Straf bij teamsport normaal?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mausi, 18 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Ik heb zelf nooit een teamsport gedaan, ik was/ben altijd fanatiek met sporten als zwemmen en dansen en hooguit eens volleybal, korfbal, voetbal met school. Dus ik heb geen idee, maar is het afspreken van een straf, wanneer je bijvoorbeeld niet hebt gescoord, buiten de lijnen bent, niet goed mee deed etc normaal? Straf in de vorm van 10x opdrukken, sit ups, 2 rondjes om het veld etc.
    Mijn zoon (7 jaar) vindt hierdoor de training helemaal niet leuk en loopt eigenlijk 'op eieren' tijdens de training, ipv dat hij met plezier en fanatiek sport. Ik ben zelf juist meer voorstander van positief en belonen. Ik vind dit zo jammer en twijfel er over om er iets over te zeggen. Maar ik wil ook geen 'flater' slaan, doordat dit iets heel normaals is in een teamsport.
     
  2. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Ik heb zelf vroeger hockey gedaan (zo'n 15 jaar geleden), straffen is toen echt nooit aan de orde geweest. Natuurlijk werd je wel aangesproken als je de kantjes er vanaf liep, maar straffen zoals jij hier omschrijft is nooit gebeurd.
    Ik vind dit persoonlijk ook echt veel te ver gaan en al helemaal op die leeftijd. Echt ik sta met mijn oren te klapperen eerlijk gezegd. Sport moet vooral leuk zijn, samen bewegen en samen beter worden. Straffen is hierbij naar mijn idee totaal onnodig. Als je kinderen iets wil leren zal er toch echt een veilig leerklimaat moeten zijn (waar dus ook fouten gemaakt mogen worden), dat creëer je op deze manier natuurlijk niet.

    Maar goed, misschien zijn de tijden wel veranderd (ik hoop het niet). Maar ik zou hier ook echt niet blij van worden.
     
    zara1983 vindt dit leuk.
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    :eek: 7-jarigen straffen met sit ups e.d. omdat ze niet scoren, of omdat ze een fout maken in een sport die ze nog moeten leren... Nee, dat vind ik echt absurd!
     
    Jessi79, Novi, einad en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Geen ervaring maar ik zou 'm d'r af halen. Je geeft aan dat hij het niet naar zijn zin heeft daar door. Er zal vast iets anders zijn waar hij wel blij van wordt!
     
    Novi, Paardenbloem, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Straffen voor fouten of niet scoren is bij de club van mijn kind niet normaal maar er wordt wel gestraft als je niet goed meedoet, de boel loopt te verzieken of vervelend doet tegen een ander kind. Dit kan door rondjes rennen of iets dergelijks maar ook door extra lang de wisselspeler te moeten zijn bij een wedstrijd. Helaas doet niet ieder kind zijn best of aardig tegen zijn medespelers. Ga er als vrijwilliger maar aan staan om het voor iedereen leuk te houden. Ik sta achter deze vorm van straf want dit blijkt helaas voor sommige nodig.
     
    Annabel274, einad, Mamaa6 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Dit! Maar meestal is dit nog niet echt nodig bij kinderen van 7 jaar. Ze zijn meestal ouder als ze echt bewust gaan lopen stieren en klieren of pesten. En lang niet overal gebeurd dat gelukkig. Maar soms heb je kinderen er bij die dat doen helaas. Dat gedrag aanpakken door extra pushups of extra rondjes rennen is prima naar mijn mening.
     
    Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Nee, zoiets is echt raar. Ik zou een gesprek aan gaan met zo’n trainer.
    Ik train het hockeyteam van mijn dochter. En wij leggen niet eens de nadruk op winnen of verliezen, maar op leuk gespeeld, plezier hebben en je best doen.
    Ze krijgen bij ons alleen ‘straf’, als ze bewust rare dingen doen, zoals duwen, hakken (slaan op andere sticks), lelijke dingen zeggen of de onbeleefd zijn tegen de scheidsrechter of tegenstander.
    Bij ons zit er één meisje die weleens uit het veld gehaald wordt hiervoor. De straf is dan 5 minuten aan de kant.
     
    Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zoals jij het beschrijft vind ik belachelijk.
    Bij de oudste worden er wel eens strafrondjes gelopen (12 jarigen) omdat sommige meiden niet serieus mee doen en alleen tiktok dansjes staan te doen.
     
    Neskio, Gewooniemand, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Hier geven ze “straf” aan kinderen die te laat zijn. Dat vind ik zelf al irritant, als we incidenteel een keer te laat zijn komt het door een onverwachte file of zo en daar kun je nu eenmaal niet altijd iets aan doen, zeker het kind zelf niet.
    Maar straf geven voor fouten in het spel vind ik helemaal not-done, het moet voor iedereen leuk zijn, ook voor minder getalenteerde kinderen. Ik vind juist dat je als club je best moet doen om die ook kinderen ook plezier in sporten mee te geven.
     
    Syane vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.925
    113
    Vrouw
    Hier op voetbal mogen ze een paar extra rondjes om het veld als ze expres staan te klooien.

    Maar voor niet scoren??? :eek:
    Dat vind ik niet ok. Nadruk hoort te liggen op lejk samenspel en meedoen.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Toen ik op korfbal zat ging dat in eerste instantie goed tot ik in de groep wat oudere kwam. Je moest rondjes rond een heel groot veld lopen en als je als laatste kwam moest je nog een keer. Mijn zus was nog slechter in rennen door hooikoorts en moest elke keer voor straf opnieuw doen.

    Mijn ouders waren het hier niet mee eens en zijn we er af gegaan.

    Als je dit soort dingen wil doen omdat je een grote mond hebt, oneerlijk speelt, de boel aan het verstieren bent, elke keer te laat komt dan is het prima om extra oefeningen te doen. Niet omdat je niet de beste bent.

    Bij de judo van onze zoon zijn ze juist heel positief, als je als beste mee hebt gedaan (voor jou kunnen) mag je de volgende keer de hulp zijn.
    Ze doet erg haar best om iedereen aan beurt te laten komen.
     
    Gewooniemand en mausi vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nee dat is echt niet normaal. Ik heb zelf 2 kinderen die aan teamsport doen (1 op redelijk niveau) en ben zelf vorig jaar leider geweest van een voetbalteam, zelf altijd gehockeyd en dit nog nooit meegemaakt. Idioot.

    "Straf " voor niet serieus meedoen (en dus niet op 7 jarige leeftijd) of etteren vind ik wat anders.
     
    Adje en NiekeKris vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Ik sluit me aan bij de reacties dat het niet zou moeten zijn/absurd is.

    Hier geeft de juf van de kinderen (geen teamsport) wel eens ‘straf’ als ze een bepaalde fout drie keer achter elkaar maken, maar dat is dan iets wat met opletten te maken heeft, niet met pech of iets wat je ook met je best doen soms gewoon niet lukt. En de ‘straf’ is dan de week erna trakteren, dus ze zien de lol er ook nog wel van in. ;)

    Ik zou het gesprek aangaan mbt hoe je zoon het ervaart en of het wellicht anders kan. Misschien realiseert de trainer niet wat het gevolg is/kan zijn?
     
    mausi vindt dit leuk.
  14. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Wat belachelijk. Wij hebben 3 kinderen op team sport en gelukkig niks geen straffen. En de oudste speelt hoog bij voetbal. Wel nu laatste keer allemaal op matje geroepen doordat er teveel geklierd word. En zijn ze gewaarschuwd moeten ze gaan toekijken bij de training als weer gebeurd. Maar dan heb je over 12 en 13 jarigen.

    en bij keeperstrainingen moeten ze op tijd komen anders trakteren en wij als ouders mogen ze dan niet sturen. Ze moeten zelf leren. Nou onze zoon staat uur voor training al klaar. Veel te bang om te laat te komen.

    maar geen straffen voor niet scoren of iets dergelijks. Dan zouden mijn kinderen eraf gaan.
     
    Syane en mausi vinden dit leuk.
  15. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.833
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    Bij onze trainingen doen we wel eens een balletje trappen vanop de 16meter op het einde...
    We moeten meestal 2 rondjes rond het veld lopen op het einde van de training om "uit te lopen"... Soms zegt de trainer: als je 1 scoort, maar 1 rondje, als je 2 x scoort geen rondje...

    Tja dat kan je dan als positief bekrachtigen zien of als "straf" maar dat is mijn eigen training (14 tot 40 jarigen)

    Ik zie wel regelmatig bij de tiener groepen dat het verliezend team (op training) moet pompen...

    Maar het moet wel leuk blijven en niet als straf aanvoelen vind ik...
     
    Neuzeke en mausi vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb drie kinderen op teamsport en dit nog nooit meegemaakt.
    Straffen omdat je niet scoort?
    Mijn zoon heeft weleens rondjes moeten rennen bij brutaal gedrag maar die is inmiddels 17 jaar en dat is nu niet een hele leuke groep om te trainen maar een jongen van 7 jaar??
    Kappen hoor, echt effe normaal gaan doen.
    Ik zou mijn kind daar heel snel weghalen.
     
    mausi vindt dit leuk.
  17. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    727
    372
    63
    Mijn man is voetbaltrainer en ik incidenteel assistent (bij een ander team, met mijn man samen is geen goed idee) maar op deze leeftijd (zoon van 7 en 4 op voetbal) wordt er wel eens "gestraft" op basis van houding en gedrag. Dus op basis van inzet, klieren of bewust pestgedrag.. En ja, op deze leeftijd komt dat ook voor afhankelijk van je groep kinderen..
    Dat passen we aan op het kind, dus voor 1 kan het een rondje lopen zijn en voor de ander 5 minuten aan de kant zitten..

    Het straffen voor niet scoren, buiten de lijnen , oftewel op kwaliteit van je spel, is echt niet goed en niet positief. Zoals eerder gezegd moet de omgeving juist positief en lerend zijn en niet denigrerend en negatief zijn.
    Ik zou hier zeker een gesprek over aangaan met de trainer, en ook andere ouders polsen hoe hun kinderen er in staan.
     
    mausi vindt dit leuk.
  18. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Bij ons alleen straf bij klieren tijdens de training doormiddel van een rondje rennen om het veld.
    Je zit op een sport om te leren.
     
  19. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Wij hadden wel dat als je niet naar trainingen ging dat je verplicht wissel moest staan, en bij te laat komen etc. Soms ook vanwege klieren en dat soort dingen. Maar wat jij opnoemt is teveel prestatie gericht. Dat is niet oké.
     
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Alleen bij judo maar dat was dan als je te laat kwam of wanneer je niet naar de uitleg luisterde en door bleef kletsen. Dan moesten de kinderen een rondje rennen of aantal keren opdrukken.
    Maar geen straf vanwege verminderde prestaties of zo
     

Deel Deze Pagina