Voeden op verzoek of vaste tijden?

Discussion in 'Flesvoeding' started by kissie, Jan 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Bij Esmee heb ik vanaf de geboorte op vaste tijden gevoed. Nu hoeft dat niet meer en bij Lars voedt ik op verzoek. Toch vind ik het wel een beetje lastig om 's avonds rond 22/23 uur uit te komen. De ene dag heeft hij 6 flessen, de andere dag 7. Zou het niet handiger zijn om op vaste tijden te voeden? Wat doen jullie?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik geef BV en voed op verzoek. Maarja, dat is een kwestie van borst trekken en voeden maar. Bij FV kan ik me voorstellen dat een vast voedingsschema wel handig is, omdat je het flesje natuurlijk eerst klaar moet maken voor je aan het voeden kunt.
    Maarrehm... laatste fles rond 23 uur: voed je 's nachts niet meer dan? Dat lijkt mij wel ideaal, :)

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier hetzelfde! Ook bv op verzoek. En ik zou idd ook wel willen dat Milan's laatste voeding om 23:00u. was. Nu moet ik er elke nacht nog 1 of 2 keer uit ;).

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoi, wij gaven de eerste en de laatste fles op vaste tijden. En de laatste fles was om 23:00 uur. Daarvoor hoefden we er niet uit, want we slapen pas tegen 23:30 uur. En verder was het op verzoek, als er maar minimaal 2,5 uur later is. Mijn ervaring is dat je jonge babies niet kunt dwingen om op de vaste tijden te eten. Ik heb het 2 dagen geprobeerd, maar werd echt gek en mijn zoontje ook. Het was zo onnatuurlijk, dus zijn we weer op verzoek gaan voeden en binnen een paar maanden kwam er vanzelf een vast ritme.

@Rozemarijke: flesjes heb je ook zo gemaakt hoor. Binnen 1 minuut staat er een flesje klaar.

5. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja tot nu toe ben ik incl maken en schoonmaken van flesje (EN luier verschonen) altijd sneller klaar dan meeste BV mama;s alleen voeden dus dat is geen enkele moeite eigenlijk..

Op tijdschema geef je normaal FV maar wel een beetje aanpassen aan je kindje natuurlijk je kunt hier zelf wel wat in schuiven...

6. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Hier ook fles op verzoek, en de laatste nu ongeveer rond half 10 of 10 uur en de eerste rond 7/8. Nog geen vast ritme dus. De eerste 1.5 maand heeft ze bv gehad, en ook toen sliep ze door..van 0.00 tot 5/6/7 uur :oops:
    Overdag laat ze precies 4 uur tussen haar flessen. Na voeding 1.5 uur wakker, weer slapen en 2.5 uur later wakker!

En idd flesje hier ook zo klaar! Heb tegenwoordig zelfs 's nachts de voeding en een schone fles boven staan zodat mocht ze wakker worden (zoals 1.5 week geleden tot zondag elke nacht rond 5 uur) ik snel een flesje heb en niet eerst naar beneden hoef :)

7. raspberry

@Kiwi: maar je moet toch warm water hebben dan? Ik vind het best een gedoe als ik eens BV uit de fles geef... Poeh, dan ligt de dame te brullen van: Ik wil eten en wel NU!

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Haha! Herkenbaar. Die van mij kon er ook wat van in het begin. Maar ach, van 1 minuut wachten en eventueel brullen verhongert geen baby.

Ja je moet warm water hebben, dat warm ik op in de magnetron precies 45 seconden, schepjes poeder erbij en schudden maar. Dus binnen 1 minuut klaar!

9. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    warm water mag je na 3 maanden gewoon uit de kraan pakken, beetje poeder erbij klaar, je hebt trouwens ook kant en klare melk (ideaal voor snachts als je geen hongerige baby hebt zoals mij) die is binnen 20 seconden warm..

ikz ie altijd reacties van; ik hoef mijn bed niet uit door de Bv mama's maar ben ikd an de enige die bij elke voeding mijn kind zijn luier verschoont ofzo? ik vind echt vies om dat niet te doen... dus je moet toch vaak je bed even uit...

10. foetbal

foetbal Actief lid

Feb 20, 2008
    209
    0
    0
    Daar kan je een fleswarmer voor naast je bed zetten. Flesje met gekolfde melk kan met dit weer volgens mij best wel buiten koelkast bewaard worden. Misschien heb je wel een balkon of een brede vensterbank waar je het op kunt zetten ofzo.

11. raspberry

@Imd: ik verschoon alleen als de luier erg vol is, of als ze een poepluier heeft. Thirza regelt op de een of andere manier dat ze 's nachts niet poept... ideaal! En een plasluier van 1 voeding is meestal niet zo veel dat er perse verschoond moet worden: die wordt door de luier zo goed opgenomen, dat ze droge billen houdt...

12. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Zowel bij ons dochtertje als nu ook bij ons mannetje doe ik het eigenlijk beide....zowel voeden op verzoek als op schema. Hiermee bedoel ik dat ik de laatste fles wil laten uitkomen op ongeveer 22.30-23.30u. Ons mannetje meldt zich 's nachts nog ergens tussen 03.30-5.30. Deze nachtfles en de volgende fles geef ik op verzoek en daarna probeer ik ervoor te zorgen dat ik weer redelijk op schema kom te zitten zodat ik 's avonds dus tegen de tijd zit dat ik wil. Dat betekent dus dat ik mijn mannetje wakker maak als dat nodig is, of soms wat extra geef als dat nodig is.

Hier hebben we ook een pak voeding en flesje boven staan. De warme kraan open, flesje vullen, snel verschonen en binnen 20-25 minuten ligt meneer weer op bed, waarna mama vaak nog een uur wakker ligt, hehe......

13. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    @Imd: ik heb het warme water direct altijd al uit de kraan genomen! Bij ons dochtertje ook al. Is geen probleem. Ons drinkwater is echt heel schoon hoor en ook vanuit de kraamzorg en CB geven ze aan dat dit accoord is.

14. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    @Rozemarijke: hier moet ik helaas toch altijd de luier verschonen. Ik deed het eerst ook niet en verschoonde dus voor de nachtvoeding niet. Maar ons mannetje plast heeeeel veel en lekt dus echt door als ik niet tussen de voedingen verschoon!

Maar als dat niet zo was, zou ik inderdaad ook niet verschonen voor de nachtvoeding. De luier neemt zo goed de urine op, dat het niet nat wordt. En dan 's ochtends weer lekker de billetjes wassen.

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    snachts verschoonde ik haar luier ook niet, alleen in het begin, als ze in slaap viel tijdens het voeden, dan puur om haar wakker te maken weer ;) . Of als hij voel leek te zitten.
    Verder pak ik hier ook geen warm water uit de kraan, wij hebben hier erg hard water, dus ik vind het geen prettig idee. Maar in de waterkoker is het ook zo klaar en soms zit er nog warm genoeg water in (overdag van mijn thee) .

16. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Nee hoor Lars heeft echt nog wel een nachtvoeding, hoop dat die er snel af is!

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Terwijl ik de reacties aan het lezen was, bedacht ik me opeens het volgende:
    Wat nou als er een grote stroomstoring is en je dus geen warm water kunt produceren?

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dan is het dus gewoon :c:!
    En moet je zorgen dat je of een gasfornuis hebt, dat gaat niet op elektriciteit. Of je warmt water op boven wat waxinelichtjes daar in warm je dan het flesje au bain-marie op.

Wij hebben ruim een jaar geleden 3-4 dagen zonder stroom gezeten (apache-helikopter tegen de hoogspanningsmast gevlogen :rolleyes:) en idd we konden dus geen flesjes opwarmen! Gelukkig gaf ik half-half borstvoeding-kunstvoeding en kon ik ze dus gewoon aan de borst nemen. Na die dagen zonder stroom had ik ze weer volledig aan de borst :D! Wij zijn die dagen overigens bij vrienden gaan logeren (in een studentenhuis, dus daar wilde ik ook geen flesjes warm maken ;)).

Verder zou je koud water kunnen gebruiken voor de melk, maar zonder stroom, geen verwarming, dan ook nog koud drinken, daar knap je niet van op ;)! Zeker niet van die kleintjes!

19. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Warm water mag je vanaf dag 1 al uit de kraan pakken. Al die regeltjes zijn weer veranderd. Het schijnt dat ons water weer 'gezonder' is geworden. Hoe het precies zit weet ik niet, maar onze dochter kreeg vanaf dag 1 lauw warm water uit de kraan.

20. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    als de kleine de ene dag op 6 en de andere op 7 flessen uitkomt is dat geen ramp hoor, je moet gewoon kijken waar de kleine zich het beste bij voelt, is dat op verzoek houd je het lekker op verzoek, maakt het niet uit dat jij het enigzins regelt ivm aantal flesjes en tijdstippen regel je het zelf toch een beetje.

@sukkie,
    warm water wordt nog steeds nergens aangeraden. een enkele keer gebruiken zal ongetwijfeld geen ramp zijn, maar om continue warm water te gebruiken voor zuigelingen zou ik persoonlijk niet doen. het drinken van warm water voor volwassenen is al niet goed, dan zou het zeker niet goed zijn voor zuigelingen.

het gaat er niet eens om dat er in warm water meer bacteriën zitten, maar veel meer metalen dan in gewoon koud water die je opwarmt.

er is geen enkele instantie waar jij bij kunt vinden dat zij aanraden of zoals jij het noemt akkoord vinden om warm water direct uit de kraan te gebruiken voor zuigelingenvoeding, zeker niet omdat die darmpjes nog zo fragiel zijn en totaal niet ontwikkeld zul je die er echt geen plezier mee doen volgens mij.

Share This Page