mijn dichter is 7 maanden, en kan nog steeds alleen van rug naar buik rollen, zitten kan ze ook goed, alleen zitten nog wel wat wankel.. maar van buik naar rug kan ze nog steeds nietze probeert ook niet te kruipen.. ben nu beetje bang dat ze ene achterstand heeft.. of maak ik me zorgen om niks>>
Geen paniek! Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tot het tweede jaar loopt de ontwikkeling niet gelijk met welk ander kind dan ook. Onze dochter is bijna een jaar en is ook 'laat' met alles. Ik heb me er ook wel eens druk over gemaakt, maar alles komt zoals het komt.
thnx mol81 ik kan soms echt stressen om niks, ik weet dat ik ook niet naar andere kindjes moet kijken, maar toch doe ik het wel..
De mijne kan net zo veel, of weinig! Maar dat is prima toch? Mijn mannetje trekt zich wel aan de handjes op tot staan, maar dat doet hij al heel lang. Verder ook absoluut geen poging tot kruipen of iets, en terug rollen ook niet. Gewoon krijsen, dan komt mama vanzelf! Maar volgens mij loopt hij niet achter ofzo hoor? Alles op zijn tijd, misschien dat die van ons weer vlotter gaan lopen of praten! haha!
Milan rolde ook laat om, ineens had hij het in de gaten. En de dag dat hij 8 maanden werd kon hij van de een op de andere dag tijgeren! Ik zou me er niet druk om maken. Ieder kindje heeft zijn eigen ritme!
mijn zoontje kon zich met 5 maand omrollen, hij heeft dat toen 1 of 2 keer gedaan heel misschien een 3e keer, maar het is op 1 hand te tellen, met 8 bijna 9 maand ging hij pas echt rollen beide kanten op, vanaf toen ging het heel snel, toen begon hij ook met kruipen en zichzelf optrekken en nu kan hij alweer een paar pasjes los lopen !! maak je er maar niet te druk om, elk kind ontwikkeld zich in zijn of haar eigen tempo, veel kindjes kunnen al woordjes zeggen met 1 jaar, maar mijn zoontje kan echt nog helemaal niet buiten mamamama papapapa mampamapa hmmm aaaaarhhh ( echt het brabbelen nog )
Het is moeilijk niet naar andere kinderen te kijken. Ik weet het, want ook ik doe dat wel. Mijn buurjongen is 2 maanden jonger als Wesley en die loopt al. Wesley is nu bijna een jaar en kan niet van buik naar rug rollen. Kruipen is hier ook nog niet aan de orde, hij tijgert nog maar net 1,5 maand. het rollen van buik naar rug is ook pas rond de 9 maanden als je een gemiddeld kind hebt. Ik heb ergens op internet het schema gevonden over het Wiechenonderzoek, hetzelfde schema wordt ook door het consultatiebureau gebruikt. Wees niet bang, het komt uiteindelijk toch wel in 99% van alle gevallen goed. En mocht het niet goed zijn, dan hebben ze dat op het CB ook wel snel genoeg door.
hier een meisje wat prima kon zitten met 6 maanden, maar verder écht niets deed. Rollen? Echt niet! Pas vanaf 9,5 kwam er beweging in . Toen ging het 6 weekjes even snel. Rollen, billenschuiven en optrekken in die weken. Inmiddels is ze al weer wat ouder. Ze is uiteindelijk los gaan lopen met 16 maanden. Niet overdreven langzaam, maar ze is duidelijk niet zo vlot met deze dingen. Ach ja, het is allemaal prima
hoi meid... maak je geen zorgen.. wij hadden hetzelfde.. onze toch wel pittige meid was erg lui en had besloten dat ze niet op haar buik wilde... dus als ze dan moord en brand ging krijsen dan draaiden we haar meteen weer om... met ruim 7 maanden rolde ze nog niet.... van de fysio gehoord dat we haar gewoon op haar buik moeten leggen... en nog meer op haar buik leggen en nog meer op haar buik leggen... binnen 2 wken rolde ze de hele woonkamer door en begon ze ook tijger bewegingen te maken... het advies dat ik kreeg als je het wil stimuleren is op de buik.... speelgoed net buiten bereik.... en dat dagelijks meerdere keren.. bij ons heeft het goed geholpen... maar misschien is die situatie anders dan die van jou? en ieder kindje heeft natuurlijk zijn eigen tijd.. gr Jose
@danoek: zou je misschien een link naar dat schema kunnen plaatsen? Mijn dochter is nog lang niet aan omrollen toe, maar het cb 'tikte mij op de vingers' laatst over dat ze nog niet zo goed haar hoofd omhoog kon houden als ze op haar buik ligt. Vanaf haar geboorte is mij al door hun gezegd dat ik 5x per dag met haar moet oefenen op de buik. Vind dit zelf een beetje overdreven dus ben wel benieuwd naar dat schema en waar ze zich dus op baseren.
Tsja, mijn oudste dochter kon met 7 maanden echt nog niet zelfstandig zitten of kruipen.. Zitten deed ze met tien maanden, kruipen heeft ze nooit gedaan (ze was 'n billenschuiver). Ze is nu zes en 't is allemaal goed gekomen, zonder gedoe..
Iemand vroeg naar 't Wiechenonderzoek? http://www.rivm.nl/jeugdgezondheid/images/EC%2520Wiechenonderzoek.pdf O, wacht, da's die voor 15 maanden en ouder.. Solly!
zou me idd niet te druk maken: elk kindje ontwikkelt zich in een ander tempo. En mensen vinden het ook maar al te leuk om te zeggen wat hun kind al wel kan. Doen we allemaal natuurlijk want aar ben je nu eenmaal trost op, maar het kan je idd onzeker maken als je hoort wat andere jongere kindjes al kunnen. Ter vergelijking: ons meisje is bijna 1 jaar. Omrollen??? als ik ze op de buik leg weet ze niet hoe snel ze naar de rug moet rollen, maar vd rug naar de buik doet ze niet. Dus leren kruipen wordt ook lastig, liggend op de rug Los zitten kan ze vanaf 7,5 maand goed en doet ze ook het liefste: ze wil alles in de gaten houden. Staan of lopen??? Echt niet. Soms maak ik me er weleens druk om, maar ik weet zeker dat er nix mis is en dat ze gewoon wat later is dan de meeste andere kindjes. GENIEt van je kindje.
Volgens de schema van het CB 'hoort' een baby van 8-9 maanden te kunnen omrollen, vanaf 10 maanden tijegeren en kruipen enz. Maar dat zijn de 'gemiddelde' kinderen. aangezien er veel kindjes zijn die al met 5 maanden rollen, zullen er vast veel zijn die dat veel later doen dan 9 maanden, anders kwamen ze niet op die gemiddelde uit. Mijn ervaring is dat het ook ineens snel kan gaan. Mijn kinders zijn twee maanden te vroeg geboren, en tot een paar weken geleden liepen ze ook bijna twee maanden achter in ontwikkeling. Maar sinds een paar weken zijn ze echt in een rap tempo aan het inhalen. Ze rollen van de buik op de rug (andere kant nog lang niet), grijpen naar hun voeten, pakken speelgoed over van ene naar andere hand, kunnen zitten (mogen nog niet) enz.. En dat deden ze allemaal ineens.. dus wie weet gaat je dochter morgenochtend wel omrollen
mijn kleine kan ook nog niet kruipen of tijgeren en ook niet van buik naar rug rollen. Hij kan sinds kort zitten als ik hem neerzet.
Joh, maak je inderdaad alsjeblieft geen zorgen hoor! Je kindje is echt niet langzaam oid! Mijn zoontje doet ook nog niet zoveel. Rollen kan hij wel, maar hij doet het weinig. Ligt het lekkerst op zijn rug. En zitten, da's nog even een stapje te ver hoor voor hem! Mijn zoontje gaat vanaf deze week ook een andere dag naar de creche, en daar zit hij op een groep met drie andere baby's van zijn leeftijd (op de andere dag is hij de jongste, rest is 1+). Het viel me op dat een van de andere baby's al veel meer kon dan mijn zoontje. De leidster vertelde dat hun ervaring is dat 'eerste' kindjes zich wat minder snel ontwikkelen (motorisch) dan 'tweede' en volgende kindjes. Geen idee of dit ooit onderzocht is, maar vond het wel treffend eigenlijk!
Ik denk eerlijk gezegd ook dat veel ouders zich zorgen gaan maken door bijv. verhalen hier op het forum en irl... Hoe vaak hoor je ouders wel niet zeggen: "Oh die van mij kon met 5 maanden al zitten?" Vaak hoor je alleen de succesverhalen zeg maar, en wordt er niet bijverteld dat die van hun nog niet doorslaapt bijvoorbeeld. Oh, en Kenji kan zich ook nog niet omrollen hoor. Heeft ie net 2 keer gedaan, toen hij doorhad dat als je naar links gaat hangen, je vanzelf doorrolt naar je rug. Maar het kwartje valt nu niet meer, dus hij blijft nu lekker op zijn buik liggen.
Wat ik al eerder zei, jongens zijn altijd minders snel dan meisjes... En logisch dat 2e kindjes altijd wat sneller zijn die pikken alles op van broer of zus
bedankt voor jullie antwoorden dames mijn meisje doet wel veel brabbelen, met duidelijke klanken.. heb het iedee dat ze op gebied van praten veel sneller is dan met rollen enzo... heb wel gezien dat ze vandaag op haar rug lag en met haar beentjes zich probeerde af te zetten.. is dat tijgeren? weet eigenlijk niet eens wat tijgeren psies is