7 schepjes: teveel eiwitten??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Wondertje1, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Jammer dirksmama dat je me niet kunt uitleggen wat nu het verschil is tussen 180/6 + 30/1 binnen 20 minuten of 210/7 binnen 20 minuten. Daarbij vind je het jammer dat ik het "gedoe" noem, maar in mijn ogen vind ik het echt onzin om iets in twee keer te doen terwijl dit praktisch altijd nodig is. Het feit dat ik tijdens luier verschonen tussendoor de radslag niet doe omdat ik dat gedoe vind is zeker ook heel erg. Ik weet zeker dat mijn dochter het prachtig zou vinden (hoe gekker hoe beter hier:D) namelijk maar toch vind ik het niet erg praktisch en ik heb niet het idee dat ik haar niet voldoe in haar behoefte als ik het op mijn manier doe. Het is natuurlijk een absurde vergelijking, dat snap ik ook, maar in mijn ogen vind ik een probleem maken van een praktische oplossing ook raar. Ik zie namelijk echt het verschil niet tussen elke keer een extra fles geven omdat ze direct na de fles huilt om honger of gewoon een grotere fles geven en meteen een tevreden kind hebben. Volgens mij heb ik in het laatste geval toch voorzien in de behoefte van mijn kind dus is een extra flesje maken net zo onnodig als de radslag bij de luier.
    Ik merk in andere reacties van je dat je meestal je antwoorden geeft op basis van kennis dus ik ben heel benieuwd welk verklaring je hebt voor het in jouw ogen verschil tussen de twee. In je tweede reactie zegt je namelijk dat je als moeder jezelf opzij moet zetten, daarmee lijk je te suggureren dat ik dat niet doe omdat het extra flesje gedoe vind (en de radslag niet doe :D). En dan ben ik erg benieuwd wat het verschil tussen die twee is, want zoals ik het zie heb ik een erg tevreden baby en niet 1 die elke keer overstuur is van de honger.

2. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    En even als aanvulling. Ik zou me ook irriteren als mensen de behoeftes van hun kinderen gedoe noemen. Als iemand bijv geen luier verschoond omdat het gedoe is bijv, of andere basisbehoeftes van een kind. Maar ik heb het idee dat ik voldoe dat de basisbehoeftes (en meer) van mijn kind en in mijn ogen is iets wat overbodig is gedoe....

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    210/7 in 20 minuten is een minder gezonde portie. Vaak is bij een kind dat zoveel wil de maag al opgerekt. Een gezond eet/drinkritme voor een mens, maakt niet uit of het een volwassene of een baby is, bevat om en nabij de zeven eet/drinkmomenten op een dag. Maar vier keer per dag een hele plens is minder natuurlijk.
    Als je een fles van 150/5 of 180/6 geeft en daarna afwacht of kind echt wel nog 30/1 meer wil, dan is de kans kleiner dat kind ook elke keer daadwerkelijk bijna een kwart liter naar binnen werkt. Het is ook heel belangrijk om op de grootte van de speen te letten. Vaak gaan mensen te snel over op een grotere speen (vanwege de leeftijd op het doosje), terwijl het voor de verzadiging van een kind belangrijk is dat je zo lang mogelijk een newborn en daarna een nummer 1 speens houdt. Dat voorkomt dat ze zich overdrinken omdat ze snel veel melk binnenkrijgen terwijl hun zuigbehoefte nog niet voldaan is.

4. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt, dit is nu feitelijke info waar ik wel iets aan heb. Dit is info die bij een eventuele tweede mee zou kunnen nemen in mijn beslissingen en daarmee kunnen afwegen wat ik ga doen. Ik weet niet of het bij een tweede in precies dezelfde situatie anders zou doen trouwens. Want ze kreeg pas 210/7 toen bleek na een paar dagen ze standaard een extra fles kreeg. Dus blijkbaar het maagje al groot was. Maar ik heb nu meer info om die beslissing eventueel op te baseren. Maar ik ga er sowieso vanuit dat als hier ooit een tweede zou komen dat die niet weer zo extreem veel slaapt en dan zou ik sowieso voor 5 flessen kiezen dus hoef ik er waarschijnlijk niet eens over na te denken.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Elk kind is anders...

6. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Heel blij met dit topic. Ik ben meestal heel kritisch wat betreft adviezen van CB, maar ik dacht dat ze in ieder geval verstand van fv hadden. Dus toen ze aangaven dat ik over kon op 4 x per dag 210+7 ben ik dat vaker gaan doen. Ze dronk ze niet altijd op, maar merkte wel dat dat steeds vaker wel lukte. Kwestie dus inderdaad van het maagje oprekken.
    Nu door dit topic (en stiekem ook mijn vertrouwen in dirksmama's adviezen) sinds gisteren weer terug naar 5 x 180+6. Ik moet haar nu na de fles heel even afleiden met een knuffel/boermomentje, maar dan is het ook meteen weer goed en geeft ze verder geen hongersignalen meer. Dank voor dit topic!

Deel Deze Pagina