Onze kleine dondersteen wil alles al zelf doen. Harstikke leuk natuurlijk en ik probeer bepaalde dingen ook wel te stimuleren. Maar ze kan gewoon nog niet alles zelf. Aankleden wil ze ook zelf en als ik het doe wordt ze driftig. Maar nu komt het : eten wil ze ook zelf. En als ik haar voer weigert ze 1 hap te nemen. Veel dingen kan ik wel aan een vorkje prikken. Dan moet ik haar het vorkje geven en dan eet ze keurig netjes. Maar gister hadden we rijst. Mevrouw wilde geen 1 hap. En het blijft natuurlijk niet aan een vorkje hangen. Met een lepeltje kan ze nog niet heel netjes eten dus dat lukt nog niet. Uiteindelijk wat rijst op haar kinderstoel blad gelegd en toen heeft ze heerlijk gegeten. Maar het was echt zoooooooooooooooooooo'n bende. Niet normaal. Hebben jullie kindjes dit ook? Is het een fase? Hoe lossen jullie dat op? Een toetje wil ze overigens wel heel netjes van een lepeltje eten en gevoerd worden.
hier wil hij ook alleen dingen die hij heel erg lekker vindt van een lepeltje (zoals yoghurt oid) verder moet hij ook alles zelf eten. Ik laat hem gewoon knoeien, van mij mag hij gerust rijst met zijn handjes eten. Meestal als hij merkt dat het eigenlijk heel lekker is wil hij het wel van een lepel.
Hier was het geen fase! Gewoon lekker laten knoeien. De rotzooi wordt steeds minder, omdat het eten beter gaat. Zelf ook een lepel pakken en af en toe ook een hap geven. Stofzuiger en dweil al klaar zetten en voorlopig niet meer opruimen
Ha ha oooooooooooooooh dus jullie kindjes hebben dat ook? Mijn moeder zegt altijd bij alles "goh kan me niet herinneren dat jullie zo deden. Jullie aten keurig netjes van een lepel". ha ha.
tja met oefenen krijg je een knoei boel hort er nou eenmaal bij sorg dat je de rijst plakkerig maakr met sate suas of iets dat het niet zo uit elkaar valt en laat der zelf eten met een lepeltje het gaat sneller beter
Hier is het geen fase hoor. Jesper wil al een tijd zelf eten en absoluut niet gevoerd worden haha. Ach, ik laat hem lekker knoeien, het gaat al een stuk beter dan eerst. Wat hier heel goed ging trouwens, was speciaal kinderbestek. Hele korte lepels en vorkjes met een dikke steel. Daar kan hij al veel beter mee eten. Verder
En scheppen jullie dan iets op het lepeltje en dat aan je kindje geven? Of lepelen jullie kindjes het eten zelf al op?
Ik zag er ook enorm tegenop dat Jesper zelf ging eten....maaaar hij doet t erg goed eigenlijk. Hij heeft gewoon een kinderlepel en dat gaat eigenlijk heel goed. Hij lepelt het zelf op de lepel en hapt het er dan af. Soms als het minder makkelijk gaat (bijv rijst) dan geeft ie zelf de lepel aan ons en wil hij dat wij helpen.
Ja hier ook en inderdaad een eigen vorkje gegeven, het word ontzettend vies, maar de stofzuiger staat er naast
Zo herkenbaar! Hier begon het ook rond de 1e verjaardag. We hebben C toen een poosje eten gegeven wat makkelijk met de vingers te eten was. Dus voornamelijk aardappels+groente. En dingen als rijst of pasta probeerde hij soms zelf met de lepel. We konden dan stiekem nog het einde van de lepel vasthouden, en zo een beetje bijsturen. De bende was minder erg als hij zelf mocht eten. Als we hem voerden (onder protest) lag het eten een stuk meer door de woonkamer. En had hij nog geen halve hap binnen. Het gaat bij hem wel in fases. Soms een weekje helemaal niet geholpen willen worden, dan weer een weekje wel gevoerd willen worden. Nu heeft hij weer zo'n fase, maar het eten met bestek gaat nu een stuk beter. Dus we laten hem nu echt helemaal aanklooien. Alleen de pap mogen we helpen, want anders gaat het niet snel genoeg
Zo herkenbaar! Ik doe gewoon haar eten op een bordje en zet dat voor haar. Vorkje erbij maar gebruikt ze niet altijd (wel steeds meer!) Ik heb altijd een zooi hahaahaa, maar wordt echt beter.
Hier ook zo`n alles-zelf- willen- doen-monstertje Ze heeft deze fase (nouja fase meer karakter denk ik) al vanaf een maand of 8 a 9. Maar ik moet zeggen dat het nu met ruim 13 maanden al beter gaat. Ze begint nu beter te communiceren en dat scheelt al een hoop. Zelf eten is al een minder grote bende dan toen ze ermee begon. Vaak mogen we haar ook voeren tussen haar eigen hapjes door. Als ze niet zelf mag eten wordt ze boos en haalt het uit haar mond en gooit het expres op de grond. Vla/yoghurt vindt ze echter zo lekker dat ze wel gevoerd wil worden Is wat met die zelfstandigheid van onze kinders!
Eva wil al tijden alles zelf doen. Ze mag ook altijd zelf eten, we hebben altijd alles volgens Rapley gedaan. Dus groente, rijst, vlees op het blad van de kinderstoel en eten maar! Niet dat ze veel eet, maar goed . Bord of kommetje op haar tafelblad kiept ze meestal om of gooit ze op de grond, dus dat doen we niet zo vaak. Eva wil nu sinds een paar maanden ook zelf met haar vork en lepel eten. Brood aanprikken gaat best goed, soms mag ik haar voeren, meestal pakt ze de vork met brood eraan van mij aan, en pakt dan meestal het brood van de vork . Danoontje (krijgt ze 1 keer per week) mag ik voeren, yoghurt mag ik 1 hapje voeren en dan wil ze zo'n 4 hapjes zelf doen en dan mag ik weer 1 hapje voeren enz. enz. Aankleden en luier verschonen wil ze ook 'zelf'. Met aankleden mag ze best een beetje 'helpen', met de luier verschonen mag ze de doekjes aangeven . Ze wil gewoon zo graag helpen met alles!
Yoghurt eten gaat trouwens best goed, al zit ze vaak eerst haar lepel te bestuderen waardoor het eraf loopt . Dus nu proberen we haar te leren snel de lepel in haar mond te doen. Pastasaus kan je alleen maar met een lepel eten.... maar Eva wil het zelluf doen en zit alleen maar te prikken. Dus voorlopig eet ze denk ik nog geen pastasaus .
Hoi, ik zou je kindje gewoon zelf laten eten, eventueel de kinderstoel op een zeil zetten, kind in groot schort/oud t-shirt van paps of mams, enz. Het is nu namelijk even een bende, maar het voordeel van kindjes die vroeg zelf zijn gaan eten, is dat ze ook lekker op tijd netjes kunnen eten zelf. Mijn stiefkids hebben allebei al vroeg zelf gegeten, en eten behoorlijk netjes. Dat terwijl een vriendin van mij lang voert en haar kindjes maken nu echt zo'n enorme bende van het eten! Die spelen er echt nog mee, (en ze zijn 4 en 6!), bouwen kastelen van hun nasi enzo.... dat wil je echt niet weten. Niet dat elk kind dat lang gevoerd wordt, dat doet, maar wel elk kind dat vroeg zelf eet, kan ook vroeg netjes eten. Ik zou het gewoon laten gebeuren en wel bepaalde grenzen stellen, (als er gegooid wordt met het eten, of veel te veel gesmeerd en je hebt het idee dat je kindje echt niet meer met eten bezig is, neem je het over, bijv.) Succes!
Ymke eet ook lekker zelf hoor! Ook pasta met zelfgemaakte pastasaus. Scheelt wel dat wij een hond hebben, die de grond opruimt denk ik. Ik vind het ontzettend makkelijk, we kunnen in die tijd rustig zelf eten en madam vermaakt zich wel. Ze eet ook niet veel moet ik zeggen. Daarna meteen kleren uit, schoonpoetsen en pyama aan. Ik heb persoonlijk liever de rotzooi dan een niet vrolijke baby omdat ze zelf wil eten. Aankleden is ook een klein drama, ze wordt echt verdrietig als ze het niet zelf mag doen, of nog erger, als ze moet liggen... En over de hond; die komt er pas bij als we haar roepen hoor. Ze schooit niet
haha herkenbaar! Hier ook een ienimieni met een eigen willetje! Ik doe het hier nog zelf maar wel met hulp van dr zelf. ze houdt dan de lepel of vork mee vast. Aankleden.....als ik haar een speelgoedje in dr handen geef (wel elke dag iets anders) dan gaat het wel. Maar mevrouw trekt wel zelf haar eigen jas aan en uit En ze is nu aan het studeren op de knopen van dr vest.... ben benieuwd hoe lang dit duurt Ach af en toe laat ik dr aan rommelen, en de andere keer help ik dr een handje En wat rozemarijke schreef over die kindje die lan gevoerd worden, dat herken ik wel. Onze oudste meid, moest ik wel eten geven, anders at ze niks, maar nu ze zelf moet eten, maakt ze er echt een potje van. Inderdaad speelt ze meer met haar eten dan dat ze daadwerkelijk wat eet!