Zwanger worden en malaria

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Reisfanaat, 22 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reisfanaat

Reisfanaat Nieuw lid

22 jun 2017
    3
    0
    1
    Ha ladies,

Ik zit een beetje met het volgende......

Mijn vriend en ik zitten in het proces dat we willen beslissen om wel of niet voor een kindje te gaan (dit hangt af van verschillende factoren, maar dat is niet echt relevant voor mijn vraag). Ik verwacht dat die beslissing ergens dit najaar genomen zal worden.

Dit najaar word ik 33. Toen ik 17 was, was ik heel onregelmatig (zeg maar, bijna nooit) ongesteld en heeft een gyn na onderzoek PCOS vastgesteld. Echter ben ik sinds november vorig jaar gestopt met de pil en ben ik tot nu toe elke maand gewoon ongesteld! Dus dat geeft goede hoop.

Nou is het zo dat ik een droomreis voor ogen heb en daarbij komt malaria om de hoek kijken. De reis kan pas plaatsvinden in mei 2018, dus dat duurt nog even. Mochten we dit najaar beslissen om er voor te gaan dan wil ik dat ook dan echt gaan doen (gelet op leeftijd etc). Mocht ik zwanger worden dan dekt mijn verzekering een annulering.
    Maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt en als ik niet zwanger wordt kan ik in principe gewoon op vakantie.

Nou gaat een zwangerschap en malaria(medicatie) niet samen. Ik ben er inmiddels achter dat je 15 dagen na het stoppen met de Malarone (medicatie) weer kan gaan "klussen", maar hoe lang van te voren zou je moeten stoppen om er zeker van te zijn dat je niet per ongeluk toch zwanger op vakantie gaat?

Een maand/cyclus van te voren lijkt me logisch, maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie of te simpel denk.

Ik wil dit graag weten omdat ik een beetje wil inschatten hoeveel tijd ik ga verliezen als ik deze reis boek en dus tijdelijk even moet stoppen met proberen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

2. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Ligt er ook aan welke pillen je gaat slikken. Mijn zus moest ze (Ik dacht) een week voor de vakantie al gaan slikken. Ik zou er zeker voor zorgen dat je je menstruatie hebt gehad of in die week dan ongesteld bent als je al pillen moet pakken. En sommige pillen moet je nog een maand doorslikken na de vakantie.
    Ik zou dus even kijken welke je dan moet gebruiken (oid het zeker die zijn welke je benoemt) Ligt er volgens mij ook aan hoe lang je gaat en naar welk land.

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik heb ook malaria profylaxe geslikt en liep bij de gyn. Deze vertelde mij echt te wachten tot 3 weken na de laatste tablet. Dat betekende eerst een menstruatie af te wachten en dan zwanger worden.

Ik snap je vraag uit jouw post niet . Je bedoelt te vragen hoe ver je van te voren moet stoppen met zwanger worden om niet zwanger op vakantie te gaan ?

4. Reisfanaat

Reisfanaat Nieuw lid

22 jun 2017
    3
    0
    1
    Klopt; dat is eigenlijk de vraag in een lang verhaal.

Het gaat om Afrika en het middel malarone (malariaprofylaxe). Ik ben bekend met het middel en je begint daarmee de dag voor je malariagebied in gaat en een week na vertrek. Dus daarvan ben ik op de hoogte. Goed om te weten dat jouw gyn een ander advies had voor naderhand. Zo zie je maar weer!

Ik vroeg me dus inderdaad af hoe je het beste je veiligheidsmarge van te voren kan bepalen. Mij lijkt het dat als je na je laatste volledige cyclus geen pogingen meer onderneemt je er vanuit kan gaan dat je "veilig" op vakantie kan toch? Het is waarschijnlijk zo simpel, maar ben bang dat ik iets over het hoofd zie.
    Heb jij daar destijds advies over gehad?

5. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ja ik ging Tanzania. Wij zaten in ivf en pad traject. Advies was niet zwanger raken tot de geplande punctie. Wij hebben 6 maanden geen poging ondernomen

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Lastig hè, dit soort keuzes. Je wilt en kunt je leven ook niet stopzetten. Wij hebben zelf iets vergelijkbaars meegemaakt. Mooie reis geboekt naar wat 'ruigere' Aziatische landen, zika, wel beperkt malaria, maar geen pillen nodig. Zaten in iui traject en toch een maand voor de reis: zwanger. Super blij, maar vakantie ging dus niet door.

Gelukkig alles goed kunnen annuleren, zonder vragen alles terug gekregen. Als je dat nog niet had gedaan goed om de voorwaarden van verzekering even goed te checken.

De tijd die je 'kwijt' bent hangt af van hoe je cyclus valt en hoe lang je weg gaat. Kan me voorstellen dat je niet een dag van tevoren wilt annuleren. Misschien dat je voor jezelf kunt bepalen hoe lang van te voren je uiterlijk wilt annuleren? (Zodat je nog wat anders kunt boeken bijvoorbeeld?)

Als dat bijv voor jou 2 weken van te voren is en je bent 2 weken daarvoor ongesteld, zou je dus vanaf datum ongesteld niet meer proberen (dus 4 weken van tevoren) + je reisduur + hoe lang je nog pillen na afloop moet nemen. Kom je waarschijnlijk op iets van 2 maanden uit.

Denk je daarnaast ook nog aan zika? Als in betreffende land zika voorkomt zijn er andere tijdslijnen. Even uit mijn hoofd kun je dan 3 tot 6 maanden beter niet zwanger worden na afloop. Zou dus nog even goed checken of daar zika voorkomt en hoe dat dan zit.

Hoop voor je dat de reis niet doorgaat! (Klinkt beetje gek, maar je snapt hem vast :thumup: )

7. Reisfanaat

Reisfanaat Nieuw lid

22 jun 2017
    3
    0
    1
    Dank voor jullie reacties. Ik ga maar gewoon boeken en zien tzt wel. Dan ook contact met een arts uiteraard.

Deel Deze Pagina