Tepelvormers? Ik ga er weer voor!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MI87, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hoi dames.

Voor de tweede keer ga ik de strijd aan. Ik wil weer bv gaan geven. Eerste keer een hoop problemen. Heb al een gesprek met een lactatiekundige gehad met 30 weken. Eigen initiatief om vooraf het een en ander aan een duidelijk plan te hebben.

Nu was een van de problemen dat mijn ventje nooit wilde aanhappen. Ik heb platte tepels en hij weigerde gewoon. Heb steeds met tepelhoedje moeten voeden maar daar was weer dat mijn zoontje er niet genoeg uit kreeg. (na een voeding kolfte ik 180cc dus neem ik aan dat mijn zoontje niet effectief dronk aangezien hij nooit verzadigd was)

Ook bleek na een week zijn tong en lipriem te kort. Hebben we laten klieven. En een nogal ongeduldig manneke die eigenlijk heel snel driftig werd als hij niet snel melk binnen kreeg waardoor ik altijd een gevecht had met maaiende armen, zwaaiend hoofd en hij steeds daardoor mijn tepelhoedje wegsloeg waardoor het langer duurde met aanleggen en meneer nog bozer werd.

En ondanks al die problemen

Ja ondanks al die problemen...als het dan eens goed ging vond ik het zooooo bijzonder...zo speciaal.

Weinig steun gehad thuis: ga toch lekker aan de fles.
    En uiteindelijk van ellende en onzekerheid inderdaad overgestapt...maar ik heb er maanden lang over gehuild. Ik vond het zo erg!

Nu ga ik het gewoon weer proberen. Goed voorbereid en met meer kennis op zak. Hopelijk nu een succes.

Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn tepelvormers. Van medela bijvoorbeeld.

Heeft iemand er ervaring mee? Hielp het?
    Ik zit eraan te denken ze te halen en dan bijvoorbeeld als de bevalling start ze alvast in mijn bh te doen...of moet ik al eerder beginnen?
    Ik wil namelijk nu geen tepelhoedje gebruiken. Heel misschien als opstapje maar liever gewoon gelijk op de goede manier ;)

Ik heb dus echt niks geen tepel... ik weet dat de tepel in principe niet nodig is aangezien het 'borst' voeding is en geen 'tepel' voeding maar ik las dat vooral in het begin de tepel het wel makkelijker maakt voor de baby om aan te happen.

En hoe weet ik welke maat tepelvormer ik moet hebben? Hoe meet je dat?

Alvast bedankt voor het lezen. Ik ga er met frisse moed weer aan beginnen en kan wel wat steun gebruiken :D

2. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Had er nog nooit van gehoord eigenlijk, dus helaas geen tips voor je..
    Vind het dapper dat je het weer wil proberen!! Zeker als je zo weinig steun hebt gehad thuis.

En dat stukje over maaiende armen, zwaaiend hoofd, tepelhoedje eraf en nog bozer kind, maakte me aan het lachen :D Mijn dochter is precies zo, haha!
    Ik gebruik vanaf het begin een tepelhoedje. En dat gaat wel goed. Lees graag mee voor een eventuele volgende keer ;)

3. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hahaha fijn zo'n driftkikker he ;)

Ja... misschien ben ik gek hoor maar heb er zelfs zin in. Kom maar op!!! :D

Maarja... straks als ik zwem in de kraamtranen en alle post-zwangerschapsdipjes dan moeten jullie me hier er wel doorheen slepen he ;)

4. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Hier is het bij de eerste ook nooit goed gelukt (4 mnd fulltime gekolfd ivm vlakke tepels). Ze kon niet aanhappen en werd daar behoorlijk gefrustreerd van.

Bij de tweede vol goede moed weer begonnen en bij haar lukte het wel (terwijl zij 4 weken eerder geboren is qua termijn in vergelijking met de eerste). Ja af en toe moest ik ook even proberen te vormen met de hand, maar het lukte wel en na 4/5dagen ging het zonder moeite.

Nu geef ik al bijna 4 mnd borstvoeding en mijn tepels zijn niet vlak meer. Ik denk dat dit komt door de borstvoeding want bij haar geboorte waren ze nog wel vlak. Ik zou het gewoon proberen, misschien snapt je tweede het ook wel in een keer? :)

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ja dat ga ik zeker doen! Ik kreeg door de borstvoeding inderdaad ook tepels ...soort van. Maar ze gingen ook weer snel terug naar oude vorm. Toen was mijn zoontje al zo gewend aan het 'siliconen' gevoel van de hoedjes. Zodra hij dan echt 'huid' kreeg snapte hij er niks meer van.

Ik hoop inderdaad dat de vormers op een gegeven moment niet meer nodig zijn dan.

Maar ik kon er op google weinig over vinden... hier is ook nog weinig reactie. Denk niet dat ze veel gebruikt worden?

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik ken ze wel, maar van nadat de voeding al gestart is. Hier komt er steeds melk uit mijn borsten als ik ze gebruik omdat die dingen tegen je aandrukken. Ik heb na twee keer niet succesvol gebrobeerd borstvoeding te geven. (En heen lang kolven) niplette van avent gebuikt, ik heb die dingen 6 maanden elke dag de hele dag gedragen en ik heb nu een soort van gewone tepels waar mijn zoontje goed aan kan drinken.

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    De niplette ken ik ja. Maar in de zwangerschap al gebruiken ben ik niet zo happig op. Mocht het na de bevalling niet lukken is het altijd een optie.

Maar nooit aan gedacht dat ze melk eruit duwen die vormers... ik hoop ze ook alleen in het begin nodig te hebben.
    Zouden ze dan ook evt. melkkliertjes af kunnen klemmen?

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik las idd ook dat je ze al in de zwangerschap kunt gebruiken.
    Zelf heb ik ook geen tepels, ja wanneer ze er aan zit even maar ze zijn heel snel weg. Gebruik nu een tepelhoedje, wanneer ze goed drinkt koppel ik af, en haal snel het hoedje weg en leg weer aan. De eerste keren likte ze alleen aan de tepel, nu heeft ze al een paar keer gedronken zonder! Je kan ook eerst even kolven, en daarna snel aanleggen.

Herkenbaar trouwens van de maaiende armpjes... Erg handig wanneer ze klaar is en het tepelhoedje nog vol melk zit ahum.. :p
    En ook idd bij het aanleggen, slaat ze telkens dat ding van mijn borst af ;)

Zelf vond ik het borstvoedings boek van de lll erg handig, heb ik veel aan gehad.

9. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Heb ook vlakke tepels en verder nog grote tepels en volle borst. Mijn zoontje kon ook niet aanhappen. Heel veel problemen mee gehad. Toen had een lactatiedeskundige me gezegd om de Medela Swing kolf te kopen. Deze hebben een functie waarmee je de tepel kan "voorbereiden" zodat deze meer naar buiten komt te staan. Je melk wordt er ook al mee door opgezogen waardoor het makkelijker is voor je beebje om de eerste melk te drinken. Dit ging heel goed bij mij.

10. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    O das ook een idee. Dus eerst dan kolven om een soort van tepel te krijgen?
    Ik heb namelijk de medela swing...is een enkele... wel tweedehands. Opzetstukken wel nieuw gekocht, en wilde een nieuwe aanschaffen als het allemaal goed gaat maar dan een dubbele. Altijd handig een voorraadje ;)

En hoe lang doe je dat? Kolven ervoor?

Mijn zoontje was er ook nog zo eentje die alleen de melk dronk die uit mijn borsten 'spoot'... zodra dat weg was en hij echt aan het werk was werd hij boos en begon te maaien en liet los... wat hem betrof moest het allemaal maar gewoon in zijn mond stromen ;) en inderdaad sloeg hij altijd een overvol hoedje weg, alles onder! En weet het niet maar borstvoeding word echt sticky als het opdroogt hahaha

Weet iemand nog hoe je de maat van je tepel opmeet? Wil sowieso wel weten welke ik heb.

11. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Oh ik lees ook mee! Hier ook vlakke tepels :)

12. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik kolf tot de tepel goed gevormd is of tot de melk stroomt.
    En heb met een lk gekeken welke maat ik moest hebben qua borstschild/tepelhoedjes.

13. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Oke... zou van mezelf echt niet weten. Waar moet je dan op letten?

Kolven tot de melk stroomt...hmmm hier spoot het al zodra meneer in zijn wiegje snoof... :D werd er zelf gek van.

Deel Deze Pagina