Hoewel ik goed besef dat advies geven via een forum erg moeilijk is omdat je het hele doen en laten moet zien om een goed oordeel te vellen ga ik toch een poging doen om op te schrijven waar ik als kersverse mama tegenaan loop in de hoop dat er wat mama's zijn die het herkennen en wellicht goede tips hebben. Vanaf het begin heeft onze dochter erge mama-honger. Uiteraard hoort dit erbij en daar heb ik ruim 6 weken aan toe gegeven direct als ze ging huilen. De draagzak werd dan ook al snel favoriet (het dagelijkse leven als wasjes doen gaat immers gewoon door). Vaak geprobeerd om haar vanuit het slapen in de draagzak in de kinderwagen of wieg te leggen maar er gaan geen 3 minuten voorbij of ze is wakker en meld zicht (luid en duidelijk ). Ook andere pogingen tot slapen overdag (wandelen met de kinderwagen, autoritje maxicosi, ronddragen enz) werken allemaal tót ze weer in de wieg/kinderwagen/box ligt of we thuis zijn. Binnen enkele minuten is ze er weer. Voeden doe ik op verzoek (borstvoeding) maar naar mijn inzien staat dat er los van. Aan de voedingstijden houdt ze zich vrij netjes zelf al (om de 3 uur met uitzonderingen van 2 a 4 en snachts slaapt ze juist heel goed, zo'n 6 uur). Ook komt ze gewoon goed aan. Wel heeft ze zeer waarschijnlijk een milde vorm van Reflux (na de voeding komt er zo nu en dan een golfje terug, ook ooit pas na 1,5 uur en ze herkauwt soms wat. Tijdens 1 a 2 van de 8 voedingen per dag heeft ze wat last (trappelen, overstrekken en vaak aanhappen). Ik mag JBPM bij gaan geven maar voel hier niet zoveel voor zelf, hoor ook vaak dat ze daarna met krampjes zitten en dat is imo minstens zo vervelend. Ze heeft er namelijk zeker niet de hele dag last van als ik zo eens lees in het reflux topic dan is dit niet vergelijkbaar, zegmaar. Het wiegje staat wel op een lichte verhoging en ze heeft een zijligkussen maar als ze echt pijn zou hebben zou ze snachts toch niet zo mooi slapen? Ik ben nu aan het proberen om iedere middag om 4 uur precies hetzelfde ritueel te doen (verschonen, op bed voeden in het donker en dan in bedje. Tot half 8 slapen (licht maken en zelf wakker laten worden indien nog niet gemeld), badje en weer mee naar beneden. 1 van de 3 dagen ging dit goed (gister) maar vandaag zit ik al weer 2,5 uur boven om de speen er steeds terug te geven maar madame wil niet slapen. Zelf denk ik dat ze zich ook geregeld wakker maakt met het gezwaai van haar armen. Strak instoppen heb ik meermaals geprobeerd maar ze is meteen weer los. Ik overweeg dan ook een puckababy voor overdag. Pfoe, heel verhaal maar een duidelijk beeld is wel zo belangrijk om een advies te vragen. Ik ben benieuwd naar jullie tips!
Hoi Loki! echt het lijkt wel of ik dit verhaal geschreven heb! mijn zoontje heeft echt precies hetzelfde!! Overal slaapt hij behalve in zijn bedje!! Wat hier werkt is op zijn buik leggen maarja dit is niet veilig dus doe ik dat ook maar niet. Ik heb de puckababy ook geprobeerd maar toen raakte hij helemaal overstuur! Met speen in is hij stil, maar zodra deze uitvalt gaat hij huilen. Hij krijgt ook borstvoeding en ik heb erg veel productie en een heftige toeschietreflex waarschijnlijk heeft hij hier buikkrampen van maar als ik hem minder geef lijkt hij ontevreden. Ik zou hem dan eerder van de borst moeten halen maar ik kan natuurlijk niet zien wanneer hij voldoende binnen heeft, als het aan hem ligt blijft hij drinken.Ook spuugt hij er veel! ik heb ook jbpm gegeven maar volgens mij worden de krampen hier veel erger van! ik drink zelf venkelthee en hij krijgt infacol (wat in het begin geweldig hielp) maar dit werkt niet meer voor mijn gevoel. het gekke is dat hij 's nachts wel goed slaapt, kan ik hem zo terug leggen! ik lees dus even mee!! en hoop dat er mensen zijn met tips!
Loki heel moeilijk. Ze is nog zo klein ik zou er proberen nog aan toe te geven. Je kunt de puckababy proberen zoals Faith haar zoontje raakte S eerst ook helemaal overstuur. Maar na 2 dagen was het echt een verademing voor hem. Over de reflux wees er voorzichtig mee als ze meer last ervan krijgt zal je eigenlijk toch iets moeten geven anders kan ze een verbrande slokdarm krijgen. Dit had S ondank medicatie. Even goed in de gaten houden dus.
Dag Loki! Herkenbaar, onze dochter heeft overdag ook weinig geslapen toen ze zo klein was. Nu is ze vier maanden en slaapt meer, maar vooral regelmatiger. Ik kreeg de volgende tip van de wijkverpleegkundige: regelmaat en rust. Met regelmaat bedoelde ze veel in dezelfde volgorde. Dus jouw idee om om 4 uur hetzelfde ritueel in te bouwen, moet je volhouden. Met rust wordt bedoeld dat je in het begin niet teveel uitstapjes maakt. Ik geloofde er nooit zo in, was altijd van mening dat ons kind overal mee naar toe moest, maar ik kwam er van terug en we bouwden de uitstapjes af. Even lekker wandelen met de hond deden we wel, maar meer niet (inmiddels wel, hoor, dus die tijd komt wel weer). Hoe bouw je nou regelmaat in? Door rondom elke voeding hetzelfde te doen. Dus bijvoorbeeld: drinken, lekker knuffelen en spelen (en spelen is, bijvoorbeeld, voor deze jonge meid even voor het raam staan en vertellen wat je zoal ziet) en dan op bed leggen. Als ze dan weer wakker wordt, kun je even knuffelen, dan weer drinken, weer spelen en knuffelen weer op bed. Misschien wordt het in het begin brullen, maar je moet dit even volhouden! Daarbij hebben wij onze dochter ingebakerd, ze maaide zichzelf altijd wakker en sloeg zichzelf in haar gezicht. Wij maakten gebruik van de swaddle me. Dat is een kant en klaar inbakerzakje, met klittenband. De wijkverpleegkundige heeft me uitgelegd hoe je moet inbakeren met speciale doeken maar zei dat de swaddle me ook prima is. Op een gegeven moment leren kindjes dat inbakeren rust betekent en dat ze lekker kunnen gaan slapen. Bovendien kunnen ze zich zelfs overgeven aan krampjes. Kijk hier maar eens: kiddopotamus swaddleme (lelijke site, dat wel...). Inbakeren ziet er echter heel zielig uit, maar ons meisje vond het heerlijk. En die regelmaat gecombineerd met het inbakeren was een hele fijne combinatie en werkte goed. Over die krampjes: ik gebruikte na de voeding en tijdens een 'aanval' Cinababy van VSM. Werkte prima. Wat ook hielp was haar lekker met haar buik op mijn buik leggen en een deken over ons heen. Zo lagen we dan gezellig voor de televisie en ze viel vanzelf in slaap. En ineens, zo na een maand of 2/3, zijn de krampjes echt voorbij. Heb je hier iets aan? Groetjes, Marlous
Nou, Marlous heeft alles al gezegd wat ik wilde zeggen Wat belangrijk is, is dat je goed op de vermoeidheidssignalen let: in de oogjes wrijven, gapen, aan de oortjes frummelen, druk doen... Als ze té moe in bed gaat, kan het zijn dat ze daardoor de slaap niet goed kan vatten. Een kindje van twee maanden kan gemiddeld een uur achter elkaar wakker blijven, voor het weer toe is aan een slaapje.
ook helemaal met marlous eens. Haar verhaal lijkt heel erg op de methode die in het boekje van Ria Blom beschreven staat. de 3 R's. Het werkt echt, al is het vaak in het begin wel even volhouden. Natuurlijk moet je ook zelf blijven kijken naar je kind en eventueel dingen aanpassen die voor jou en je king beter werken. Maar regelmaat is zo belangrijk, zeker bij slechte slapers! Veel succes!
Ik herken dit, maar ben blij dat hij 's nachts wel goed slaapt. Ik probeer hem altijd in zijn bed te leggen als hij in slaap aan het vallen is, maar soms lukt dat gewoon niet. Dan laat ik hem even in een wat diepere slaap vallen voor ik hem in bed leg. Soms houdt hij zichzelf wakker door te huilen en slaapt hij snel als hij een speentje krijgt. Hij zit ook veel in de draagzak.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, tips en adviezen. Faith: Ik ben blij dat ik niet de enige ben . Hopelijk voor jou ook een paar goede tips! Infacol heb ik ook een week gebruikt maar ik merk geen verandering. Vanaf morgen ga ik Cinababy proberen. Ons wondertje: Ja de reflux hou ik goed in de gaten. Voor zover ik in kan schatten is het nu nog onder de noemer 'licht'' te plaatsen. Ze heeft 1 voeding per dag last (meestal de 2e borst) en zodra ze na de voeding omhoog is (beetje lopen of in de draagdoek) is het klaar. Dan huilt ze ook niet meer. Lous: Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb er zeker wat aan en ik ga er ook mee aan de slag (al was ik natuurlijk al deels begonnen met het 4 uurs slaapje). Ik denk dat het inderdaad een combinatie wordt van inbakeren en regelmaat, als test. Ze slaat zichzelf ook heel vaak wakker dus dat is ook niet bevorderlijk voor haar rust. Eefje: Bedankt! Ik begrijp dus dat ik het beter na iedere voeding kan proberen. Ik zou al blij zijn als ze 2x2 uur in haar bedje slaapt . Maar hier komt idd de regelmaat en het voorspelbare weer terug dus dat gaan we zeker proberen! Mirjarmn: Dank je! Ria Blom heb ik inderdaad wel eens van gehoord en stukjes over gelezen Wasmachine: Hier is de draagzak (Bondolino) ook enorm favoriet. Opzich helemaal geen probleem, vind het heerlijk, maar het lijkt me voor zo'n jong frummeltje ook normaal om toch enkele uren per dag in bed te slapen. Overigens ben ik ook al super gelukkig dat de nachten goed gaan, dat is ook de rede dat ik 'nu pas' actie onderneem, omdat ik denk dat ze er zelf last van gaat krijgen om zoveel onrust te hebben.
Zou het toch even in de gaten houden en uitsluiten dat het "medisch" is. Ik herken namelijk ook wel een aantal reflux klachten. Ik zou daarom ook matig zijn met infacol omdat reflux(mocht het dat zijn) hier echt door kan verslechteren. Verder zou ik zeggen. neem haar zoveel mogelijk lekker bij je op de momenten dat het kan. Op die manier krijgt ze in ieder geval een beetje slaap en kom je niet in die vicieuze circel van moe,overprikkeling en daardoor weer huilen enz. Sterkte ermee!!
achteraf herken ik ook heel veel in jouw verhaal T wilde ook niet slapen behalve op mijn arm. Het ging ook niet beter nadat we hem inbakerden (pacco) hij sliep 's nachts enorm goed, maar overdag dus niet, als hij al sliep was het 20 minuten. Ik heb me nooit zo verdiept in het reflux verhaal terwijl hier toch ook behoorlijk wat mondjes melk terug kwamen en ook nog heel lang na voedingen, vaak ook hele dikke brij (onrustig aanhappen doet hij ook nog steeds) de enige manier die hier werkte was veel tijd investeren. Ik ging samen met hem in ons bed liggen, hij kroop lekker tegen me aan, ik lag ook lekker en kon iedere keer als hij zijn speen verloor het ding snel terug stoppen. Langzaamaan werden zijn slaapjes samen met mij langer (en ik kreeg steeds meer last van mijn arm omdat ik die in zo'n positie neerlegde dat ik, als ik in slaap zou vallen niet door kon rollen ...) Toen hij eenmaal over de drempel heen was sliep hij ook steeds sneller in. Daarna was het voor hem ook veel makkelijker om in zijn eigen bedje in slaap te vallen, wat hij nu ook nog steeds doet. Het heeft inderdaad wel wat tijd en rust en regelmaat gekost, maar uiteindelijk is het goed gekomen het is even moelijk om los te laten dat er nog zoveel in huis is dat moest gebeuren, maar ook dat wordt steeds makkelijker en ik vind het stiekem nog steeds heerlijk om met hem op bed te gaan liggen, dus we doen het nog steeds afentoe, vooral 's morgens als mijn vriend de deur uit is, dan komen we soms pas om 10 uur ons bed uit, en hebben we echt allebei al die tijd liggen slapen. Ook als ik merk dat hij het nodig heeft doe ik het. De regelmaat is wel belangrijk direct naar bed als hij moe is want anders dan is hij de rest van de dag uit zijn ritme. Ik heb er wel een enorme knuffel aan overgehouden en krijg heel veel heerlijke slijmerige kussen van hem (mond open tong naar buiten en dan met heel vrolijke ogen naar mijn wang happen)
Ik durf met bijna 200% zekerheid te zeggen dat jou verhaal ook werkt op mijn meisje. Zolang we samen in bed liggen slaapt ze als een roosje. Gister moest ik er om 9 uur uit en sliep madam dus ook niet meer. Vandaag hebben we tot 11 uur liggen slapen samen . Voeden, knuffen en weer slapen, geen enkel probleem. Nu ook, om kwart over 1 naar boven en inmiddels ligt ze al weer 20 minuten heerlijk tegen mij aan te slapen. Zo maar weer eens stiekem proberen om haar in de wieg te leggen (staat ernaast) en kijken wat er gebeurt.. Heb het CB gebeld of ik in 'mag' bakeren en die komen maandag wrs langs. Ze vond mijn ritme van eten, in slaap vallen en weg leggen al niets waard volgensmij want het advies is om ze wakker in bed te leggen. Wil ik gerust proberen hoor, 100x zelfs, maar ik weet opvoorhand dat ze hysterisch gaat huilen en ik kan haar niet laten liggen dan... Pfff, best moeilijk. Overigens gebruik ik de infacol al 4 dagen niet meer en lijkt het enkel beter te gaan met de 'krampjes' tijdens het eten. Ook heb ik een osteopaat gebelt, deze schijnt ook nogal eens hulp te kunnen bieden bij onrust, spugen en las ook vanalles over stuitkindjes (is zij ook, wel gehaald met een KS). Wie weet. Ik trek het allemaal prima hoor (ik draag met liefde, wandel graag met haar en uren knuffen in bed is het fijnste wat er is), maar ik heb geen gerust gevoel als ik straks weer aan het werk ben en ze is op het KDV of bij de oma's en er zit niet een soort van ritme in. Lijkt me voor haar zo lastig en dan ben ik bang dat ze haar gewoon laten liggen ofzo...
Mijn dochtertje is nu 8 weken en hier hadden we precies hetzelfde probleem! Heb er ook een topic over geopend. Ik baker haar nu sinds 2 weken in en sindsdien slaapt ze heel goed! Wat een uitkomst zeg!
En dit gaat ze je zeker adviseren. Hebben ze bij ons ook gedaan, en we hebben aan het begin van het gesprek duidelijk aangegeven, dat we best advies willen, maar geen advies die inhoudt dat we moeten laten huilen. Ze was hier 'not amused' van :x Wij hebben overigens onze kinderen wel geleerd om zelf in slaap te vallen door te troosten en vast te houden, terwijl de baby in bed ligt. Ik ging dan boven de baby hangen, de handjes zacht vasthouden en wang tegen wang liggen. Tegelijk heel rustig ademen, zodat de baby daar rustig van wordt. Het was soms een karwei, maar het went. Op deze manier vielen mijn kindjes in slaap op een vertrouwde manier, in de armen van mama, maar ook tegelijk in eigen bedje. Als ze eenmaal sliepen, kon ik zo weglopen. Ik hoefde ze niet te verplaatsen, en dus werden ze niet wakker. Ik deed ze wel strak en warm toestoppen, om die warmte van mij vast te houden.
op de manier die adi beschrijft hebben wij ons dochtertje ook leren slapen, en dat gaat erg goed, ze gaat nu direct bij vermoeidheid (bij haar is dat jengelen) naar bed, en krijgt haar speentje, een knuffel van mama en doet zelf haar oogjes dicht. dat huilen laten hebben we ook geprobeerd, en ik ben er niet voor, ook mama-honger is iets dat je niet moet negeren! lekker r&r aanhouden en veel knuffelen, en langzaam proberen met het alleen in slaap vallen (ik heb geleerd bij een therapeute om mn hand op dr rugje/buikje te leggen en dan rustig te ademen, daar word je kindje ook rustig van, even oefenen en t werkt!zelf als ze soms ontroostbaar in mn armen ligt) ook hebben wij ontdekt dat ze een buikslapertje is, en t wordt afgeraden, maar ik heb liever een buikslapertje dan een verdrietig en moe kindje. ook kon ze haar hoofdje goed draaien, dus leggen we haar op de buik weg.
Hoi, Hier ook hetzelfde meegemaakt. 'S nachts gaat het voorbeeldig en overdag ging het ineens niet meer. Bij mij op schoot of als ik met hem in bed ging liggen was het prima. Op een gegeven moment had ik hem in ons bed laten liggen en hij lag op zijn buik. Hij heeft toen overdag 6 uur geslapen (waarschijnlijk even inhalen). Dit bracht mij op het idee om hem overdag in zijn bedje op z'n buik te leggen. Ik moet 1 of 2 keer de speen erin doen, maar dan is hij zo vertrokken. Ik weet dat hij heel sterk is in zijn nek en loop regelmatig naar boven om te checken. Hij maait trouwens ook heel erg veel met z'n armen. Op deze manier hoop ik dat hij daarmee leert ontspannen. Misschien het proberen waard als je het niet te eng vind? Succes ermee! Groetjes, Foofer
Adi/Loesje: Voor jullie manier voel ik ook wel wat! Het hysterisch laten huilen kan ik niet maar ik geloof ook wel dat ze er aan went dat ze er uit mag als je eruit haalt zodra ze huilt. Erbij blijven/in slaap knuffelen is ook wel mijn manier en ik denk ook die van mijn dochter! Foofer: Bedankt voor je tip! Ook het buikslapen heb ik vaker gelezen dat dat helpt. Ik vind dat inderdaad wel eng, al heb ik zowel een aerosleep als een sensormatje én ze is heel sterk in haar nekje maar toch. Ik denk dat ik dat als een laatste redmiddel zie, puur omdat ik angst heb hoe en wat als ik weer aan het werk ben en ze bij de KDV is of bij de oma's... Ik hou het in gedachten! Ik heb net Nutriton gehaald en wat lepeltjes vermengd met moedermelk gegeven maar A) Het is een geklooi en B) Ze spuugt echt wel wat, heeft vast ook wat 'reflux klachten' maar toch geloof ik niet dat dát haar zo wakker houdt. Ik kan er met mijn pet niet bij dat de nachten zo super zijn en ze na de nacht ook vlot nog tot 11 uur bij mij in bed doorslaapt. Ook het slapen tegen me aan (dus wel plat) is overdag geen enkel probleem. Met (verborgen)reflux zou je verwachten dat ze ontroostbaar huilt van de pijn? Of komt dit pas in een veel later stadium? Morgen einde van de dag heb ik een afspraak staan bij een osteopaat. Weet niet wat ik er van moet verwachten maar hij hoorde mijn klachten en vooral het stuit, ks en overstrekken en zei er wat mee te kunnen. Heb er veel goeds over gelezen dus baad het niet dan schaad het niet. Ik ga morgen ook een bakerzakje halen (puckababy zomer versie, er komt immers hitte aan ) maar daar start ik dan pas mee als de wijkverpleegkundige geweest is. Persoonlijk denk ik dat ze daar veel baad bij gaat hebben want ik zit nu 45 min langs de wieg en ze is al 3 keer geschrokken (moro-reflex) waardoor ze weer klaar wakker werd. Ik heb haar om te testen nu in een hydrofiel gedraaid en nu is het schrik reflex er nog wel maar véél minder heftig. De oogjes komen nu nog maar tot de helft en dan dut ze weer verder. Ik weet dat zo ingedraaid niet de manier is maar ik blijf er bij zitten zodat er niets kan gebeuren, puur even testen of ze het accepteerd (ja dus) en wat er verder gebeurt. Ze ligt nu half om half te slapen, ben benieuwd voor hoe lang. Twijfel nu alleen of ik niet teveel tegelijk doe, ik had niet verwacht dat de osteopaat morgen meteen al tijd had. Misschien kan ik beter even de nutriton weg laten en dit proberen als de osteopaat en de puckababy niet afdoende werken (spugen wordt ook minder als ze zelf rustiger zijn, zeggen ze?). Is wel duidelijk dat ik weinig voel voor de JBPM
De Puckababy mag je volgens mij ook zonder overleg met het CB gebruiken hoor. Dat is namelijk niet volledig inbakeren, maar gewoon een slaapzakje zonder armgaten. Als je echt met doeken gaat inbakeren, heb je wel goed advies nodig. Ik heb zelf de Pacco geprobeerd, dat is ook strak inbakeren, maar dan wel met zo'n kant en klare doek inclusief klitteband. Dit omdat m'n meisje exact hetzelfde slaappatroon had als jouw meisje, maar dat was hier ook geen oplossing. Uiteindelijk is ze ook een buikslaper, en ze wil nu alleen nog maar op haar buik slapen. Een goede slaper is ze overdag nog steeds niet, ze slaapt wel, maar vaak niet meer dan 3 kwartier per keer, maar ze komt wel veel sneller tot rust nu. Ze huilt vrijwel nooit meer als ik haar (wakker) wegleg. Succes ermee, hoop dat de puckababy de oplossing is voor jullie!
Ik heb de antwoorden niet gelezen dus misschien val ik in herhaling. Ik heb zelf bij allebei m'n kinderen heel goede ervaringen met inbakeren. Ik gebruik hiervoor een Pacco-doek, die zit goed strak (sommige kindjes blijven te druk in de Puckababy). Wel eerst even de heupjes laten checken bij het CB wnat als er kans is op heupdysplasie mag je niet inbakeren. Zowel mijn zoontje als mijn dochtertje konden moeilijk inslapen en als ze al sliepen waren dat hazeslaapjes van een minuut of 20. Slapend neerleggen werkte al helemaal niet, binnen 3 minuten waren ze dan alweer wakker. Alleen 's nachts sliepen ze goed. Met beide kinderen ben ik begonnen met inbakeren bij 6 weken, toen ik zag dat het alleen maar erger werd. Nu ook met m'n zoontje (is op dit moment 11 weken), binnen 2 dagen sliep hij overheerlijk zowel 's nachts als overdag. Ook kan ik je het boek van Ria Blom aanraden. Ritme en regelmaat (voorspelbaarheid, herkenbaarheid) zijn heel belangrijk. Alleen het laten huilen, dat doe ik niet. Mekkeren is OK en dan laat ik hem liggen, vaak valt hij dan toch snel in slaap, maar bij echt huilen/krijsen geef ik hem z'n speentje of haal hem eruit. Maar dat gebeurt nauwelijks, in de laatste weken 2x of zo. In plaats van met een oververmoeid, onrustig, huilend jongetje de hele dag rondlopen zitten we nu in een heel lekker ritme. Wakker worden, JPBM geven (doe ik wel, is hij ook rustiger door geworden), borstvoeding (die hij nu ook goed drinkt en niet halverwege in slaap vallen en dan een uur daarna alweer honger hebben), verschonen, wat 'spelen' in de box, een dikke knuffel, en weer naar bed met z'n muziekje van de babyfoon. Vaak slaapt hij al binnen 5 minuten. Per dag probeer ik niet meer dan 1 activiteit te doen. Dus bijvoorbeeld bovenstaande volgorde, maar dan niet naar bed maar in de wagen voor de boodschappen. Dan slaapt hij wel wat, minder dan anders maar dat is niet erg. Dan bij thuiskomst weer de bekende volgorde, ietsje sneller dan anders, en lekker naar bed.
De beste manier om (milde) reflux(-klachten) tegen te gaan/voorkomen is rechtop houden, dus: dragen! Dat doe je al. Ik denk dat je het idee hebt dat ze eigenlijk in een bedje zou moeten slapen maar als ze in de draagzak bij jou lekker slaapt, is het toch prima. Waarom het jezelf en haar dan moeilijk gaan maken om iets dat volgens de meerderheid zo 'hoort'. Onze zoon sliep de eerste maanden ook alleen maar bij ons in de doek en nu kan hij alleen nog maar thuis in bed slapen...