Zijn er mensen die mij kunnen helpen? Wij zijn inmiddels 11 weken zwanger. Aan het begin van de zwangerschap, bleek het om een 2ling te gaan, maar helaas is er met 1tje niet goed gegaan. Met de andere baby gaat het goed. Nu kregen we gisteren te horen, dat we nu ook naar de verloskundige mogen en thuis bevallen. Maar als we in het ziekenhuis blijven mag dat ook, maar dan moet ik wel zelf dingen (misschien) betalen. Omdat ik geen medische indicatie meer heb. Vandaag heb ik hier contact over op genomen met mijn zorgverkering. Deze mevrouw deed er beetje vaag over. Maar goed: na 5 minuten kon ze mij iets vertellen, maar wijzer werd ik er niet van. Ze vertelde mij dat als ik in het ziekehuis nog onder controlle wil blijven en daar wil bevallen, moet ik mijn verzekering een schrijven om toestemming te vragen en ik zou 2 eigen bijdrages moeten betalen: 270 euro en 300 euro. Kan iemand mij vertellen, hoe jullie het deden, toen jullie gingen of gaan bevallen zonder medische indicatie in het ziekehuis??
van ons eerst ekindje hebben we tijdens het intake gesprek al aangeven dat we in het zh wilde bevallen mediche indicatie of niet.. ik hoefde toen alleen maar de kosten te betalen van het gebruik van de verloskamer hoeduur dat was weet ik zo niet meer maar bij ons bleek halver wege de zwangerschap dat het toch nog op medice indicatie bevallen moest in het zh het kan dus nog alle kanten op maar ja als je nu al zeker weet dat je in het zh wilt bevallen kun je wel al rekening houden met de kosten hebben ze ook gezegd waarvoor je de kosten moet betalen?
Ik ben ook bevallen in het zh zonder medische indicatie. Maar was zwanger van één kindje, en nooit onder behandeling van gyn gestaan. Uiteindelijk moesten we de eigen bijdrage betalen voor bevallen in het zh, was geloof ik iets van 150 euro ofzo, ligt er ook aan hoe je verzekerd bent. Als ik alle sterren zou hebben, zou het wel vergoed worden.
maar waarschijnlijk bedoeld de mevrouw van de verzekring dat je de ene eigen bijdrage voor de bevalling zelf zelf met betalen (tenzij t alsnog medisch word dat kan altijd) en dat je een eigenbijdrage voor controles in het ziekenhuis bij de gyn (is duurder als de verloskundige naatuurlijk)
Ik denk ook dat het ene bedrag voor de gyneacoloog is voor de afspraken. En het andere bedrag voor de bevalling. Dus je kunt kiezen om naar de VK te gaan, en thuis te bevallen. Dan kost het je niks. Of je kiest om naar de VK te gaan en in het ziekenhuis te bevallen. Dat kost je dan 270 of 300 euro. Of je kiest om naar de gyn te gaan en in het ziekenhuis te bevallen en dan betaal je 570 euro..
Ik vind het flinke bedragen ik wil ook in het ziekenhuis bevallen en absoluut niet thuis! Maar ik heb dat geld gewoon niet. Maar hoe dan ook ik beval NIET thuis al moet ik mn huis uit kruipen!!!
Die euro 270 staat volgens mij voor je eigen bijdrage voor je ziekenhuisbevalling, het andere bedrag zal voor de consulten van de gyn zijn. Als je over gaat naar een VK hoef je dus alleen maar te betalen voor je ziekenhuisbevalling, en zelfs dat niet als je in een later stadium als nog weer medische indicatie kijgt (om wat voor reden dan ook). Tsja dat is dus een keuze die je maakt. Maar een VK kan je prima begeleiden hoor!
Het is niet niks, die bedragen die ze noemen, maar dat (ongeveer euro 270 voor ziekenhuisbevalling) moet iedereen die in een ziekenhuis bevalt zonder medische indicatie gewoon betalen.... Net als je eigen bijdrage aan de kraamzorg, dat kan ook nog aardig oplopen.
Nou ik vind het gewoon een beetje raar hoevaak hebben ze her er wel niet over dat er meer kindjes in nederland sterven door een complicatie bij een thuisbevalling, pas nog vol op het nieuws...
Ik zeg ook niet dat ik er blij mee was toen ik die bedragen hoorde... En ik ben zelf van mening dat je in een ziekenhuis beter af bent (persoonlijke mening!). Maar bedenk je wel dat het huren van een ziekenhuis bed etc. eigenlijk wel iets meer kost dan je eigen bijdrage. Onze dochter is 3 weken te vroeg geboren en dat ging bijna mis (hartslag viel totaal weg vanwege hele erge omstrengeling van navelstreng).Dan zijn die kosten onbelangrijk hoor..... Daar kom je wel weer overheen. Maar weer even voor de topic starter: Als je echt bij de gyn wilt blijven, tsja dan moet je er wat geld extra voor over hebben, maar als dat jou meer geruststeld is dat toch wel wat waard. En een VK is ook gewoon prima, dan kun je alsnog voor een ziekenhuisbevalling kiezen (zo hadden wij het dus gedaan, alleen kreeg ik 4 weken voor de uitgerekende datum alsnog een medische indicatie vanwege een zwangerschapsvergiftiging.)
Ik heb gisteravond mijn verzekering dit keer gemaild, en weer uitgelegd. Misschien kan iemand anders de info geven, die wel wat duidelijker is. Mijn vriend heeft ook nog op de website gekeken, hij heeft dingen verteld, maar lag half te slapen. Dus daar gaan we het vanavond even over hebben. Ik snap best dat ik iets zal moeten betalen, maar ik ben zeer uitgebreid verzekerd, en nog moet ik met veel dingen betalen. Ik zou toch graag in het ziekenhuis willen bevallen, vooral om dit de eerste is. Maar goed volgende week gaan we de families bij langs en misschien zijn daar mensen met tips etc...
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je per 1 januari veranderd van verzekering. Sommige verzekeringen zijn misschien een stuk gunstiger voor je? Ik zelf heb een aanvullende gezinspolis bij CZ, daarin wordt ook een poliklinische (dus niet medische) bevalling vergoed. Ook je eigen bijdrage voor kraamzorg (3,75 per uur dacht ik) wordt dan vergoed. Zo zullen er nog wel meer verzekeringen zijn waarbij dit wat beter geregeld is.
Over de gyn weet ik niets maar ik weet weldat de ziekenhuis bevalling die niet medisch was is vergoed en de 300 euro aan kraamzorg ook Ik wist niet dat ik de kraamzorg terug kreeg heb ze een paar maanden geleden van allebij mijn dochters op de post gedaan en kreeg alles netjes terug
ik ben bij vgz uitgebreid plus verzekerd en alles word bij mij vergoed dus ook een ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie en eigen bijdrage kraamhulp. als je echt zo uitgebreid verzekerd bent dan moet je is in je polis kijken wat daar in staat over bevallingen enzo. daar staat vaak al wel in of je een eigen bijdrage hebt of niet.
Ik ben bij DSW verzekerd en er wordt een deel vergoed ivm bevallen..maar de eigen risico geldt niet voor bevallen hoor..bij mij niet iig..eigen risico is alleen voor medicijnen maar niet voor bevallig.. met bevallen krijg ik een deel vergoed en komt het erop neer dat ik ongeveer 180 euro moet betalen..dus dat vind ik nog wel meevallen.. Zou igg bij de verzekering informeren of je ook echt je eigen risico moet betalen bij bevallen want meestal is dit niet het geval..
Hallo Ik heb antwoord op mijn mail van mijn verzekering ontvangen en die bedragen die daar in genoemd werden, betekent dat ze zoveel vergoeden voor mij. Ik zou dan een nota krijgen van het ziekenhuis van:484 euro, vanuit de basispakket word er 190 euro vergoed. Dan blijft er nog 294 euro over en omdat ik extraverzorgd 3 ben, word het tot 300 euro vergoed dus zou ik 6 euro terug krijgen om het zo even te zeggen.
Idem dito hier, alleen dan de CZ gezinnenverzekering. Misschien idd overstappen per 1-1-2011 naar een verzekering die beter bij een zwangerschap en jullie eisen past. Dat hebben wij eind vorig jaar ook gedaan om die reden.