Volgens mij heb ik een vreemde baby haha... Mijn zoontje komt elke dag op 5 flesvoedingen uit en doe dit min of meer op verzoek. Nu gaat dit prima hoor, maar als hij rond 17.30-18.00 uur uitkomt voor zijn 4e voeding, kunnen er 2 dingen gebeuren: 1. hij heeft zijn druiluurtjes tot de volgende laatste voeding (rond 21.00-22.00). Daarvoor doen we hem lekker in badje of even wassen en daarna gaat hij zijn lange nachtslaap in (gemiddels 7-9 uur) tot de volgende ochtend. 2. Hij valt rond 18.00 wél in slaap, maar maakt dan óók zijn lange nachtslaap. Alleen duurt deze dan natuurlijk maar tot 01.00 uur ofzo. Hij heeft dan maar 4 voedingen gekregen. Waar doe ik goed aan? Moet ik hem dan om 21.00-22.00 wel wakkermaken voor zijn laatste voeding, of moet ik hem zijn lange slaap wel gewoon maar om 18.00 laten starten? Het is zo lastig om te bedenken wat goed voor hem is. Het is natuurlijk ook jammer dat hij dan wel doorslaapt, maar wel om 01.00 wakker wordt, omdat hij zijn doorslaapmoment zo vroeg pakt....En hij komt dan op minder voeding uit per 24 uur.
Mijn jongste is tot een maand of 5 / 6 om 17.30u aan haar nacht begonnen; ik kreeg haar niet later in bed...We maakten haar dan wakker om 23u voor een fles en dan sliep ze tot smorgens. Zo had ze wel een goed dag / nacht ritme en kwam ze aan haar flessen.
Zo deed R2 het bij ons ook. Die begon zelfs om 17u aan aan zijn nachtslaap. En dan inderdaad om 22u nog een voeding en meneer sliep vrolijk door tot de volgende ochtend. Heeft ie maanden volgehouden zo
R3 ligt daarentegen ook echt vast te slapen rond 23u. Die moet ik echt even wakker maken, maar als ik dat niet doe heeft ze meer als 12 uur geen voeding en daar vind ik ze nog te jong voor.
Maar maakte je R2 dan wakker om 22.00? of werd hij dan zelf wakker? Mijn zoon slaapt dan gerust 8 uur door vanaf 17.30. Misschien toch maar proberen om die 5e voeding rond 21.00-22.00 voor elkaar te krijgen en hem wakker te maken. Vraag me alleen af of hij die lange slaap dan alsnog gaat doen vanaf 22.00 en niet dat ik dat dan verstoord heb en hij alsnog 's nachts wakker wordt (niet dat dat een probleem is overigens, maar meer zielig dat ik hem die lange slaap ontneem)
Mijn zoon had ook zo'n apart slaapritme. Ik gaf bv op verzoek, maar rond 17u ging hij slapen en vaak sliep hij dan tot 1-3u. Met een maand of 3/4 werd hij 'gewoon' weer wakker rond 23, 1, 3 etc voor een voeding, maar ik vond het erg prettig: zo hadden we ruim de tijd om te koken en rustig te eten met M en haar rustig naar bed te brengen - was echt haar momentje. Slapende kindjes zou ik zelf nooit wakker maken voor een voeding ...
Wij maken ons ventje nog wakker om 21.30/22.00 uur. Ik vind die fles nog vééls te belangrijk. Anders komt hij maar op 3 a 4 flessen uit. 4 flessen is hier voorlopig nog echt het minimale. En liever om 22.00 een fles ipv 01.00 uur
Ik lees even mee, want mijn kleintje doet dit ook sinds een week. In de praktijk, als hij om 22u na een fles naar bed zou gaan, zou hij dus 'doorslapen'. Maar omdat hij dat nu doet na bv zn fles om 7u, word hij midden in de nacht wakker voor een fles. Dus jullie maken ze echt wakker? Misschien dan maar proberen, ik dacht dat dat niet 'mocht' Maar als hij dan wakker word gemaakt rond 22u/23u, en hij drinkt zijn hele fles niet leeg, dat is dan niet erg? Ik wil hem niet forceren als hij liever slaapt.. Of zeg ik nou echt gewoon domme dingen? (nieuwe mama syndroom haha)
De verpleegkundige van mijn CB zeg: gewoon wakker maken voor je zelf gaat slapen en voeden. Je moet voorkomen dat ze die lange nachtslaap in de avond pakken. Zij zegt: "voeden op verzoek is soms ook op ONS verzoek". Is niet zielig. Mijn dochtertje gaat (uit zichzelf) vanaf 19.00 uur de nachtslaap in. Soms zelfs al om 17.30/18.00 uur, al heb ik dat liever niet. Als we zelf naar bed gaan (22.30), maak ik haar wakker voor borstvoeding. Soms eerder; ik laat maximaal 4-5 uur tussen de voedingen zitten (in de tijd dat we zelf niet slapen dus). Aan de borst valt ze dan in slaap en dan leg ik haar terug in bedje en dan slaapt ze tot 5.30 - 6.30 op dit moment. Ze vind het niet erg om wakker gemaakt te worden en drinkt gewoon en gaat ook weer lekker slapen daarna. Je kunt dan zelf ook een lekkere ruk slapen voordat ze weer voeding wil.
@Biccy: van dat syndroom heb ik nog steeds last haha! Meer mensen met hetzelfde 'probleem' dus. Het is lastig dat je meerdere verhalen hoort, de 1 zegt wel wakker maken, de ander juist niet. Het ene CB beweert ook wat anders dan het andere. Toch een kwestie van proberen denk ik. Ik ga het wakker maken maar eens een kans geven vanavond. Ben benieuwd!
Je hoeft je kindje toch niet echt wakker te maken? je doet om 18:00 uur gewoon een grotere pamper om en haalt hem om 23 alleen uit bed om even al slapende te voeden. Die zuigreflex is er echt wel. Vaak als ze dan heel relaxed en slaperig drinken hebben ze ook niet veel lucht en hoef je ook niet enorm te laten boeren. Daarna gewoon weer horizontaal het bed in en door tukken. Succes, C.
Ja, ik denk ook niet dat dat heel handig is. Ben ook niet van plan om hem echt heel erg wakker te maken en te verschonen hoor....We zullen zien
Ja, dat versta ik ook onder wakker maken: voeden en terug in bed. Overigens verschoon ik haar wel (voor de voeding), maakt niets uit, ze slaapt daarna gewoon verder.
hoihoi, Onze dochter krijgt ook 5 voedingen. Ze krijgt meestal rond 17:30-18:00 uur haar vierde voeding en valt altijd om 19:30-20:00 uur in een vaste slaap. Wij moeten haar dan ook altijd wakker maken voor de laatste fles om 22:30 uur ( daar zit wel 5 uur tussen maar ze groeit als kool dus maak ik me geen zorgen over ). maar dat is geen punt want daarna slaapt ze weer lekker door tot 08:00 uur. We zaten wel te twijfelen om de laatste fles niet meer te geven maar; - ze is nog erg klein om zo lang door te gaan en zal dan misschien juist weer s'nachts gaan komen - heeft wel echt de 5 voedingen nodig wij vinden het dus prima zo en hebben al veel geluk met onze doorslaper! gr natascha
rond 23 uur een droomflesje geven. dikke kuier aan wanneer hij naar bed gaat, en dan slapend om 23uur(of wanneer je naar bed gaat) een flesje geven. zo slaapt hij waarschijnlijk door tot in de ochtend.
hier was Tycho ook nooit wakker te krijgen voor de voeding van 23uur maar hij had het wel even nodig toen hij zo jong was, dus hier haalde ik hem uit bed... deed de fles in zn mond en hij dronk wel. Soms moest ik hem even "kietelen" onder zn voeten zodat hij door dronk (soms duurde de fles echt een half uur of langer), maar echt wakker werd hij nooit hahaha. xxx
Mijn zoontje deed dat ook, en kan dat soms nog doen. Ik heb nu altijd speling van een uur (zit op 4 voedingen). Maar voorheen ook speling, maar minder lang. Ik had dit ritme en week er niet extreem lang vanaf (half uurtje, en soms wel eens een uurtje): 7:00-11:00-15:00-19:00-23:00 uur. Ik maak(te) hem dus ook regelmatig wakker. Wie weet heb je daar wat aan?
Wij hebben Simone tot een maand of 6 nog een voeding om 23.00 gegeven, en we hebben haar daar altijd wakker voor moeten maken. Ze kon het prima hebben, sliep daarna gewoon weer verder. Toen ze het echt vervelend ging vinden en ook bijna niks meer dronk hebben we hem weggelaten en toen sliep ze gewoon door tot 5 uur. Ik ken iemand die haar kindje niet eens uit bed haalde, gewoon zo slapend in bed de fles erin, simpel!