Ben een week bezig met overgang van potje naar vers. Avondmaaltijd gaat inmiddels redelijk, maar fruit totaal niet. Hij heeft al een week bijna geen fruit op, zelfs niet als ik het toch maar pureer en er kleine stukjes overblijven. Op KDV eet hij wel fruit, is toch vreemd? Ik ben echt radeloos.... hij huilt alleen maar heel hard als hij in zijn stoel moet en ziet dat de fruithap er aan komt. Zelf doen proberen we ook steeds, maar hij pakt wat, stopt het in zijn mond en spuugt het allemaal weer uit. Wat moet ik nu doen? Combi van vers met potje trapt hij ook niet in.... heb ik ook eergisteren geprobeerd....... Als je kindje zo begint te huilen, dan is het eten geen feest, maar om dan maar niets te geven is ook niet goed. Later nog eens proberen maakt geen verschil..... Zijn er lotgenoten?
Hoi hoi, ik vraag me af waarom op het kdv het wel goed gaat en thuis niet. Waarschijnlijk is daar genoeg afleiding en eten ze allemaal tegelijk fruit. Wat zeggen de leidsters? Heb je al een keer geprobeerd om bijvoorbeeld een hele banaan te geven? Vaak vinden ze heel interessant om zelf vast te houden en tegelijk hapjes te nemen.
Ja Kiwi, dat met de banaan heb ik ook op deze manier geprobeerd. Hij vindt het niet lekker. Hij knijpt hij proeft en doet het dan weg. Op kdv eten ze tegelijk fruit, maar dat doe ik tegenwoordig ook met hem. Dus hij ziet mij ook eten. Ik zal het nogmaals met kdv opnemen hoe het er daar aan toegaat.....
Huilen kan ook een teken zijn van dorst, probeer eens wat water te geven en dan wat fruit. Je weet maar nooit. Ik lees hier wel vaker over periodes dat fruit slecht wordt gegeten. Mijn eigen zoontje heeft ook een tijdje gehad dat hij geen stukjes meer wilde maar alleen geprakt, toen even helemaal niet (was gelukkig maar een paar dagen) en nu gaat het er weer in als zoete koek. Wij hebben altijd van dat knijpfruit achter de hand (zonnatura)... dat wil hij eigenlijk altijd wel.
Drinken geven we hem ook, dan is hij wel even wat rustiger, maar dan moet je de grootste moeite doen om tussendoor een hap naar binnen te krijgen bij hem. Wat doe ik toch verkeerd? Kan wel janken inmiddels
Je doet niks verkeerd hoor! Dit is een algemeen bekend probleem. Heel veel kinderen eten niet zoals ouders het liefst zouden willen. Jij doet er in ieder geval alles aan om het zo leuk mogelijk te houden. Je kunt je zelf echt niks verwijten. In een ander topic hieronder las ik net dat een warme fruithap bij sommige kindjes beter in gaat dan koud. Proberen waard misschien?
He Inez! Je doet niets verkeerd hoor! Echt niet. Je kindje heeft gewoon bedacht dat hij een soort van macht heeft en dat is niet persoonlijk! Hij is aan het leren en dit hoort erbij. Probeer die pakjes knijpfruit eens, wie weet vindt hij dat wel wat. Dan krijgt hij toch wat fruit (en met groenten heb je ze ook) binnen en dan voel jij je ook wat geruster. En ondertussen, gewoon blijven proberen. Probeer stukjes aardbei, frambozen, bramen (geven wel enorme vlekken) etc. Hanteer gewoon weer een bepaalde tijd en hup, na die tijd ruim je het op (en eet je het lekker zelf op). Als je bang bent dat je kindje onvoldoende vitamines binnenkrijgt kun je verse sappen geven (bijvoorbeeld AH) aangelengd met water of een multivitamine speciaal voor kinderen.
Ik wil wel knijpfruit kopen, maar dat lijkt me weer bijna hetzelfde als een potje en daar wil ik vanaf. Ik waardeer jullie adviezen wel enorm hoor, begrijp me aub niet verkeerd. Hoe zouden jullie het aanpakken als de kleine eerst zit te huilen.... troosten of laten huilen en dan proberen, tussen het huilen door wat geven.... uit stoel halen en later nog eens..... nog iets anders.
Lastig. Al is mijn zoontje een hele goed eter ook hij heeft heus van die momenten dat hij veel weigert. En idd dat huilen hebben we hier ook gehad. Frustrerend! Soms helpt eerst iets te drinken hier. En als dat ook niet ging dan haalde ik hem toch weer uit zijn stoel. Ik merkte wel hoe liever ik wilde dat hij at hoe meer hij weigerde. Dus liet ik hem verder zijn gang gaan. Met tegenzin laten eten werkt toch niet. Als hij dat een paar dagen achter elkaar had, dan probeerde ik toch tussen het spelen door toch iets in zijn mond te stoppen. Dat ging wat makkelijker. Eet je zoontje trouwens buiten makkelijker? Tijdens wandelen bijvoorbeeld? Als we aan het wandelen waren dan gaf ik hem bijv. stukjes mandarijn en dan ging het ineens wel. Het beste is toch denk ik om er rustig mee proberen om te gaan en niet een strijd gaan maken. Maar dat doe jij ook niet, heb ik het idee. Ondertussen blijven aanbieden, op verschillende tijdstippen. Wie weet eet hij later op de middag wel zijn fruit.
Ja, ik begrijp dat je knijpfruit als ongeveer hetzelfde ziet als een potje... met een groot voordeel dat hij het zelf kan leren doen. Je moet het zien als een alternatief voor af en toe (bijvoorbeeld als je onderweg bent.. en nu dan even om af en toe toch wat fruit erin te krijgen). Als mijn zoontje heel erg huilt dan haal ik hem er wel uit (na een keertje proberen te troosten) en laat ik hem even zijn gang gaan en proberen we het later nog wel een keer. Eten moet wel leuk blijven. Hier hebben we dus ook een periode gehad dat er echt slecht fruit gegeten werd. We hebben dat opgelost door vruchtensappen aan te bieden en ons (proberen) vooral niet druk te maken.