Baby 4,5 maand slaapt niet 's avonds...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Username, Aug 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Username

Username Niet meer actief

Onze dochter van 4,5 maand slaapt niet tussen haar fles van 18.00 en 22.00u. Nooit. Wat we ook proberen.
    Ze is vaak al ruim voor 18.00u wakker, dus dat is wel een hele lange tijd zonder slaap. Ze is ook erg moe, bleek koppie, rode oogjes, wrijft in haar ogen, gaapt en meer van dat. Maar zodra we haar naar boven brengen begint ze al onrustig te worden en als we haar dan in bed leggen huilt ze en raakt ze overstuur.
    We laten haar natuurlijk niet krijsen. Knuffelen haar tot ze weer rustig is en proberen het weer, maar dan gebeurt hetzelfde.
    Overdag gaat ze zonder problemen slapen. Ze slaapt maar kort, gemiddeld drie kwartier, maar gaat meestal zonder morren slapen.
    's Nachts ook. Na de fles van 22.00u gaat ze ook zonder problemen slapen. Een paar keer per nacht wordt ze even wakker omdat ze haar speen kwijt is, maar dan slaapt ze meestal snel verder weer tot iets voor 6.00u, dan krijgt ze haar eerste fles.
    Dus dat gaat super, heerlijk :) ik vraag me alleen af wat er is waarom het in de avond niet lukt en ze zo overstuur raakt. Meestal proberen we het een paar keer, maar als we merken dat het weer mis gaat doen we haar in de draagzak en gaan wandelen. Ze valt dan uiteindelijk wel even in slaap. Maar echt een slaapje is het niet, ze is vaak al snel weer wakker.
    Onze omgeving zegt dat we door moeten zetten, dan huilt ze maar even. Maar dat willen we niet, laten huilen is niet onze stijl. Zeker niet als ze zo overstuur is, arm meisje.
    Maar toch, ze is erg moe 's avonds, maar slapen lukt niet. Hoe kunnen we haar helpen zodat ze toch lekker kan slapen? Of is dit iets wat vanzelf over gaat?
    Ik heb haar zojuist een half uur eerder de laatste fles gegeven en ze is zonder problemen gaan slapen. Weet alleen niet of dat handig is? Houdt ze dan de nacht wel vol of komt ze eerder?

Tips zijn welkom. Ik merk dat ik onzeker word van de verschillende tips die ik hoor. Ik zie dat ze moe is en echt slaap nodig heeft.... Maar t lukt niet.

2. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Hoe is haar schema overdag?
    Wat ik vaak deed is om na de fles van 15 uur boodschapjes doen, even op visite etc zodat ze dan alleen in de kinderwagenbak sliep en niet op bed.
    De rest van de dag was ik thuis en deed ze haar slaapjes in bed.
    Tegen half 6 kreeg ze een beetje groente, daarna uitbuiken, naar boven voor duidelijk avondritueel zoals in bad, pyjama aan en tegen 19 uur fles.
    Daarna ging ze altijd direct slapen tot de volgende ochtend.

3. Username

Dank voor je reactie. Meestal slaapt ze na de voeding van 6.00u tot 8.30-9.00u. Dan gaat ze tussen 10.00-10.30u weer naar bed.
    De laatste dagen slaapt ze max een uurtje per keer. Eerst was dat 2-2,5 uur achtereen. Maar dat lukt nu niet meer.
    Voorheen ging ze na de fles van 14.00u ook weer naar bed en sliep ze ook ong 2,5 uur. En dan na de fles van 18.00u nog even naar bed. Soms slaapt ze drie kwartier, maar dat is dan ook echt de max. Soms ook niet.
    Tussen dat tijdstip en de laatste fles is ze wakker en duidelijk erg moe.

Ze krijgt nog geen bijvoeding. Ze heeft veel last gehad van haar darmen en heeft forse verborgen reflux waarvoor ze een tijd in het ziekenhuis heeft gelegen. Dus wij hebben besloten pas over een maand langzaam te beginnen met bijvoeding.
    Ze drinkt tussen de 150-200cc per voeding, net waar ze behoefte aan heeft.

4. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Omdat ze nu de hele dag door maar zo kort slaapt is ze aan het einde van de dag oververmoeid.
    Krijg je haar na een slaapcyclus van 45 minuten niet meer in slaap met speentje of bij eerste geluidje direct sussen in bed?

Hebben jullie medicatie voor de reflux?
    Als ik dit zo lees speelt dit denk ik een grote rol dat ze zo kort slaapt.

5. Username

Helaas, dat helpt ook niet. Sussen, speen, wiegen of wat dan ook. Je krijgt haar gewoon niet in slaap, ze raakt alleen maar meer overstuur.

We vragen ons idd af of ze momenteel weer meer last heeft van de reflux. Maar ook toen ze overdag nog wel meerdere uren achtereen sliep, sliep ze 's avonds ook niet.

Ze krijgt geen medicatie, maar wordt wel elke paar weken gezien door de kinderarts, dus dat kan nog veranderen. Maar als t niet nodig is, liever niet.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon lekker tegen je aanhouden. Ik denk dt ze gewoon wil clusteren.

7. adi

adi Niet meer actief

klinkt als clusteren..

8. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon van 3 maanden heeft dat ook (al slaapt die overdag ook weleens 3 uur achter elkaar). Hij is niet oververmoeid maar dit is nou eenmaal zijn ritme.

Wij merken nu dat hij langzaam maar zeker steeds langer gaat slapen. Hij kan nu zelfs tot 9 uur in de ochtend doorslapen. Wij gaan nu gewoon zijn schema verleggen. flesje van 22.00 steeds iets vroeger geven en dan kijken hoe laat hij in de ochtend de fles wil (niet wakker maken dus). Zo hopen wij uiteindelijk op 19.00 uit te komen met de laatste fles en op 8 uur met de eerste fles.

Dit is ook zo gegaan bij mijn dochter en bij haar heeft bovenstaande methode prima gewerkt. Die was ook met geen tien paarden in slaap te krijgen na de voorlaatste fles.

9. Username

Ik ben geen expert, maar clusteren is toch iets wat met perioden gebeurt? Dit gebeurt echter elke avond.

De laatste fles iets eerder geven heb ik gister ook maar geprobeerd. Half uurtje maar, maar ze heeft heerlijk geslapen (zelfs niet eens wakker geworden voor haar speen) en ze werd pas net wakker.

10. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 4,5 maand kunnen ze ook last hebben van een sprong he!

11. Zolief

Zolief Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    1,413
    44
    48
    Onderin Nederland
    ja idd.. Een sprong Bij mijn dochter is ie net voorbij. Slecht slapen overdag had zij toen ook last van.
    Nu is dat weer over.

Maar 's avonds slapen doet ze niet. Ze is dan gewoon wakker en wil ook niet slapen, ook al is ze moe. Nou ja dan niet. Ik hou dr soms gewoon lekker vast en dan valt ze bij mijn in slaap. Sta ik dan op, is ze gelijk weer wakker. Buiten wandelen vind ze prachtig ' s avonds. Ik zie het maar als een tijdelijk probleem. Zal vanzelf wel overgaan.

12. Username

Een sprongetje. Okay, dat verklaart de abrupte verandering in het slapen overdag :)
    Maar het niet slapen 's avonds is al een hele tijd zo. Ik vraag me af wat er is dat zij juist dan niet kan slapen en overstuur raakt. Ze is zó moe, overduidelijk, maar het lukt niet. Ook bij mij of man slaapt ze niet echt. Ja een heel kort hazenslaapje.
    Ik vind het niet erg dat ze wakker is maar ze is zó moe dat ik het haar zou gunnen als ze gewoon lekker in slaap kan vallen. Of dat nu in bed is of bij ons.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een clusterperiode kan weken of maanden duren hoor!

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Mijn dochter slaapt ook nooit s avonds hoe laat/vroeg de middagslaap ook is. Kan hoor, afwachten maar.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Onze jongen doet het ook. Hij slaapt 's ochtends dan weer meer dan 's middags waardoor ik denk dat hij 's avonds gewoon minder moe is. Tussen 17u en 21u of soms wel 22u slaapt hij ook niet. Al een paar weken niet meer. En de gebruikelijke rituelen helpen dan ook echt niet. Volgens mij of een sprongetje of gewoon mee leren leven nu en later zal dat wel beteren.

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Onze zoon is al zo vanaf de geboorte. Lag vaak om 22:00 vaak pas in bed te slapen. Lag echt ook de boel bij elkaar te gillen in zijn bed dus haalden we hem naar beneden (Heb het niet over 5 minuten maar 45 minuten +). Zijn oudere broer wil ook weleens slapen ;) En dan is hij beneden vrolijk spelen en keiwakker. Heel apart is dat, tijdens mijn zwangerschap was zijn ritme ook zo, superdruk aan het schoppen in mijn buik tot ik zelf ging slapen ;) Nu tegenwoordig maak ik het steeds een stukje vroeger en nu lukt het wel om hem 20:30/20:45 in bed te doen en dan gaat hij wel slapen. Maar het blijft lastig, soms ligt hij nog steeds te zeuren/huilen tot laat in de avond en wil gewoon niet slapen. Het is ook heel vermoeiend als je de dag om 06:30 al begint...

Overigens heeft het bij ons niets met voeding/reflux te maken. Het is zijn ritme...

17. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #17 piccolina, Aug 19, 2013
    Last edited: Aug 19, 2013
    Het vaak zo kunnen ze niet slaap pakken in de avond.
    Hier ook zo: 17.00 fles. En dan zelden om 18.00 slapen slaapt ze door tot 22.00. Meestaal is 17.00-19.00 vermaken we haar dan proberen steeds in bed leggen huilt ze etc en dan 20.30-21.00 valt ze uiteindelijk in slaap. Soms ook niet dan geven we haar fles om 21.300 bijvoorbeeld slaapt ze gelijk.
    We laten haar huilen gewoon dan valt ze beter in slaap. Ze zijn wel slim dus als je toegeef keertje dan zetten ze door dus we proberen het te vermijden.
    Ze is ook erg moe maar wil gewoon meedoen op handen tv kijken etc. Liedje zingen. Soms halen we haar eruit als ze te lang huilt kwartiertje vermaken en weer in bed.

Hier slaapt ze nergens behalve in bed. Nooit op borst of box.

Ik zou daar niet druk maken al weet ik dat het super handig is als na 18.00 rust in tent hihi.

We hebben schema zo( onze dochters zijn even oud)
    03.00 nacht fles
    07.00 wakker leg ik in bed naast
    09.00 flesje
    10.00-12.30 slaap
    13.00 flesje
    14.30-15.30/16.00 slaap
    17.00 flesje
    Hier dus wisselend
    21.30/23.30 flesje

Maar laatste week ze is erg niet slaperig zeg maa. Ze rolt nu en wil zo hele huis doorrollen of in bed schrikt ze wakker als ze opeens anders ligt ook omdat ze altijd op ze wil slapen.. Als ze wakker is leg ik haar in babygym ze vermaakt ze zo nu erg goeg omdat bij elke spellerje zelf bin kan..

18. Asherah

Asherah Bekend lid

May 22, 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik heb ergens gelezen dat er 2 a 3 uur tussen zijn laatste slaapje en bedtijd 's avonds moet zitten. Wij brengen ons zoontje naar bed om ongeveer 20.00, dus vanaf 17.30/18.00 hebben we hem wakker. Ook een bedritueel heeft hier erg geholpen, het duurt wel een paar weekjes voordat het echt effect had. Om 19.30 starten we met verschonen, pyjamaatje aan. Dan zingt papa een liedje voor hem op de gitaar, geeft hem een kus en gaat de slaapkamer uit. Dan voedt ik hem en knuffelen we wat. Zodra zijn oogjes beginnen dicht te vallen, leg ik hem in zijn bedje. Ik moet vaak nog wel een paar keer terug, maar slaapt meestal wel rond 20.15.

Laatste paar weken ging het wat slechter, hij was ziek geweest en daarna waarschijnlijk aan het regelen geslagen.

Dus het zou inderdaad ook een sprongetje kunnen zijn. En anders een bedritueel inlassen of doe je dat al?

19. Username

Bedritueel hebben we eigenlijk al vanaf dat ze een maand oud is. Lekker in bad, lekker insmeren met babyolie, knuffelen, flesje en slapen.

Piccolina: Heb absoluut niet het idee dat ze er misbruik van maakt, ze is echt overstuur en daarbij, denk dat ze daar ook nog te jong voor is.

20. Username

En het gaat me niet om de rust in de tent na 18.00u! Het gaat mij er om dat ze duidelijk ontzettend moe is maar niet kan slapen. Het is sneu om te zien hoe moe ze is...

Share This Page