Hallo, Ik maak mij nogal zorgen na de groeiecho van afgelopen donderdag, ik kom net weer uit het ziekenhuis maar het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk. Want hoe komt zoiets nou zo plotseling?? De groei van de baby is over het algemeen goed behalve dus de buikomvang, ik ben 30 weken zwanger, maar bij het buikje komen ze niet verder dan 27,3 weken. Nu blijkt uit een dopplerecho dat de placenta niet meer goed werkt. Hoe kan dat nou?? Gewoon domme pech?? Ik vind het heel moeilijk, daarnaast vraag ik me af hoe nu verder?? Ik heb nu absolute bedrust gekregen en moet elke dag voor een CTG naar het ziekenhuis, maar wordt het daar beter van? Wat zijn de kansen voor ons meisje? Is er veel kans dat ze eerder komt of gehaald moet worden omdat het slechter gaat?? Wat kan ik zelf doen behalve platliggen?? Hoe vaak gaat het wel goed in dit soort gevallen en hoe merk ik zelf dat het niet goed gaat?? Nou zoals je ziet een heleboel vragen eigenlijk waar we mee zitten, ik hoop dat je me een beetje gerust kunt stellen, stressen is uiteraard helemaal niet goed voor de baby. Alvast bedankt, Sillysa
Hoi, Wat vervelend voor jullie zeg! Er zijn verschillende oorzaken voor het niet goed werken van de placenta. Denk bijvoorbeeld aan roken. Maar je kan nooit precies zeggen hoe het nou komt. Het heeft invloed. Ook als je niet rookt gebeuren dit soort dingen vaak. Ik kan je geen kans geven helaas. Het verschilt erg per situatie wat er besloten gaat worden. Het liefst stellen ze een bevalling zoveel mogelijk uit, maar als blijkt dat het kindje beter af is buiten de buik omdat het niet meer genoeg voedingsstoffen krijgt, zullen ze besluiten de baby geboren laten worden. Het enige wat je inderdaad kan doen is rusten, we hebben er eigenlijk geen invloed op, wat erg moeilijk is. Het CTG wordt het niet beter van, maar is een meter om te kijkenhoe het met de baby gaat en of het nog veilig is. Let goed op of je de baby voelt bewegen, dat zegt veel over de conditite van het kind. Heel erg veel succes! Groeten Evelien
Hoi Evelien, Dankjewel voor je reactie, ik rook niet dus daar zal het niet aan liggen. Waarom is een CTG niet goed dan?? Is dat ook schadelijk voor een baby? Ik merk wel dat ze erg druk wordt als ik aan de CTG lig ze laat zich niet goed beluisteren en bkijken met een echo ook niet. Ik lig nu al een week plat en morgen gaan we kijken of er wat verbetring is of iig geen verslechtering. Groetjes Sillysa
Hoi, Ik bedoel niet dat het CTG slecht is voor de baby, maar ik bedoel dat het je baby niet beter maakt. Het geeft alleen een beeld van hoe het met de baby gaat. Succes! Groeten Evelien