slapen, had de grootste lol, dus weer uit bed gehaald en vrolijk. 15.00 broodkorstje, stukje komkommer en water. Dit ipv het flesje. 15.30 naar bed want ze was echt op het oog moe, jengelig, wrijvennin oogjes. Sliep toen maar tot 16 uur, huilend wakker.....bleef ook huilen, dus ik dacht se mist misschien toch die fles omdat ze de dag ervoor ook al minder goed sliep rond deze tijd. Dus 150 flesje gegeven. Toen 17 uur weer in bed gelegd en toen ging ze vrij snel slapen tot.....17.30..... Toen groente gegevn...daar at ze 3 haojes van en als ik dan met de lepel kwam huilen. Normaal eet ze veel meer..... Toen in badje, 19 uur flesje en was ze heel gezellig tot 19.45 bedje en geslapen tot vanmorgen 6.30, en weer na 5 min in slaap tot 8 uur. Vandaag weer pap, bijna helemaal op. 10 uur banaan....ook veel minder dan normaal. Maar denk dat ze door de pap voller zit dan door de papfles die ik eerder gaf. 10.30 onderweg met auto en ze sliep 40 min. 11.30 brood, half opgegeten. 12.30 flesje ging op. 180 14 uur terug naar huis dus weer 40 min geslapen. 15.30 yogurt geprobeerd, paar hapjes.....huilen huilen dus flesje 180 aangebodem en rond de 130 cc heeft ze op. 17.15 naar bed, 17.30 sliep ze tot 18.00 Net groente gegeven en at ze weer veel minder dan anders. Dus ze eet de bijvoeding minder, kan natuurlijk komen door de pap en de fles rond 15.30.... Ze slaapt korter, nromaal al weken 3x 1 uur. Wat zouden jullie doen?