Hallo allemaal, Ik ben in mijn hoofd alvast wat bezig met een 2de kindje. Emma is nu bijna 13 maand en eigenlijk zou ik van de zomer wel weer willen beginnen aan een 2de zwangerschap. Emma zal dan ruim 2 jaar zijn wanneer het kindje komt. Nou heb ik gehoord, dat het verstandiger is om iets eerder een 2de te plannen (voor zover dat wil), omdat een kind in de peuterpuberteit nog meer moeite heeft met een nieuw broertje of zusje. Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Eerlijk gezegt hou ik daar zelf geen rekening mee. Wij willen na de zomer ook voor een 2de gaan. Maar wij hebben meer rond die tijd gekozen omdat Valerie dan al kan lopen en (bijna) uit de luiers is.
Ik denk niet dat je het daar vanaf moet laten hangen. Ze beginnen natuurlijk wel jaloezie te kennen, maar ik denk dat het toch echt aan jezelf ligt en hoe je daar je kind mee om leert gaan. Mijn zoontje is straks 2,5 als de kleine komt. Ik denk dat als we hem overal bij betrekken, hem ook de kans gunnen aan zn brusje te wennen, hem een cadeautje te geven bij de geboorte EN hem door al het bezoek als eerste te laten begroeten een hele hoop 'ellende' ons al bespaart blijft. Hij moet gewoon niet het gevoel krijgen dat hij ineens minder belangrijk is, want hij heeft nu wel meer "besef" voor wat er allemaal gebeurt.
tussen mijn kindjes zit 16 mnd en geen spoortje van jaloezie te bekennen geweest... dus ik denk dat het wel klopt.
ow.. Mijn kraamhulp bij mn zoontje zei destijds tegen hem (met hem op de arm) "Zow kleine man.. nu ben je nummer 1 voor papa en mama en als straks nummer 2 komt ben je ook nog nummer 1" Dat vond ik wel heel lief en heel waar Als je zorgt dat hij niet het gevoel krijgt dat hij 'plaats' moet maken voor de tweede zal het allemaal wel mee vallen
Ja...je kan overal wel rekening mee gaan houden....Iris is dadelijk net 2 als de 2e komt. Ik neem maar gewoon aan dat alles goed gaat. Lijkt mij een ideaal leeftijdsverschil.
Nee hier ook geen last van gehad hoor, ze schelen 2 jaar en 2 maanden en de oudste is hier niet jaloers geweest, maar zit wel middenin de peuterpuberteit.
Denk dat dit niet zou uitmaken peuterpubertijd of niet. Het is maar net hoe jij je kindje erop voorbereid en erbij betrekt .
je kunt niet je hele leven plannen hoor. als je alles van te voren zo uit moet balanseren. jaloezie blijft of ze nu 2 of 3 of 4 of 5 zijn als het in hun aard zit . de een al wat erger dan de ander. je zal er mee moeten leren omgaan net als het kindje zelf. hoort bij het leven. en je kunt een zwangerschap toch sowieso niet plannen de een doet er 2 maanden over de andere 2 jaar om zwanger te worden. t is maar goed dat we niet alles van te voren weten. kinderen zijn een geschenk en niet iets wat je "op tijd" kunt plannen vind ik.