In maart heb ik een miskraam gehad. Nu is het me vanmorgen voor de derde keer overkomen dat iemand vraagt of ik alweer zwanger ben. En elke keer ben ik te verbaasd door zoveel ongegeneerde nieuwsgierigheid om gevat te reageren. Wie heeft dit ook weleens meegemaakt en wat geef je dan als antwoord?
Als iemand aan mij vraagt of ik weer zwanger ben, of als ik voor de zoveelste keer de vraag krijg wanneer er bij ons eindelijk eens kinderen komen ("Want dat wordt toch wel eens hoog tijd!"), dan krijgen ze van mij het eerlijke antwoord over wat er gebeurd is, waar we doorheen moeten. Meestal begrijpen ze daarna wel dat zo'n vraag niet altijd op prijs wordt gesteld. In het begin vond ik het altijd heel erg moeilijk, vooral omdat ik dan niet zo goed wist wat ik moest zeggen. Maar ik heb wel geleerd dat, door gewoon eerlijk mijn verhaal te vertellen, het voor mezelf veel makkelijker is om met zo'n situaties om te gaan. Gelukkig heb ik de laatste tijd deze vragen niet meer gekregen, omdat de meeste mensen in mijn omgeving nu wel weten wat er allemaal speelt. Manlief en ik zijn er in onze omgeving erg open in, wat heel erg helpt tegen zo'n nieuwsgierigheid.
Hoi Nora, Heel herkenbaar. Ben je gestopt met roken? Drink je niet vanavond? Je bent toch niet zwanger he? bladiebladiebla.. Ik werd er ook GEK van. Ik reageerde vaak zo normaal mogelijk om de eer aan mezelf te houden, maar diep van binnen wilde ik schreeuwen: Hou je kop! Maar meis, als je weer zwanger bent ben je al die nare vragen en gevoelens vergeten. Succes!
Ik geef ook gewoon eerlijk antwoord. Het is en blijft een moeilijk onderwerp voor mensen, over het algemeen ben ik al blij als er naar gevraagd wordt, omdat dat meestal (tuurlijk niet altijd) toch een teken is, ik wil met je meeleven maar geen flauw idee hoe. Hoe opener ik ben, hoe makkelijker het gesprek loopt. En als iemand echt een rot opmerking maakt, of althans, een opmerking die mij kwetst, dan afhankelijk hoe mijn inschatting is, negeer ik het of maak ik een rot opmerking terug. Daar word je met de tijd wel sneller in.
"Ik vind het lief dat je belangstelling toont, maar ik vertel het liever zelf wel als het zover is. Op dit moment vind ik dit soort vragen nogal pijnlijk." Zoiets?
Als mensen mij vroegen of ik alweer voor een poging de mmm had getrotseerd, kaatste ik de vraag terug: 'wanneer heeft je man/vriend bij jou voor het laatst zijn goedje gedeponeerd?' Of een vraag die hetzelfde impliceert. Gelijk stil. 😂
Bedankt voor jullie reacties! Eerlijk zijn lijkt me inderdaad het beste. Maar vanmorgen had ik daar gek genoeg geen zin in...voor mijn gevoel was ik dan mezelf aan het verdedigen. @Lotje: haha, die is wel leuk, ja! Verder wil ik jullie allemaal veel sterkte wensen met waar jullie doorheen moeten of meegemaakt hebben.