Oh help, wat moet ik nou toch weer.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door butterfly24, 26 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Esmee slaapt al een dikke twee weken door 's nachts.
    Ik kolf dus ook niet. Maar de afgelopen twee weken is mijn productie erg gezakt. Ik moet soms drie keer kolven om een volledige voeding te hebben, hier baal ik wel een beetje boel van.
    Ik heb van alles geprobeerd het op te krikken, drink veel, kolf vaker, maar wat ik doe, het heeft geen effect en lijkt alleen maar meer te zakken. Meestal kolf ik op de morgen wel 200 ml, maar sinds een paar dagen kolf ik in de ochtend niet eens een volledige voeding meer. Als mijn man Esmee dan de voeding geeft die ik al heb gekolfd, moet ik bijkolven. Het is echt een gedonder. Ik ben de hele dag aan het kolven en dat maakt het echt niet leuk meer.

Daarnaast heb ik astma en de klachten zijn momenteel erger.
    Heel veel hoesten, hoofdpijn, benauwd, niet leuk meer.
    Vanmiddag moet ik ook naar de longarts.
    Ik ben een beetje bang dat ik nieuwe medicijnen moet hebben wat niet naast de borstvoeding mag.

Ik voed Esmee ook nog wel aan de borst, vooral s'avonds voor ze gaat slapen. Maar zelfs dan merk ik wel dat zij er ook niet voldoende uit krijgt, is dan vaak ik de nacht ook nog wel twee keer wakker.

Ik lees dat niet elke kolf geschikt is voor fulltime kolven.
    Ik heb de Medela electrische enkele kolf.
    Volgende week moet ik weer werken.
    Als ik deze hoeveelheid melk blijf houden ga ik dit natuurlijk nooit redden.

Aan de ene kant ben er ik ook echt helemaal klaar mee.
    Maar aan de andere kant...... ook niet.
    Ik wilde zo graag dit volhouden tot 6 maanden, maar als dat zo moet heb ik daar geen zin in 8).

Maar goed, eerst de medicijnen maar eens afwachten :(:(.
    Mijn gezondheid is natuurlijk ook belangrijk.

2. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Wat vervelend voor je!
    Ik heb zelf nooit echt kunnen kolven, het meeste wat ik eruit heb gekregen is 70cc. Maar ik werk momenteel niet, dus voor mij is het geen probleem. Je kunt trouwens je kolfopbrengst niet vergelijken met de melk die je kindje uit je borst haalt, dit is namelijk altijd meer.
    En dat hij soms weer wakker is 's nachts kan ook aan de leeftijd liggen. Mijn zoontje sliep ook vrijwel de hele nacht met 2 weken, maar sinds hij 3 maanden is drinkt hij 1 of 2 keer in de nacht.

Als je op je werk veel moet kolven is een dubbele kolf trouwens altijd beter.

Ik hoop dat het snel beter gaat, zeker ook met je gezondheid.

liefs,

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat Esmee zich 's nachts nog twee keer meldt, is geen teken dat ze te weinig melk kan drinken bij je... Als ze na de voeding ontevreden is en niet wil slapen, zou ik zelf die conclusie wel trekken.
    Voor het overige: je algehele gezondheid heeft invloed op de productie, (hier althans wel: als ik tegen migraine aanhang, heb ik ook altijd minder).
    Ik zou dus even overleggen met je arts, kijken welke medicatie zowel jou van je klachten af kan helpen en waarmee je dus toch BV kunt blijven geven. Kan dat niet, dan lijkt me dat het wel belangrijk is dat jij om je gezondheid denkt en dan dus maar (gedeeltelijk) KV...

4. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Veel artsen zijn niet op de hoogte van wat er zoal samengaat met borstvoeding en zeggen dus veel te snel dat je dan maar moet stoppen met de bv. Vaak helaas onnodig want veel medicijnen mogen gewoon gebruikt worden tijdens de bv en/of er is een bruikbaar alternatief voor het voorgeschreven middel. Zie Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicatie en borstvoeding: verklarende lijst voor moeders en professionals

Succesvol borstvoeding geven zit voor een groot deel tussen de oren, en als jij de hele dag gestresst zit te kolven en je zorgen maakt over je teruglopende productie, dan gáát je productie ook achteruit. Andere oorzaken voor een (tijdelijke) terugloop van je productie kan je eisprong zijn, menstruatie die eraan zit te komen, een verkoudheid, vermoeidheid.. dus ja die astma zal invloed hebben. Als je daar dan een goed medicijn voor krijgt en zelf wat tot rust komt dan kan je productie heel snel weer terug op peil zijn hoor.

5. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hey, bedankt voor jullie reacties.
    Gister zag ik het allemaal echt niet meer zitten.
    Te weinig melk, steeds maar kolven, even was het gewoon niet leuk meer hoor :(. Ben bij de longarts geweest, en ik heb echt een geweldige arts hoor. Hij zoekt echt alles voor me uit wat naast de borstvoeding gewoon mag. Ik heb van hem nog nooit advies gekregen dat ik moest stoppen al was ik daar gisteren wel bang voor hoor. Mijn klachten blijven terug komen.

Daarnaast, als ik het allemaal overzie zat ik altijd met stress te kolven. Puur bang zijn te weinig te hebben.
    Gisteren besefte ik ook dat dit zo natuurlijk niet kon.
    Was gisteren echt verplicht KV te pakken. Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen de borstvoeding te gaan stoppen.
    Ik heb met mezelf dus even duidelijke afspraken gemaakt.
    Ik plan dagelijks 5 kolfmomenten, ook met oog op het feit dat ik maandag weer moest werken en ik echt niet om de 2/3 uur wil kolven. Wilde gewoon eens kijken wat de opbrengst is.... en.... erg verassend trouwens. Ik kolf nu 05.00, 09.00,13.00,17.00, en 21.00.
    En gisteren om 17.00 en 21.00 had ik echt gewoon 150 ml.
    Vanmorgen om 05.00 zelfs 210 ml.
    Kijk, dat is het betere werk :D.
    Dat maakt het meteen weer een stuk leuker.
    Ik probeer voor mezelf nu wel de rust erin te houden.
    Kolf ik echt een keer onvoldoende, dan geef ik haar gewoon een fles KV. Door de angst ( angst is het ook weer niet noemen ;) ) te weinig melk te hebben kreeg ik er soms niet eens 50 ml uit.
    Als ik gewoon vrij ben probeer ik om 21.00 uur ook wel de borst te geven hoor. Het momentje echt voor ons samen :)...!!

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    meid prima oplossing dus en lekker zo doorgaan.

Deel Deze Pagina