Ik probeer zoveel mogelijk fruithapjes zelf te maken, maar ik vindt het zo moeilijk om goed fruit te vinden in de supermarkt (ben nou al bij verschillende geweest) alles is nog niet rijp. Kan dat kind toch niet alleen maar banaan geven, ik heb nu peren, die zijn zo hard daar kan je iemand bewusteloos mee gooien! En hoe doen jullie dat met appels? Want ik krijg ze niet stuk met de staafmixer zo hard. Ik had trouwens ook op keukenkikker gekeken voor fruit tips maar dat is alleen maar vanaf 6 maanden, dus heeft er iemand nog lekkere combi's? Hij krijgt nu steeds: banaan, peer, perzik, nectarine, appel, kiwi, en ik had meloen geprobeerd met een hele liga maar bleef water! Kon het zo drinken Gr, Tinkerbel
Aangezien ik hier een kind heb dat alleen manderijnen en druiven wil eten kan ik je weinig tips geven. Behalve dan dat je je appel eerst even warm kunt maken, ik deed het in stukjes in een pan en dan even aanbraden en laten sudderen (wel blijven roeren). Alleen lust Kylian geen appel (en geen banaan, kiwi, perzik, nectarine enz enz) heel af en toe kan ik hem verleiden tot het eten van een aarbei. Groetjes Anita
Goed fruit koop ik altijd op de markt. En als het nog niet helemaal rijp is even laten liggen ( niet in de koelkast). Ik heb van de week perziken gemaakt, vond hij heerlijk! Ook avocado en courgette gaan erin als koek. het hoeft niet alleen fruit te zijn hoor wat je hem geeft, ook groentes zijn lekker. probeer eens wat rijstebloem door de meloen, wordt het wat dikker van. Het boek opperdepop van ah is bij ons thuis op dit moment het meest gelezen boek, staan hapjes in vanaf 6 maanden, maar enkelvoudig fruit en groente zijn wij al wel mee begonnen ( 5 maanden en 1 week) en appel even koken in een pannetje met een bodempje water of even in de magnetron met een klein laagje wwater, staafmixer erin en gaan...
Let wel op dat kiwi en aardbei niet mogen voor het eerste jaar i.v.m. allergie begreep ik. Hier vind je een schema waar opstaat wat ze mogen bij welke leeftijd. Dit is een schema van Stefan Kleintjes, kinderdieetist. Het is een schema voor bij borstvoeding of kunstvoeding http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... lands.html
Kiwi is probleem hoor dat hij dat nog niet mag, heb het 1 keer geprobeert maar hij vond het veelste zuur. ha ha @pluk: Hoe doe je dat met druiven? Zonder vel? Is dat niet super veel werk? Gr, Tinkerbel
Tinkerbel, ik heb druiven met velletje gegeven, gehalveerd. Maar toen was ze al een maand of 7,5 a 8. Dus zou ik nu nog niet zo snel doen denk ik. Om al die velletjes eraf te peuteren is een heidens karwei... Peer kan je net als appel even in een laagje water koken voor je het prakt/pureert. De perentijd komt er wel weer aan, dus ik verwacht dat er binnenkort wel weer lekkere sappige peren zijn die niet keihard blijven of gaan liggen rotten op je fruitschaal. Succes.
Ik heb druiven vorige week voor het eerst gegeven. Ik pureer ze met velletje. Appels pureer ik ook gewoon en peer ook, ik kook niks voor. Heel soms zit er dan een groter stuk in en die haal ik eruit maar meestal is alles mooi fijn.
Dat klopt maar dat koop je gewoon en laat je thuis even liggen. Voordat het op is koop je weer nieuwe zodat dat ook eetrijp is zodra je oude fruit op is. Koop jij nooit fruit ?
Ik peuterde er eerst altijd inderdaad het velletje eraf en sneed ze dan heel klein zodat hij ze eventueel heel door kon slikken zonder te stikken. Bij de manderijntjes sneed ik eerst het vlees tussen de partjes uit en dat gaf ik hem dan. Ondertussen is hij 2 en kan hij de manderijntjes en druifjes al zo aan Groetjes Anita
Ik heb een staafmixer met een kom er onder. In die kom zit een mes die wordt aangedreven door de staafmixer. Hoe hard de appel / peer ook is, hij maakt hem altijd keurig fijn! En dan heb je een heerlijke vruchtenmoes.. Soort keukenmachine dus, doet wonderen..
Õp de markt is hier het fruit altijd prima en een stuk goedkoper dan in de supermarkt.. Staafmixer is ook ideaal. Als fruit te hard blijft, even met een klein beetje water aangaren in de magnetron! Leuke recepten voor originele fruithappen, smoothies etc vind je op www.keukenkikker.nl!
Wij halen het fruit ook op de markt. Appel kun je raspen, dat is het makkelijkste als je geen goede hakmachine hebt.
Ik haal mijn fruit bij de groentenboer. Die kan ook netjes de vruchten aangeven op basis van wanneer ik ze wil eten (dus bijv. eetrijp over 2 dagen). Mijn staafmixer maalt ook de harde appels fijn (ik snij alles wel eerst in blokjes). Bij Louise is trouwens mango favoriet! Daar smult ze nog meer van als van ander fruit.
Ik haal fruit bij een goedkope fruithal hier in de buurt en op de markt. Ik gebruik trouwens dit ding, ideaal, gebruik hem elke dag
Nee, tot mijn schande moet ik bekenen dat ik echt niks met fruit heb (lekker voorbeeld hé!) Ik vind in de winter mandarijnen wel lekker en soms een gala appel maar daar houd het wel mee op. Gr, Tinkerbel Bedankt allemaal in elk geval voor de tips!
@ Dees 68: Dat vind ik nou echt een verschrikkelijk ding! Haha... Ik hou het liever bij de staafmixer!
De Albert Heijn heeft een zak met kleine peertjes (volgens mij speciaal voor kindjes), deze zijn zacht en lekker zoet...ideaal!
Van aarbei weet ik dat je voorzichtig moet zijn tot 1 jaar maar kiwi, volgens mij kun je dat gewoon geven. Ik geef altijd kiwi gold, die zijn zoeter dan de gewone kiwi's.