22.00 uur naar bed, hoe schema omgooien naar 19.00 uur?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door shampoo, 14 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Onze meid is nu 10,5 week oud en gaat altijd pas slapen na de fles van 22.00 uur. Eerder lukt niet omdat ze dan echt niet in haar eigen bedje wil gaan slapen. Het is dan veel huilen en ik loop dan wat rondjes met haar en dan bedaart ze wel en valt op mijn arm in slaap. Leg ik haar dan in bed dan is het meteen weer mis. Verder hebben we overdag en na 22.00 uur hier geen last van. Dan leg ik haar wakker in haar bed en valt ze zelf in slaap. Ik zie deze uurtjes voor 22.00 uur dan ook echt als haar huiluurtje(s).

Zo zien haar slaapjes er nu uit:

22.00-9.15 uur slapen (om +/- 6.00 fles)
    dan badje en daarna fles en spelen
    11.00 - 13.30 wakker in bed/slapen
    16.00-17.00 slapen
    19.00-20.00 slapen en dan huiluurjes tot 22.00 uur

De flessen zijn om 6.00-10.00-14.00-18.00-22.00 uur

Nu ik nog vrij ben (nog zo'n 2,5 maand) vind ik het niet zo erg dat ze pas na de fles van 22.00 uur gaat slapen en om 9.15 uur wakker wordt (met een flesje van 6.00 uur). Maar als ik straks ga werken dan wil ik toch echt naar een slaapschema van 19.00-7.00. Een half uurtje eerder of later vind ik ook prima, maar in ieder geval rond deze tijden.
    Hoe moet ik dit gaan veranderen? Zou het makkelijker gaan als die huiluurtjes eenmaal voorbij gaan? Ze zeggen toch ong. na 3 maanden? Of kan ik het nu al aan gaan pakken? En de huiluurtjes dan?
    Hoe ziet jullie avond er dan uit? Badje? Hoe laat en hoe doe je dat dan zelf met eten?

Jee, wat een vragen hè! ;) Ik hoop dat ik een beetje kan zien hoe jullie dag/ avond er uit ziet en dat jullie tips hebben!
    Alvast heel erg bedankt!

Groetjes shampoo

2. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Komt vanzelf wel, ik zou eht niet te veel afdwingen.
    Die huiluurtjes gaan straks ongemerkt voobij..

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Shampoo,

Echt heel grappig want ons schema ziet er echt precies hetzelfde uit. Ons kindje is bijna 11 weken. Alleen slaapt die van ons soms helemaal niet s'avonds. Ja pas na zijn laatste fles die krijgt hij iets eerder dan die van jouw om 21.00 / 21.30. Ook zijn de slaaptijden overdag soms wisselend hier nog niet echt vaste tijden. Leg hem gewoon in bed zodra hij moe is en dus (nog) niet op vaste tijden.

Die tijden waar jij het over hebt van 19 tot 7 komt later pas en gaat vanzelf. Denk tussen maand 4 en 6 als ze ook fruithapje gaan krijgen en de laatste fles komt te vervallen. Helaas nog even geduld en wat Jimmy zegt je kunt het niet afdwingen. Wees maar blij dat je kindje zo goed en lang doorslaapt toch?

gr vruchtje

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier was mijn zoontje toen hij zo oud was ook met geen stok in bed te krijgen 's avonds.
    Ik hield hem dan lekker bij me beneden.
    Na een maand of 3 was het inderdaad opeens over.

5. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Hihi, ja toevallig! Hier zijn het ook niet precies deze tijden hoor. Ik heb het globaal genomen. De ene keer een half uurtje eerder of een half uurtje later. Maar dit is ongeveer haar dag. Tja en als we een keer weggaan of wandelen dan komt het weer wat anders. Ik kijk ook naar vermoeidheidssignalen en meestal is het zo rond deze tijden.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik vind dat soms ook heel moeilijk om in te schatten wanneer hij nu moe is en naar bed toe moet. Misschien heel stom, maar ik vind het namelijk zielig om hem boven in bed te leggen als hij toch misschien niet moe is. Nu merk ik steeds meer dat als hij moe is en in bed gelegd wordt (wakker) hij gewoon eerst even aan keutelen is voordat hij in slaap valt.

Van de week was hij heel lang wakker achter elkaar vanaf 14.30 tot 21.00 uur. Denk dat hij gewoon oververmoeid was (ook huilerig). Wij hadden hem denk ik niet te snel uit zijn bedje moeten halen toen hij lag te huilen/piepen. Waarschijnlijk heeft hij het gewoon nodig om dat te doen voor hij in slaap valt.

Ik vind opvoeden best lastig en ben soms ook misschien iets te onzeker grrrrr

7. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam

Heb precies hetzelfde als jj hoor! Ik vind het ook allemaal zo moeilijk... Het valt niet mee. Ik vind het heel lastig om vermoeidheidssignalen te herkennen. Een gaap is duidelijk, maar soms ligt ze dan nog een half uur rond te kijken in haar bedje. Ik vind dat ook heel zielig (net of ik haar niet genoeg aandacht geef), maar laat haar toch liggen. En dan valt ze vanzelf in slaap. Ik heb ook vaak dat ik haar te vroeg of juist te laat in bed leg. Dan is ze al aan het jengelen en dan moet ik haar eerst rustig krijgen voordat ze gaat slapen. Jammer dat je er geen handleiding achteraan kreeg bij de bevalling, hihi.:D

En dan zie ik anderen met een kleine; het gaat daar allemaal zo goed en natuurlijk en dan begin ik helemaal aan mezelf te twijfelen en vraag me zo af hoe zij dat dan doen....

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ja heeeeeel herkenbaar. Ja zo een instructieboekje zou inderdaad handig zijn :). Het liefst heb ik voor hem ook een beetje een vast schema bijvoorbeeld altijd max. na 1,5 dat hij wakker is (incl. voeding) naar bed. Of eerder als hij moe is.

9. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier sliep ze ook pas rond 5 maanden om 20u. Laat ze zelf haar ritme zoeken, ze is nog zo jong! en van 22-9u slapen is echt supergoed hoor, dat doet nona nog niet!

10. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Ik kan haar trouwens niet later naar bed doen want ze valt echt als een blok in slaap om 20u. Maar zoals ik zei ze vinden zelf hun ritme wel hoor!

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Met 10 weken een schema afdwingen? Heel knap als het jou gaat lukken.
    Ook ik zeg, laat ze lekker zelf aanmodderen. Het komt echt wel binnenkort goed hoor.
    Met 10 weken lag mijn zoontje wel om 19:00 uur op bed, maar kreeg nog een voeding om 23:00 uur en sliep daarna tot 7:00 uur. Overigens heb ik nooit afgedwongen om hem om 19:00 uur te laten slapen, dat is vanzelf zo gegaan. Pas met 5 maanden sliep hij van 19:00 uur tot 7:00 uur. En zoals ik het hier op het forum lees zijn er maar weinig kinderen die het eerder deden en heel veel pas later.
    Ik zou het lekker zijn gang laten gaan.

12. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam

Natuurlijk bedoel ik nog met een voeding om 22.30/ 23.00uur. Maar het late naar bed gaan hoop ik toch echt een keer naar 19.00 uur te krijgen.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik snap wel dat je dat bedoelde hoor. Wat ik wil zeggen is dat ze nog te jong is om een een bepaald ritme te hebben. Je kunt 2 dingen doen in mijn optiek.
    Of je wacht totdat ze iets ouder is en dan zal haar schema tussendoor nog wel 100 x wijzigen (want zo gaat het eenmaal, je denkt net dat je in een vast ritme zit en ze gooien het zo weer om) en uiteindelijk met een maand of 4 a 6 heb je het schema dat je wilt (uitzonderingen daar gelaten want er zijn genoeg kindjes die echt niet om 19:00 uur kunnen slapen) of je legt haar om 19:00 uur in bed en laat haar eventjes huilen met tussendoor troosten. En dat een paar dagen consequent proberen. Hier moet je wel achterstaan. Wiegen, ermee rondlopen helpt echt niet om ze te laten slapen. Dat heb je zelf ook gemerkt.

14. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    #14 Frieda, 14 jun 2009
    Laatst bewerkt: 14 jun 2009
    Nou, ik zou willen dat er bij ons een schema zou zijn om om te gooien naar 19:00 uur. Overdag komt er hier helemaal geen slaapritme, omdat ze het iedere dag weer anders doet en meestal maar kort slaapt. En 's avonds is bij ons vanaf het begin al een drama geweest. In de 7 maanden dat ze nu oud is, heeft ze nog maar zelden 's avonds geslapen en als het wel eens lukt, dan is ze 's nachts wel weer ineens klaar wakker omdat mevrouwtje dan klaar is met slapen.

Noelle is 's avonds altijd heel hyper (haar hele lichaam beweegt dan en ze slaat dan voortdurend haar armen en benen op en neer) en kan dan helemaal de slaap niet vatten. Als ze al niet lichamelijk ook rustig haar bed in gaat, kunnen we vergeten dat ze gaat slapen. Ik vrees dus dat ze hoog gevoelig is, net als mijn andere dochter en ikzelf en dat ze dus erg veel moeite heeft om alle indrukken/prikkels van de dag te verwerken. Ik heb inmiddels de hoop dus al een beetje opgegeven dat we hier ooit een ritme vinden, waarbij ze de hele avond en nacht zal slapen.;)

15. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Dus dan alles maar een beetje loslaten en zien hoe de dag gaat.... Dan ben ik nu gewoon al hartstikke blij met hoe het nu gaat!;)

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi,

Wij hadden ook rond die tijd een vergelijkbaar ritme. Wij zijn heel consequent het mannetje om 19:00 naar bed gaan brengen met een kort slaap ritueel (pyjama aan, in de slaapzak, muziekdoosje). Daarna deuren dicht en even laten huilen (maximaal 10 minuten). Ik had 'geluk' dat mijn man vond dat het echt moest omdat ik anders helemaal niet at. Na 3 dagen te hebben gehuild viel het mannetje helemaal zelf zonder huilen in slaap rond 19:00 in zijn eigen bedje. Het huilen heeft trouwens nooit langer geduurd dan 10 minuten.
    Hun eigen ritme vinden is een mooi streven en veel kindjes komen ook in een ritme. Maar helaas geldt dit niet voor alle kindjes EN je wilt als ouders ook graag dat het ritme een beetje jouw ritme is, nietwaar?

Wij hebben een voorbeeldig slaapkind al 10 maanden lang. Ik geloof wel in een ritme en 'afdwingen' is niet aan de orde maar regelmaat aanbrengen en hierop sturen kan naar mijn idee wel (en om me heen zie ik heel veel zeer succesvolle verhalen). Ieder z'n ding maar ik geloof dus erg (voor mezelf) in een routine.

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#17 Ons Kleintje, 14 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2009
    gecorrigeerd is die van mij iets jonger, maar hij is elf weken te vroeg geboren. eind januari geboren.
    Wil jij die 4 uren tussen de flessen of bepaald je meisje dat?
    wij hebben geen huiluurtjes met de kleine.
    De huiluurtjes komen vaak doordat de moeder stress heeft gehad op dat tijdstip toen ze zwanger was, en de baby gewend is aan veel schommelen op dat moment.
    Ons kleintje wisselt op het moment ook nog wel een beetje qua voedingstijden.
    wij hebben de laatste dagen het volgende schema gehad:
    8.00-11.00-14.00-17.00-20.00
    Wij hebben dus kortere tijden tussen de flessen, zodat hij alle voeding krijgt zodat hij een lange tijd achterelkaar kan slapen ( dit bepaalt hij zelf, wij hebben dit idee gewoon)
    de eerste weken had hij gewoon elke drie uren een fles, daarna sliep hij een paar weken van 2300-05.00 en nu heeft hij zelf geregeld dat hij ongeveer om de drie uren een fles drinkt en doorslaapt. we hebben nog wel eens geprobeert later op de avond hem te wekken en een fles te geven, maar hij blijft tot 8.00 doorslapen, dus uiteindelijk had het geen effect op het langer slapen.

Mijn idee is: ze bepalen het zelf, en je hebt er niet veel invloed op, behalve dat je overdag wat kortere tijd tussen de flessen laat zitten. Misschien is een idee overdag iets meer actie zodat ze sneller moe is? misschien wil ze wel die laatste fles hebben zodat ze kan gaan slapen? dan om 17.00 uur de ene fles aanbieden ook al vraagt ze er nog niet om, en dan om 20.00 weer een fles geven ook al vraagt ze er niet om?
    Badje doen wij niet, hij gaat mee onder de douche, en dat doen we 1 keer in de vier dagen. ik ben ervan overtuigd dat kleine babies niet echt vies worden en dat zoveel badderen en douchen niet goed is voor de huid van babies.
    wij eten om tussen 17.00-19.00 dan begint hij te huilen omdat hij mee wil doen. nu zetten we hem tegenwoordig in de wipstoel op tafel en hij krijgt water op een lepeltje zodat hij kan meedoen.

nu vroeg je nog om een soort overzicht de tijden zijn ongeveer
    5.00 uur hoor ik een klein gilletje en daarna wat stemoefeningen en als ik ga kijken slaapt hij gewoon. daarna ligt ie een tijdje wakker
    om 8.00 uur gaat hij huilen omdat hij honger heeft, krijgt een nieuwe luier,
    8.10 krijgt hij de fles
    8.20 boeren en daarna spelen in de box/ in de wipstoel naar buiten kijken/ liedjes zingen, hij heeft zo lang plat in bedje gelegen dus hij moet wat energie kwijt en heeft aandacht nodig
    9.10 uur gaat ie weer naar bed
    10.15 gaat mama hem wassen met een zwitsal kant en klaar washandje het hele lichaam en in de huidplooien en daarna aankleden
    10.25 doen we wat fysio oefeningen
    10.40 hij mag nog wat spelen/ knuffelen
    11.00 krijgt hij de fles
    11.20 gaat hij met mama mee boodschappen doen in de wandelwagen (lopend erheen)
    12.30 thuis, gaat hij mee in de tuin in in de wandelwagen of blijft binnen in de wagen slapen
    13.00 wordt hij wakker en mag weer spelen
    14.00 luier, fles, boer
    14.25 spelen/ knuffelen
    14.45 slapen
    17.00 luier fles boer
    17.30 spelen + fysio oefeningen, daarna `mee eten`
    daarna slapen
    20.00 luier fles boer knuffelen en doorslapen tot de volgende ochtend.

succes en niet te druk maken over die tijden.

18. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Mijn dochter is tot 8 maanden tot 22.00 aan het spoken geweest 's avonds. Toen was het ineens over en heb ik de fles steeds een halfuurtje vervroegd per week. Je moet eigenlijk blij zijn dat ze het 's avonds doen, andere kindjes doen het 's nachts.;)

19. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Nou Mineke, ik ben blij om dit te lezen. Noelle is nu dus 7 maanden en het is nog steeds iedere avond bal, maar als ik dit zo lees, is er dus nog hoop, dat het gaat veranderen.;)

20. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Wat misschien nog kan helpen, is het badje verschuiven? Ons meisje werd/wordt altijd heerlijk rozig van badderen. Toen ze zo oud was als jouw dochter sliep ze daarna altijd heerlijk! Ze ging trouwens niet elke dag in bad.

Ik deed haar ook wel eens voor de fles van 11.00 uur in bad, dan kreeg ze daarna een fles en dan ging ze heerlijk slapen. Kon ik ook even slapen :)

Deel Deze Pagina