Ik hoop dat iemand hier nog wat tips heeft voor mijn volgend probleem. Mijn zoontje wordt laatste tijd heel vaak wakker midden in de nacht, terwijl hij heel vroeg al heel goed door sliep. Als hij goed aan voelt in z'n nekje, dan is hij ook meestal met wat geduld weer in slaap te krijgen. Maar vaak voelt hij koud aan in z'n nekje, en dan lukt het ook niet echt meer om hem in slaap te krijgen. Maar wat kan ik nou nog doen, want ik heb zo'n idee dat het niet meer klopt. Afhankelijk van hoe hoog de kachel staat, is het hier 's avonds zo'n 20-21 graden, die gaat uit als wij gaan slapen. 's Ochtends zo'n 18 graden. Hij sliep met een romper met korte mouw, een lange pyama bestaande uit één stuk en een winterslaapzak zonder mouwen. Laatst hebben we eens gekeken hoe het ging als hij dat aan had, maar dan met een romper met lange mouwen en sokken. En we hadden de kachel op 22 graden gezet voor in de avond. Hij sliep die nacht goed door. De volgende nacht hebben we precies hetzelfde gedaan, alleen dan de kachel weer op 21 graden. Toen sliep hij dus weer niet door. De nacht daarna weer op 22 graden maar zonder sokken, maar toen werd hij toch wakker. Nacht daarop met sokken hielp ook niet echt. Maar meestal voelt hij dus koud aan in z'n nekje, maar hoe zou hij het nou nog koud kunnen hebben? En is het wel goed om hem al nog meer aan te kleden en zoja, wat kan ik hem nog meer geven? Mouwen zijn nog veel te lang van z'n slaapzak, dus daarom dat die nog niet eraan vast zitten. Zou dat echt nog zoveel verschil kunnen geven? Of is het toeval dat hij eens een keertje door sliep en is het gewoon iets anders? Als hij in ons bed ligt met slaapzak (tegen het vele draaien) en onze deken, dan slaapt hij ineens wel weer heel goed en slaapt zelfs nog erg lang uit. Maar in zijn eigen bed denk ik niet dat het veilig is om een dekentje te gebruiken, aangezien hij daar ook vaak draait en op z'n buik ligt. Dus voor daar lijkt het me niet echt handig. En om nou een mutsje op te doen zodat z'n hoofd ook wat warmer blijft lijkt me nou toch ook geen oplossing. De thermometer werkt ook niet echt mee, want die zegt ook iedere keer wat anders. Maar laatste paar nachten dat hij wakker werd en koud in z'n nekje aan voelde, zei die toch nog zo'n 36,5 graden gemiddeld. Ik weet nou gewoon niet meer hoe ik het moet zien. Is hij dan echt zo'n koukleun en moet het gewoon warmer worden met warmere kleding en/of de kachel? Of kan het echt niet met kou te maken hebben?
Hier ook een koukleimpje....weet werkelijk nu al niet wat ik hem aan moet doen als het echt gaat vriezen Hij heeft nu een dikke pyjama aan ( expres zonder romper ivm dat het kouder moet worden nog hahaha ) en de puckababy winter editie al....en nog vaak word hij wakker.... Het is wek kouder op zijn kamer, rond de 15/16 graden ( hele dag raam open en geen verwarming aan...frisse lucht slapen ze beter....) Maar ik zou toch mouwen aan de slaapzak doen, werkt hier altijd erg goed!
Dochter had dat ook. Op 14 maand heb ik haar met pyjama en winterslaapzak onder een donsdeken gelegd. En toen ging het weer wel. Zij draait overigens ook veel in bed, maar op die leeftijd vond ik haar echt wel oud genoeg voor een deken. Dat ligt niet vast, dus als ze eronder kan raken, kan ze er ook echt wel weer vanonder komen. Ik heb toen dit deken gekocht: Hé Bamboo Deken/dekbed 135 x 100 cm - Dekbedden voor bedden - Dekbedden en Kussens - Baby slaapt - Dreambaby, geschikt voor baby's. Geen idee of het een verkoopspraatje was, maar het werkte voor mij (en voor de dochter).
Mijn kereltje is ongeveer even oud en wordt de laatste weken ook veel wakker 's nachts. Bij hem komen er kiezen door. Misschien heeft jouw mannetje daar ook last van? B voelt altijd eerder warm dan koud, terwijl hij in een koud kamertje ligt met een romper korte mouw, pyjamatrui en slaapzak zonder mouwen. Ik hoop dat het over is als de laatste kies door is, hoewel ik het ook wel lekker vind als dat warme lijfje bij ons komt liggen.
Hier: een romper, maillot, boxpakje/pyama, slaapzak en daar leg ik nog een deken overheen (zo'n deken die je gebruikt bij pasgeboren baby's).
Hier hebben wij dat probleem ook. Afhankelijk hoe koud het die nacht gaat worden zetten we de verwarming hoger of lager. Misschien binnenkoer toch de mouwen eraan maken.
Ik vind dat ook altijd lastig, dus echt een tip heb ik niet. Op de kamer van mijn dochter wordt het in de nacht 16 graden als de verwarming beneden lager staat. Ze heeft alleen een romper aan met een winterslaapzak van de Hema. Voelt altijd warm aan en nooit wakker. Als het echt flink kouder wordt buiten dan kan ik er nog een deken bij doen, maar die trapt ze toch af.
Hier ook een kouwelijk type. Ze ligt nu in een romper, pyjama aan 1 stuk, sokjes, puckabag winter. En ik kreeg de tip van een andere moeder (die gastvrouw is van optidee (producten van een speciale microvezel)) om eens hun strandlaken om het matras te vouwen (als matrashoes) en wonder boven wonder, het helpt. Ik heb er zelf een aangeschaft en ze slaapt heerlijk. Vorige week zat hij in de was en een nacht zonder geslapen en toen wel 4x wakker van de kou...... Mijn zoon is trouwens warmbloedig, die ligt te zweten onder een dun zomerdekentje
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal ze komende week eventjes uit proberen om te kijken of er iets van zou helpen. Het viel me afgelopen nacht trouwens wel op dat de ene kant van z'n hoofd wel wat kouder is dan de andere kant van z'n hoofd. Dus misschien dat hij dan te lang stil gelegen heeft ofzo? Ik weet het ook niet. Maar hij werd wel wakker nu terwijl de verwarming nog aan stond. Dus dat is wel gek.. Tandjes/kiezen komt het denk ik niet door. Hij heeft bijna alles al, alleen de laatste kiezen niet en alleen z'n laatste hoektand is dan bezig met doorkomen. Maar hij had met die andere ook niet zoveel last ervan en het speelt ook al wel wat langer. Dus ik denk niet dat het daardoor komt, maarja zeker weten doe je dan natuurlijk ook niet echt. Toen hij ook eenmaal even op ons bed zat gisteren, ging z'n temperatuur ineens weer goed omhoog. En hij heeft vannacht een keertje even zonder slaapzak bij ons gelegen en hij werd vanochtend ook goed warm wakker.
zou sowieso een deken geven, die warmte is zo anders alsvan een slaapzak. Hier hebben ze vanaf dag 1 onder een katoenen deken met een lakentje geslapen.
Mijn zoontje draagt 's nachts een romper lange mouw, pyjama lange mouw en slaapzak zonder mouw nu nog, wel een dikke winterslaapzak. Maar hij slaapt ook nog onder een deken, eigenlijk altijd gedaan met een slaapzak, omdat ik zelf niet kan slapen zonder iets over me heen, geen idee of hij hem voor de warmte ook echt nodig heeft. Heb gewoon zo'n katoenen ledikant deken. Mijn zoontje slaapt trouwens ook op zijn buik, hij heeft vaak ook 1 warme en 1 koude wang, de wang waar hij op ligt is lekker warm en de ander is koud, maar hij lijkt er geen last van te hebben
De ergo pouch slaapzak 3.5 tog kopen en bambino merimo wollen pyjama gegarandeerd niet meer koud 's nachts. Hier die klamme puckababy heel snel de deur weer uit gedaan. Ze werd in deze slaapzak altijd wakker van de kou. Nu met ergo pouch 3.5 Tog heerlijk warm absoluut een aanrader!!! Zitten geen mouwen aan maar die heb je ook echt niet nodig deze slaapzak is in een woord GE-WEL-DIG
Dochter draagt 's nachts wol van manymonths. Afhankelijk van de temperatuur 1, 2 of 3 laagjes. Alleen hoogzomer in een katoenen romper of alleen luier.
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb hem nou afgelopen nacht onder een dekentje gelegd. Maar hij werd binnen een uurtje daarna gillend wakker en voelde best warm aan. Dus wij vermoeden dat hij het toch te warm had daarmee. Heb hem later zonder slaapzak onder de deken gelegd en nou heeft hij weer een nacht doorgeslapen. Dus ben benieuwd of het nou toeval was of dat het nou vaker goed gaat..
Hier ook een koukleumpje die veel wakker was de laatste tijd. Hoewel ik niet het idee had dat ze het koud had, toch maar eens anders aangekleedt en ze sliep meteen weer door..Ze slaapt nu in een romper met korte mouwen, een pyamaatje en de winterslaapzak (met mouwen) van de Hema.
Bij mijn dochter waren ook vaak de mouwen van de slaapzak te lang en toch liet ik, al dan niet omgevouwen, die er toch aanzitten als ik het idee had dat ze vaak wakker werd door kou. Als dat niet meer hielp deed ik ook de katoenen ledikantdeken er nog overheen en dan redde ze het wel de winter door.
Sorry dat ik inbreek ts! Kan de ergo pouch ook achterstevoren aan? Onze jongste heeft het ook koud, maar trekt zelf zijn slaapzak uit als deze normaal zit. Achterstevoren en het probleem is opgelost
Hier ook zo'n kind wat het snel koud heeft. Sinds we een dekbedje gebruiken en een zomerslaapzakje ipv een winterslaapzak gaat het heel goed. hij ligt er ook tot aan zn oren onder.
Achterstevoren gaat denk ik niet zo makkelijk omdat er echt vorm aanzit zeg maar. Maar boven aan bij de rist gaat nog een klepje met een drukknoopjes overheen ze kunnen dus niet meteen zelf aan de rist want daar zit nog een stukje stof over wat je vastmaakt met drukknoopjes. De puckababy trok ze ook altijd zelf uit maar met deze ergo pouch nog nooit gebeurd. Die 3,5 tog slaapzak is echt fantastisch nooit meer een koud kindje hier ideaal echt dubbel en dwars zijn geld waard.