Of je je kind kan vertrouwen of niet.. het is en blijft een 7jarige vind ik...zou er niet aan moeten denken om die alleen thuis te laten, al is het maar voor tien minuten!
Ik zou dit zelf nooit durven! Bij calamiteiten denk ik niet dat een 7- jarige weet hoe hij/ zij moet handelen. Als ik even bij de buren ben, of als mijn kinderen alleen aan het buitenspelen zijn, ben ik in de buurt en dat vind ik dus een hele andere situatie. Als er dan iets is, hoor ik ze huilen/schreeuwen en sta ik er in een wip. Loop ik in de supermarkt, of zit ik bij de zwemles is dat niet het geval.
Ik zou mijn kind op die leeftijd nooit alleen laten. En als mijn kind even geen zin heeft en ik toch echt weg moet dan heeft die pech en zal toch echt mee moeten.
Mijn oudste van 10 en dochter van 7 kunnen hier ook prima alleen thuis blijven. Maar mijn zoon van 5 no way, die gaat gewoon mee, of hij nu wil of niet. Mijn dochter van 7 alleen thuis laten, zou ik ook niet zo snel doen voor een paar uur, maar wel voor hooguit een half uur, als ik boodschappen ga doen of zo. Maar dat komt maar sporadisch voor.
mijn dochter van zeven claimde laatst dat ze echt niet mee hoefde naar de winkel op de hoek. ze zou niets doen behalve tv kijken. ik heb besloten haar het vertrouwen te geven, na vijf keer alle instructies te hebben herhaald haha oma, die aan de overkant woont, op de sneltoets van de telefoon. laten zien hoe ze die kan bellen, een keer laten bellen (wist oma ook gelijk dat ze even alleen was, vond ik wel prettig) duidelijk gemaakt voor niemand, maar dan ook niemand open te doen. zelfs niet voor mama? nee, ook niet voor mama, mama heeft een sleutel, lees de wolf en de zeven geitjes maar even schat dan is het duidelijk haha als er wat is, niet aarzelen, voor mijn part niet eens je schoenen aan, hup wegwezen en naar oma. binnen no time was ik natuurlijk terug, heb me kapot gelopen om snel terug te zijn haha eenmaal terug, zat ze op precies dezelfde plek als toen ik wegging. lekker tv te kijken. ik had een chipje voor haar meegebracht omdat ze zo'n grote meid was en ze voelde zich superstoer natuurlijk maar uren? ik zou compleet gek worden van mezelf denk ik. als ik weleens hoor over mensen die gewoon gaan stappen als hun kind op bed ligt krijg ik ook een rolberoerte. onbegrijpelijk zoiets. nee, mijn hart zou het niet aankunnen denk ik
Echt niet dat ik mijn zoon (8) zolang alleen laat... Sinds een paar weken krijg ik steeds vaker te horen dat hij geen zin heeft om mee te gaan voor een snelle boodschap.. Hij mag nu sinds 3 weken eventjes alleen thuis blijven als ik mijn boodschap snel doe (heb het dan over een snelle boodschap, meestal iets vergeten) Dit gaat om hooguit 10 minuutjes en dat vind ik al eng...
Interessante onderwerpen dit. Ik schrijf net dat ik mijn dochter van 6 wel laat buitenspelen en dat ze soms alleen naar huis mag lopen, vanaf school. Haar alleen thuislaten is voor mij dan weer iets wat ik niet doe. Ook mijn beeb laat ik nooit thuis alleen slapen.
Ik werd wel eens thuis alleen gelaten op die leeftijd. Maar nooit langer dan een uur en de buren waren er dan van op de hoogte dat ik alleen thuis was en hielden een oogje in het zeil. Ik weet niet of ik dat zou doen als onze zoon die leeftijd heeft.
Maar vroeger was het ook wel anders! Ik kwam uit een dorp en daar was het zo en zo 'ons kent ons' en werd je almaar in de gaten gehouden door jan en alleman... nu is dat echt niet aan de orde meer. Daarnaast is de mens ook gewoon niet meer te vertrouwen..zeg eerlijk weet jij wie er bij jou nog in de straat wonen? Laat staan een blok verder op... ook alleen naar huis laten lopen gaat er bij mij niet in met een leeftijd van 6/7 jaar... ongeacht hoe ver of hoe dichtbij het is. onze zoon zal overigens nooit naar huis kunnen lopen hij zit nl op een school circa 13 km verderop haha, dus wij moeten hem brengen no matter what... blij toe...vanaf groep 7 of 8 mag hij, mits hij voldoende zelfstandigheid laat zien, met het openbaar vervoer naar school. Hij moet dat ook vanaf de eerste klas dus kan hij vast oefenen... maar dan nog vind hij het prachtig dat papa en mama op het schoolplein staan om hem op te halen elke dag.. en dat vind ik ook erg belangrijk.
vandaag toch maar eens een poging gedaan de kleine alleen naar school te laten lopen, ze wilde dat al zolang eens en dat is natuurlijk superstoer. het is nog geen 5 minuten lopen en het is om de hoek. wel vooraf met de juf afgesproken dat die mij direct belt zodra ze binnen is en dat heeft de juf gedaan. meegelopen naar buiten tot ze de hoek om was, vanaf daar is het - die kinderen rennen altijd overal naartoe om een of andere reden haha - misschien nog 20 sec lopen/rennen. normaal kachel ik er ook maar wat achteraan en is zij allang en breed in de klas als ik 3 minuten later eindelijk eens binnenwandel. de juf heeft mij netjes gebeld en vond dat geen probleem. alles is goed gegaan. wel heb ik met de kleine afgesproken dat het even een testje was om te zien hoe dat gaat en dat we dat zeker nog niet iedere dag gaan doen. heb vijf minuten alleen maar naar mijn telefoon zitten kijken tot de juf belde haha dat loslaten daar ben ik nog niet zo'n kei in volgens mij. terwijl de helft van de kinderen uit deze flat gewoon alleen naar school gaat omdat het om de hoek is, zonder oversteek etc. en dan sta ik als enige hier haar na te kijken tot de hoek
Snap je hoor en zo heb ik het in het begin ook aan gepakt. In mijn vorige huis zat mijn zoon op een andere school dan nu en die school stond ik de straat mijn zoon woonde het dichtste bij van alle kinderen van die school. Met 7 jaar is hij toen regelmatig zelfstandig naar school gegaan. Ik hing uit mijn raam woonde half begraande grond en keek hem zo het schoolplein op. En belde vervolgens de school of hij prima aan gekomen was. Nu zou ik het met mijn dochter niet meer doen. Het is wat verder weg dus voor dat zij alleen mag is ze denk wel een jaar of 10/11.
Ligt natuurlijk ook aan de weg die je moet afleggen..hier zou ze dan echt 2 drukke kruispunten over moeten steken.....
1 drukke weg oversteken maar daar wordt ze bij geholpen. Dan verder door de wijk, vrijwel autovrij. 5 minuten. Nu mag het alleen niet meer omdat hier in omstreken schijnbaar een creap probeert kinderen mee te lokken. Helaas voor haar houdt het dus weer op.
als het aan mij lag dan zou ik stiekem nog even om de hoek gluren haha maar gelukkig was de juf bereidt om mij direct even te bellen als ze binnen was
Ligt natuurlijk heel erg aan het kind. Het ene 7 jarig kind is het andere niet. Maar hier zou ik dat nooit doen met 7 jaar. Ook niet voor een kwartiertje. Op het moment dat ze 12 jaar is, dan zou ik haar ( ligt ook aan haar natuurlijk ) een uurtje of 2 aan 3 alleen laten, maar langer niet. Vindt dat gewoon niet kunnen op die leeftijd.
vind 7 nog wel wat jong. mijn dochter denk ik echter zou ik wel gerust op die leeftijd half uurtje alleen laten maar nog niet langer. nu mag ze wel is beneden blijven alleen als ik even naar de bakker ga of de hond uitlaat maar dan heeft papa nachtdienst en is boven. niet echt alleen maar wel zelfstandig. gaat goed en kan der zo een beetje uittesten. zoontje moet wel persee mee. een kind van die leeftijd alleen thuis laten is zelfs strafbaar